Visai neseniai Europos Sąjungos valdžia paskelbė deklaraciją, kad iki 2050 metų Europos miestuose nevažinės benzinu ir dyzelinu varomi automobiliai. Juos turės pakeisti hibridinės ir elektra varomos mašinos. Mums tai atrodo nesuvokiama. Tačiau Kaune įsikūrusi inovacijų firma „Elinta“ jau greitai pradės gaminti pilnaverčius elektrinius miesto automobilius.
Mus maloniai priėmė „Elintos“ generalinis direktorius Vytautas Jokužis. Su juo pasikalbėjome apie elektrą varomų automobilių ateitį Lietuvoje ir Europoje. Po pokalbio jau minėta Europos Sąjungos deklaracija nepasirodė neįgyvendinama. Juk jei Lietuvoje kas dieną į gatves išvažiuotų po 1 000 000 elektromobilių, juos elektra aprūpinti pakaktų paleisti papildomą Elektrėnų elektrinės bloką. Tačiau kiekvienas elektromobilio savininkas kas metus sutaupytų solidžią kurui išleidžiamų pinigų sumą. Todėl traukinys jau pajudėjo. Liko tik klausimas kas ir kada į jį įsės.
Automanui su malonumu vienam pirmųjų firmos „Elinta“ atstovai sutiko leisti išbandyti „Toyota Aygo“ bazėje pagamintą elektrinį automobilį. Mums jis paliko neišdildomą įspūdį. Tačiau apie viską iš pradžių.
Testo pradžia
Kaip ir įprastame automobilyje – viskas prasideda nuo užvedimo raktelio pasukimo. Tik va – starterio garso tai nėra. Apie automobilio pasiruošimą važiuoti galima nuspręsti nebent iš pasigirdusio vakuuminės pompos garso ir keletos įsižiebusių lempučių skydelyje. Jungiame pirmą pavarą. Pavarų dėžė mechaninė, tačiau... sankabos pedalo čia nėra. Nėra tai nereikia. Apsieisime. Spaudi akseleratoriaus pedalą ir važiuoji.
Važiavimas
Elektrinis variklis pasižymi tolygiu sukimo momentu visame sūkių diapazone, tad automobilis traukia taip pat smagiai, kada benuspausi akceleratoriaus pedalą. Varikliukas sukasi iki 8 000 aps./min ir tai yra išties smagu! (Variklio sūkiai apriboti elektroniškai, tausojant šio „Aygo“ pavarų dėžę). Variklyje nėra greitai susidėvinčiu dalių, nėra šepetėlių, tad jis tikrai ilgaamžis. Sukant 8 000 aps/min. girdisi malonus šios bitės zvimbimas, tačiau varikliui tai normalus darbinis režimas, tad net šitaip lakstant tai nebus variklio „drožimas“. Pats variklis pritaikytas suktis iki 10000–12000 aps/min., tad montuojant jį kituose modeliuose – laisvės fantazijai dar yra. Lyginant šį elektromobilį su standartiniu, benziniu „Aygo“, reikia pažymėti, kad šis pastarajam nepalieka jokių šansų – nei tiesiojoje, nei posūkiuose. Įsibėgėjimas akivaizdžiai geresnis, o posūkių įveikimą ir automobilio valdymą pagerina geresnis svorio pasiskirstymas tarp ašių. Dabar jis idealus – beveik 50/50.
Nors „Aygo“ turi mechaninę pavarų dėžę, tačiau „automato“ mėgėjams nusiminti nereiktų. Mat automobiliu galima važinėti visada antra pavara. Įsibėgėjimas bus kiek lėtesnis, tačiau tvarkingam važinėjimui mieste, jo tikrai pakaks. Jei vis tik pavarą perjungti norisi, kaip ir sakiau – sankabos nėra. Tiesiog atleidžiate akceleratorių, pakeičiate pavarą ir vėl „gazas“. Išvažiavus į greitkelį galima įsijungti ir trečią pavarą, tačiau mūsų testų metu jos neprireikė :)
Interjeras
Interjere pokyčių beveik nėra. Kelios smulkmenos – vietoj variklio apsukų rodoma momentinė galia, o informacinis ekranėlis, kuriame anksčiau buvo galima matyti kuro sąnaudas, dabar rodo kiek elektros dar turite rezerve.
Eksterjeras
Kad išlaikyčiau chrestomatinę automobilių apžvalgų rašymo struktūrą, turiu paminėti ir šią sritį. Taigi, miniu - automobilis iš išorės tiek gražus, kiek gražų jį sukūrė „Toyota“ inžinieriai. Nei daugiau, nei mažiau. Na gal tik išmetimo vamzdžio trūksta...
Po variklio gaubtu
Čia žinoma įdomiausia dalis. Nieko tepaluoto. Prie pavarų dėžės primontuotas maždaug 5 l. stiklainio dydžio varikliukas, virš jo valdymo įranga ir dalis akumuliatorių. Dalis akumuliatorių nukeliavo į bagažinę, taip sumažinant ir taip mažą jos talpą. Gal viskas ne taip paprasta. Tam kad pergudrauti esamas „Toyota“ sistemas ir užtikrinti sklandų naujai sumontuotų sistemų darbą, automobilyje sumontuoti 5 papildomi kompiuteriai.
Emocijos
Galima į tokį automobilį žiūrėti kaip į praktiškų žmonių pirkinį, o galima ir į kaip emocinį pasitenkinimą teikiantį žaislą. Manau sutiksite – išties smagu praskrieti pro degalinę, nesukant sau galvos kiek gi kainuoja kuras. Mat nuvažiuoti 100 km. jums reikia mažiau nei 12 kWh, o tai yra mažiau nei 5 Lt.
Stovite kamštyje? Jums apskritai nereikia kuro... (na truputėli... šviesoms ir kondicionieriui).
Techniniai parametrai
Šiuos Lietuvoje modifikuotus „Aygo“ bus galima įsigyti dviejų komplektacijų. Skirtumas – techniniai parametrai.
* elektros kaina skaičiuojama pagal 0,40 Lt/kWh tarifą.
Automobilis kraunamas iš elementaraus 220 V elektros tinklo. Norintys pakrauti automobilį labai greitai – tokią galimybę taip pat turės. Tam reikia įsigyti galingesnį pakrovėją, tada galima 80 % akumuliatorių įkrauti ir per 30 min.
Kaina
Elektrinis „Toyota Aygo“ jau neužilgo baigs sertifikavimo procedūrą – tad taps legaliu, pilnaverčiu eismo dalyviu. O štai tada, bus galima paskambinti šio „Aygo EV“ kūrėjams ir užsisakyti tokį pat – sau. Kasdienai. Oficialią kainą gamintojai paskelbs jau šią savaitę, na o neoficialai galime pasakyti tiek – naujas elektrinis „Aygo“, perdarytas į elektrinį Lietuvoje kainuos maždaug 89 000 Lt + PVM.
Reikia pripažinti – malonumas ne pigus, tačiau neabejoju, kad netolimame užsienyje, kur vyriausybės visokeriopai skatina tokių automobilių naudojimą (ne tik deklaracijomis, bet ir realiais darbais), tokio automobilio patrauklumas bus tikrai didelis.
Kur pačiupinėti?
Norite pamatyti šį elektrinį mažylį gyvai? Ateikite į automobilių paroda ALT gegužės 6–8 d. ir pamatysite. Tiesa, ne tik jį, tačiau ir pernai automanas.lt skaitytojų išrinktu Metų inovacija – automobilį „JonElis“.