Elektra įkraunamo „Toyota Prius Plug-in Hybrid“ gamyba bus pradėta 2012 m. „Toyota“ markės atstovai Lietuvoje DELFI patvirtino, kad šis modelis mūsų šalies rinką turėtų pasiekti kitą vasarą.
„Toyota Prius Plug-in Hybrid“ yra kuriamas pagal standartinį „Prius“. Iš išorės šie du hibridai skiriasi tik tuo, kad „Plug-in“ versija vairuotojo pusėje virš priekinio rato arkos turi angą, kuri naudojama elektrai įkrauti.
„Toyota Prius Plug-in“ elektriniu režimu gali nuvažiuoti apie 20 km. Tokia galimybė atsiranda pakeitus įprastuose „Prius“ naudojamas nikelio-metalo baterijas į efektyvesnes ličio-jonų, kurių įkrovimo laikas yra palyginti trumpas: naudojant standartinį 230 V elektros lizdą, įkrovimas užtrunka 1,5 val.
Nauja funkcija pagerina „Plug-in“ versijos ekonomiškumą. Gamintojai nurodo, kad įprasto „Prius“ vidutinės degalų sąnaudos yra 3,9 l/100 km, o CO2 emisija – 89 g/km. Elektra įkraunamas hibridas vidutiniškai sudegina 2,6 l benzino 100 km, o išskiriamo CO2 kiekis sudaro 59 g/km. Akumuliatoriui išsikrovus, toliau automobilis rieda kaip įprastas hibridas. Kaip ir įprasti „Toyota Prius“, „Plug-in Hybrid“ versijos bendra sistemos galia yra 100 kW (136 AG).
„Toyota“ įsitikinusi, kad elektra įkraunamas hibridas yra geriausias derinys, jungiantis elektromobilius ir hibridus: trumpoms kelionėms naudojamas elektros režimas, ilgoms – hibridinis. Be to, kompaniją į priekį stumia ir Tarptautinės energetikos agentūros (IAE) įžvalgos, kad 2050 m. apie du trečdalius automobilių pardavimų sudarys elektra įkraunami hibridai, kurie esą turėtų būti populiaresni ir už elektromobilius.
Agentūros teigimu, artimiausias penkmetis bus labai svarbus ir lemiamas sprendžiant ekologiškų transporto priemonių ateitį. Kaip vartotojai pakeis savo įpročius, jei reikės įkrauti automobilius? Kokia bus elektromobilių įkrovimo stotelių infrastruktūra? Koks bus santykis tarp grynų elektromobilių ir elektra įkraunamų hibridų? Kai bus aiškūs atsakymai į šiuos klausimus, tuomet bus galima tiksliau prognozuoti transporto ateitį.
O „Toyota“ šiuo projektu gyvena jau ne vienerius metus. Elektra įkraunamus hibridus „Toyota“ bandyti pradėjo prieš 4 metus. 2007–2009 m. įvairių šalių keliais riedėjo 20 tokių automobilių, iš kurių 5 buvo išbandomi Europoje. Dar vienas etapas buvo pradėtas pernai pavasarį, kai 18-oje Europos šalių buvo pradėti bandyti 200 „Prius Plug-in“ automobilių, iš kurių pusė – Strasbūre (Prancūzija). Vieni vairuotojai jais naudojosi kasdien, kiti juo važinėjo tik dieną ar dvi.
Praėjusią vasarą bandomasis modelis trumpam buvo atvežtas ir į Lietuvą, tąsyk turėjome galimybę su juo susipažinti iš arčiau. Po metus trukusių kelionių ir bandymų šis automobilis vėl grįžo į mūsų šalį, šįkart su juo praleidome daugiau laiko, o gamintojo atstovai paskelbė apie metus trukusių bandymų rezultatus. Apklausę automobilių naudotojus, „Toyota“ išsiaiškino vartotojų įpročius ir nuomonę apie šį modelį bei nusprendė prieš gamybą dar patobulinti šį hibridą.
Neginčytinas privalumas – tylus važiavimas
Per metus kiekvienas bandomasis automobilis vidutiniškai nuvažiavo po 13 180 km. „Toyotos“ teigimu, lyginant su dyzeliniais automobiliais, „Prius Plug-in“ važinėjo 40 proc. ekonomiškiau.
Vidutinė „Prius Plug-in“ kelionė buvo 13,2 km, tad „Toyota“ pabrėžia, kad 20 km elektriniu režimu nuvažiuojančio automobilio galimybių visiškai pakanka. Penktadalis vartotojų su įkrautomis baterijomis įprastai nuvažiuodavo ir daugiau nei 20 km, o 79 proc. elektriniu režimu įstengdavo nuvažiuoti daugiau nei 15 km. 32 proc. vartotojų „Prius“ įkraudavo bent kartą per dieną, tačiau 43 proc. šią procedūrą atlikdavo rečiau nei kartą per dvi dienas. Pabrėžiama, kad tie vartotojai, kurie išnaudojo visas elektra įkraunamo hibrido galimybes, pasiekė mažesnes nei 2 l/100 km degalų sąnaudas.
Apklaususi vartotojus, „Toyota“ išsiaiškino, kad 67 proc. vairavusių „Prius Plug-in“ nuomonė pagerėjo nuo tada, kai jie gavo automobilį (29 proc. savo pirminės geros nuomonės nepakeitė). 87 proc. liko patenkinti vidutinėmis kuro sąnaudomis, 93 proc. natūraliai prisitaikė prie eko-vairavimo stiliaus, o absoliuti dauguma susižavėjo galimybe važiuoti negirdint variklio garso.
Remiantis automobiliuose sukauptais duomenimis, „Prius Plug-in“ naudotojai 48 proc. laiko skyrė važinėjimui mieste (iki 30 km/val. greičiu), 38 proc. laiko važinėjo 30–90 km/val. greičiu ir 14 proc. – greičiau nei 90 km/val. Be to, 35 proc. vartotojų kas savaitę važinėjo į ilgas, daugiau nei 100 km keliones.
Kainos vis dar neatskleidžia
„Toyota“ atstovų teigimu, „Prius Plug-in“ vartotojų atsiliepimai juos nuteikė pozityviai, tačiau gamintojai nusprendė prieš serijinę gamybą dar šį bei tą patobulinti. Nors dabar teigiama, kad ir bandomasis automobilis elektriniu režimu gali važiuoti maksimaliu 100 km/val. greičiu, tačiau realiai tiek pasiekti praktiškai neįmanoma, nes automatiškai į pagalbą ateina benzininis variklis. Tad „Toyota“ žada, kad kad serijinis „Prius Plug-in“ galės skrieti „šimtuku“ važiuodamas ir elektriniu režimu.
Vis dėlto kur kas svarbesniu būsimu patobulinimu galima laikyti tai, kad serijinis „Prius Plug-in“ galės naudoti baterijose įkrautą elektros energiją kai to norės pats vairuotojas. Bandomajame modelyje tokių galimybių nėra. Elektros energija pradedama naudoti vos tik pradedi važiuoti ir automobilio „smegenys“ stengiasi ją išnaudoti kaip įmanoma racionaliau. Įsivaizduokite tokią situaciją: gyvenate užmiestyje, dirbate miesto centre, iki kurio jums reikia važiuoti 20 km. Kol pasiekėte tikslą - elektros energija išseko. O jeigu turėtumėte galimybę elektros energiją panaudoti būtent miesto centre, o ne eikvoti ją važiuojant greitkeliu, transporto spūstyse galėtumėte važiuoti ekonomiškiau, t. y. vien tik elektros režimu. Būtent tokią funkciją ir žada įdiegti „Toyota“ inžinieriai.
O dar vieno svarbaus aspekto – elektriniu režimu nuvažiuojamo atstumo – „Toyota“ nežada keisti. Kompanijos atstovai atkakliai tvirtina, kad 20 km yra užtektina riba kasdieniam naudojimui, esą tai įrodė ir metus trukę „Prius Plug-in“ bandymai. Vis dėlto šį rudenį Europos rinkoje debiutuosiančio „Opel Ampera“ kūrėjai turi kitą nuomonę. Pastarasis modelis vien tik elektriniu režimu galės nuvažiuoti 40–80 km, o pasak „Opel“ atstovų, tokių galimybių turėtų užtekti kasdieniam automobilio naudojimui.
Kad ir kokie būtų mūsų įpročiai ar kaip juos bandytų pakeisti automobilių gamintojai, reikia pripažinti, kad kitąmet rinkoje pasirodysiantis „Prius Plug-in“ bus ekonomiškiausias šios modelių šeimos atstovas. Be to, jau pasirodė pranešimų, kad nuo 2014 m. standartinis „Prius“ turės galimybę būti prijungtas prie elektros tinklo. Tai nenustebintų, nes toks sprendimas būtų žingsnis į priekį tobulinant hibridines sistemas.
Vieno svarbiausių dalykų – automobilio kainos – dar reikės palaukti. Kaip ir prieš metus, gamintojo atstovai apie tai neužsimena nė žodžiu, tad kol kas nežinoma, kiek „Plug-in“ versija bus brangesnė už įprastą „Prius“.