Prisiminkite, kokį mobilųjį telefoną turėjote 2008-aisiais. Greičiausiai tai buvo „Nokia“, kurios paskirtis buvo tik skambinti ir rašyti trumpąsias žinutes. „iPhone“ dar buvo egzotika, sparčiai plintanti anapus Atlanto.
Kaip per šį laiką pasikeitė mobiliųjų telefonų pasaulis? Švelniai tariant, įvyko drastiški pokyčiai. Vartotojai labai greitai užsikrėtė išmaniųjų telefonų liga, o tai pramiegojusi „Nokia“ iš lyderio pozicijų nusirito į milžiniškus nuostolius. Ką ši istorija turi bendro su automobilių pasauliu? Ogi tai, kad pastaraisiais metais technologines permainas išgyvena ne tik telefonų, bet ir automobilių kūrėjai. Tarp automobilių ir telefonų jau užmegztas stiprus ryšys, kuris kuo toliau, tuo bus stipresnis.
2008 m. paminėti neatsitiktinai. Būtent tada pasirodė visiškai naujas „Opel“ modelis „Insignia“, kuri pakeitė „Vectrą“. Debiutas buvo toks stiprus, kad „Insignia“ tapo Europos „Metų automobiliu 2009“. Kartu su šio modelio pristatymu prasidėjo perversmas „Opel“ gamoje ir šiandien šio gamintojo atstovai gali pagrįstai didžiuotis išvaizdžiais ir kokybiškais automobiliais.
Vis dėlto laikas bėga, o technologijos tobulėja labai greitai. Rodos, dar neseniai išmanieji telefonai buvo naujiena, o dabar jau galite įsigyti „iPhone 5“. Tai yra didelis galvos skausmas automobilių gamintojams, kurie pripažįsta, kad nespėja paskui „išmanizacijos“ traukinį. Konkretus pavyzdys – pirmoji „Opel Insignia“, kuri išoriškai vis dar atrodo moderniai, tačiau automobilio salonas ir jo galimybės atsilieka nuo šiandieninių madų. Kompanijos atstovai sutinka, kad tai, kas tiko 2008-iems, dabar jau yra pasenę. Todėl atnaujindami savo flagmaną, kurio pardavimai jau siekia 600 000 vnt., „Opel“ praktiškai visą dėmesį sutelkė į tai, kad automobilis taptų geriausiu draugu vairuotojams, kurie savo gyvenimo nebeįsivaizduoja be išmaniojo telefono.
Sistemą galima valdyti kaip nešiojamame kompiuteryje
Pirmiausia imta pertvarkyti centrinę konsolę. Praktiškai nuo pat „Insignia“ debiuto „Opel“ adresu skriejo skundai, kad centrinė konsolė yra perkrauta, kad čia yra per daug mygtukų, kad kai kurie jų visiškai nereikalingi. Gamintojai tvirtai įrodinėjo, kad taip turi būti ir dar praėjusią vasarą pristatydami atnaujintą „Astrą“ teigė, kad „automobilis – ne „iPhone“, jame turi būti mygtukų“.
Panašu, kad prabėgus metams pasikeitė ir gamintojų pozicija. Atnaujintos „Insignios“ centrinėje konsolėje yra pastebimai mažiau mygtukų, viskas supaprastinta, o temperatūra reguliuojama lietimui jautriais valdikliais. Nemažai informacinio kompiuterio funkcijų perkelta ant vairaračio. Iš viso „Insignia“ vairuotojas informacinę-pramoginę sistemą gali valdyti net keturiais skirtingais būdais: lietimui jautriame 8 colių ekrane, mygtukais ant vairo, balsu bei nauju lietimui jautriu valdikliu.
Nauja informacinė-pramoginė sistema turi nemažai „IntelliLink“ funkcijų, pristatytų kartu su „Adam“ modeliu. Svarbiausia yra tai, kad nuo šiol išmanių telefonų funkcijos gali būti integruotos į šią sistemą. Pavyzdžiui, telefonu prisijungus prie interneto ir naudojantis programėlėmis, automobilio kompiuteris navigacijos sistemoje gali parodyti, koks bus oras ten, kur planuojate važiuoti.
Bene įdomiausias sprendimas – tarsi nešiojamame kompiuteryje esantis jutiminis valdiklis, įtaisytas šalia pavarų perjungimo svirties. Lietimui jautrus paviršius atpažįsta rašymą ir reaguoja į piršto judesius, lengvai vibruoja atsakydamas, o visą naujos kartos informacinės pramoginės sistemos valdymą paverčia įdomiu žaidimu.
Pavyzdžiui, norint pasirinkti norimą funkciją iš meniu, tereikia vieno piršto prisilietimo. Dviejų pirštų prisilietimas leis rinktis skirtingus muzikos šaltinius, o trijų pirštų prisilietimu bus pasiekiamas mėgstamas muzikos sąrašas. Navigacijos žemėlapį priartinti galima vos vienu piršto bakstelėjimui, visai kaip išmaniame telefone. Net ir ieškant dainos pavadinimo ar miesto navigacijos sistemoje – tai galima padaryti pirštų prisilietimais užklausą suvedant paraidžiui. Įvedus pirmąją raidę, ekrane jau matomi galimi pasirinkimai. Taigi išmaniųjų telefonų privalumai persikelia ir į automobilius.
Sinchronizavus išmanųjį telefoną bei informacinę-pramoginę sistemą 8 colių ekrane galima peržiūrėti išmaniame telefone saugomas nuotraukas ar filmą (tiesa, tik jeigu automobilis stovi). Prie viso to reikia paminėti, kad nauja centrine konsole džiaugsis tik tie, kurie ją už 470 eurų (1622 Lt) užsisakys iš papildomos įrangos sąrašo.
Kardinaliai pasikeitė ir prietaisų skydas. Čia atsirado daugiau skaitmeninių elementų. Spidometro rodyklė tapo „virtuali“. Nors iš pradžių vaizdas atrodo kiek painokas, užtenka 10–15 minučių pažaisti ir sistema greitai tampa suprantama.
Be klasikinių parodymų – greičio, variklio apsukų, degalų lygio – vairuotojas gali stebėti išmanaus telefono, navigacijos, radijo informaciją. Kaip ir informacinės pramoginės sistemos ekrane esančiame centrinėje konsolėje, pagrindinės funkcijos gali būti valdomos čia, prietaisų skydelio pirminiame ekrane bei toliau einančiuose meniu. Tai vairuotojas gali daryti mygtukais vairo dešinėje pusėje. Mygtukais esančiais vairo kairėje pusėje vairuotojas gali naudotis pastovaus greičio palaikymo funkcija, greičio ribotuvu.
Taigi, gamintojams pavyko padaryti tai, ko jie ir siekė – visos funkcijos valdomos aiškiau ir paprasčiau, o informacinės-pramoginės sistemos galimybių ribas išplėtusi „Insignia“ nebėra tarsi pasenusi „Nokia“.
Dizainerių gudrybė
Gerokai mažiau pokyčių automobilio išorėje. Dabar „Insignia“ iš priekio atrodo veržlesnė ir žemesnė, tačiau neapsigaukite – automobilio išmatavimai nepasikeitė, o tokį įspūdį kuria optinė apgaulė. Paprasčiausiai variklio grotelės buvo praplatintos ir kiek pažemintos. Taip pat pasikeitė tiek priekinių, tiek ir galinių žibintų forma. Blizgi chromo juosta ant bagažinės dangčio, kurioje montuojamas „Opel“ ženklas, dabar yra žemiau. Ji tęsiasi iki galinių žibintų ir siaura linija įsilieja į juos. Sedane ir hečbeke galinės LED lempos dalina žibintus į dvi dalis. Visose kėbulo versijose žibintai atkartoja firminio „Insignia“ akcento – sparno – formas. Bendrai „Insignia“ dizainas kuria dar solidesnio automobilio įspūdį, nei tai buvo anksčiau.
Atnaujintą „Opel Insignia“ galima rinktis su trijų skirtingų degalų rūšių varomais varikliais: benzinu, dyzelinu ar suskystintomis dujomis (LPG), iš viso daugiau nei 10 pasirinkimų. Gamintojai sako, kad „Insignia“ su 2.0 CDTI (120 AG arba 140 AG) varikliu yra ekonomiškiausias dyzelinis modelis savo klasėje. Šios versijos degalų sąnaudos – vos 3,7 l/100 km, o CO2 emisija neviršija 99 g/km. Variklių gamoje bus pasirinkimai nuo 110 iki 325 AG.
Automobilio pristatyme Mainco ir Frankfurto apylinkėse teko išbandyti keletą variklių, o daugiausiai laiko praleidome su versija, kurioje buvo įtaisytas naujos kartos 1.6 SIDI motoras, suderintas su 6 laipsnių mechanine pavarų dėže. Tai yra pirmasis naujos „Opel“ keturių cilindrų variklių šeimos atstovas. 170 AG pasiekiantis jėgos agregatas yra energingas ir savo savybėmis primena dyzelinį variklį. Tokį įspūdį sukuria maksimalus 260 Nm sukimo momentas, pasiekiamas jau esant 1650 aps./min. Smagu ir tai, kad kylant apsukoms, triukšmas iš variklio skyriaus vos girdimas. Net ir riedant 20 colių ratais važiavimo komfortas nenukentėjo, prie to prisideda patobulinta automobilio pakaba, kuri tapo kiek minkštesnė.
Tiesa, apie šio motoro ekonomiškumą negalima pasakyti to paties, kaip ir apie dyzelinius variklius. 1.6 SIDI oficialiai sunaudoja 5,9 l/100 km, tačiau Vokietijos keliuose automobilio informacinis kompiuteris mažiau nei 9 l/100 km nerodė. Ši versija Lietuvoje kainuos nuo 82,5 tūkst. Lt.
Nauja „Insignia Country Tourer” versija
Pristatyme Vokietijoje susipažinome ir su visiškai nauja „Insignia“ versija „Country Tourer“. Tai yra tarsi kiek paaukštintas universalas „Sports Tourer“, kurį galima atpažinti pagal buferių, dugno ir ratų arkų apsaugas. Visais ratais varomas automobilis siūlomas su vienu iš trijų turbininių variklių. Galingiausiu pasirinkimu bus benzininis 2.0 SIDI (250 AG ir 400 Nm). „Dyzelių“ gerbėjams – 2.0 BiTurbo CDTI (195 AG ir 400 Nm) arba 2.0 CDTI (163 AG ir 380 Nm).
Vis dėlto šių automobilių skaičius buvo ribotas ir platesniam aptarimui pritrūko laiko, tad apie šį modelį daugiau papasakosime kai jis pasieks Lietuvą. Jau žinoma, kad tai įvyks lapkričio pradžioje, mat „Insignia Country Tourer” buvo vienas pirmųjų, užregistruotų į Lietuvos „Metų automobilio 2014“ konkursą, kuris prasidės greičiau nei po mėnesio. „Opel“ atstovai atskleidė, kad ši naujiena su 2.0 CDTi 165 AG varikliu Baltijos šalyse kainuos nuo 30 805 eurų (106,3 tūkst. Lt).
Viršūnėje – sportiška OPC versija
O brangiausia ir toliau bus „OPC” versija – toks atnaujintas sportiškas sedanas kainuos nuo 39 612 eurų (136,9 tūkst. Lt). „Opel“ daugelį šio modelio dizaino ir salono akcentų atnaujino pagal įprastą „Insignia“, vis dėlto OPC vairuotojas iš tiesų gali jaustis tarsi vairuotų sportinį automobilį. Be standartinės informacijos, vairuotojas prietaisų skydelio ekrane gali sekti ir specifinę informaciją apie tepalus, akumuliatoriaus būklę, droselio padėtį, stabdymo galią, pagreičio jėgą. Vairas (galima rinktis ir šildomą) turi naują funkciją – tai pavarų perjungimas. Ši funkcija galima su automatine pavarų dėže.
Be to, OPC važiuoklėje sustiprinta galinė ašis – kaip ir visuose naujuose „Insignia“ modeliuose – kur inžinieriai patobulino daugiau nei 60 proc. jos sudedamųjų dalių. Taip pat sumažinta vibracija ir triukšmas.
OPC turi elektroniškai valdomą 4x4 varomų ratų sistemą. Visų varomų ratų sistema su „Haldex“ sankaba bei elektroniniu riboto praslydimo diferencialu nuolat prisitaiko prie važiavimo sąlygų, sukimo momentą tarp priekinių ir galinių ašių paskirsto santykiu nuo 0 iki 100 proc., taip pat ir tarp galinių ratų.
Kaip ir anksčiau, „Opel Insignia OPC“ turi 2.8 l, 325 AG variklį, kurio maksimalus sukamasis momentas siekia 435 Nm. Su šešių laipsnių mechanine pavarų dėže, visų varomų ratų „Insignia OPC“ nuo 0 iki 100 km įsibėgėja per 6 sek. („Sports Tourer“ per – 6,3 sek.), o maksimalus greitis yra 250 km/val. (su elektroniniu greičio ribotuvu). Be ribotuvo OPC su mechanine transmisija pasiekia 270 km/val. maksimalų greitį („Sports Tourer“ 265 km/val.).
„Opel Insignia 1.6 SIDI Turbo“ vizitinė kortelė
- Variklio darbinis tūris: 1598 cm3
- Degalai: benzinas
- Galia: 125 kW/170 AG/4250 aps./min.
- Maksimalus sukimo momentas: 260 Nm/1650–4250 aps./min.
- Pavarų dėžė: 6 laipsnių mechaninė
- Varantieji ratai: priekiniai
- Ilgis: 4842 mm
- Plotis: 1856 mm
- Aukštis: 1498 mm
- Važiuoklės bazė: 2737 mm
- Svoris: 1571 kg
- Įsibėgėjimas iki 100 km/val.: 9,2 sek.
- Maksimalus greitis: 220 km/val.
- Vidutinės degalų sąnaudos: 5,9 l/100 km
- CO2 emisija: 139 g/km
- Bagažinės tūris: 500/1015 l
- Kaina: nuo 82 449 Lt (bazinė versija – nuo 71 825 Lt)