Elektronika.lt
 2024 m. lapkričio 24 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Ryšio technika
 - Programinė įranga
 - Operacinės ir tinklai
 - Kompiuterinė įranga
 - Kitos protingos mintys
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Lapkričio 24 d. 15:39
Interneto greitis: kaip suprasti, kokio iš tikrųjų reikia?
Lapkričio 24 d. 11:39
Lietuvos ekranų tendencijos
Lapkričio 23 d. 15:27
„Garmin“ pristato pirmąjį didelio formato nardymo kompiuterį „Descent X50i“
Lapkričio 23 d. 11:37
Išmani vaikystė: ekspertė apžvelgia, kokius įgūdžius ugdo programavimas, robotika ir dirbtinio intelekto naudojimas
Lapkričio 22 d. 17:37
Svečiai gali „pavaišinti“ virusais: kodėl namuose būtinas „Šlepečių Wi-Fi“?
Lapkričio 22 d. 14:36
Didelei daliai vyresnių žmonių skaitmeninės paslaugos – sunkiai prieinamos
Lapkričio 22 d. 11:21
Medžiodami nuolaidas išlikite budrūs: ekspertas pataria, kaip netapti sukčių auka perkant internetu
Lapkričio 22 d. 08:16
Failų bendrinimo technologijos: kaip jos prisitaiko prie augančių šiuolaikinio žmogaus poreikių?
Lapkričio 21 d. 20:39
Asfaltas klojamas, o ryšys stringa: kodėl infrastruktūros spragos stabdo skaitmeninę pažangą Lietuvoje?
Lapkričio 21 d. 18:37
Norite kalbėti vokiškai, itališkai ar kiniškai? „Microsoft Teams“ atnaujinimas pavers jus poliglotu
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
LEGO
Mänguköök, mudelautod, nukuvanker
Thermal monocular
Thermal vision camera,
Night vision ar scope,
Night vision spotting scope
FS25 Mods
FS25 Harvesters, FS25 Tractors Mods, FS25 Maps Mods
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
GTA 6 Weapons
GTA 6 Characters, GTA 6 Map, GTA 6 Vehicles
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods,
FS25 Maps
Reklama
 Patarimai » Operacinės sistemos ir tinklai Ankstesnis patarimas | Sekantis patarimas | Dalintis | Spausdinti

11 dažniausių klaidų, kurias padaro kibernetinę ataką patyręs verslas

Publikuota: 2022-07-22 18:31
Tematika: Operacinės sistemos ir tinklai
Inf. šaltinis: Pranešimas žiniasklaidai

Lietuvoje vis daugiau įmonių ir valstybinių institucijų patiria kibernetines atakas, programišių taikiniu galima tapti nepriklausomai nuo dydžio ir veiklos pobūdžio. Juos sudomina ne tik didelės finansų ar gamybos, bet ir nedidelės paslaugų teikimo ar nebūtinai jautriais klientų duomenimis disponuojančios įmonės. Tačiau vis dar per mažai kalbama apie tai, kokių konkrečių veiksmų turėtų imtis kibernetinę ataką patyrusi įmonė. Pateikiame 11 pagrindinių šioje situacijoje daromų klaidų ir patarimus, kaip jų išvengti.

11 dažniausių klaidų, kurias padaro kibernetinę ataką patyręs verslas
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.

Tai, kad padėtis blogėja, pastebima kone visame pasaulyje: ypač didelis programišių suaktyvėjimas Europoje ir tuo pačiu Lietuvoje jaučiamas prasidėjus Rusijos karui Ukrainoje. Naujausiais privatumo, duomenų apsaugos ir informacijos saugumo politiką tiriančio „Ponemon“ instituto duomenimis, JAV net 68 proc. verslo lyderių jaučia kibernetinių rizikų augimą. Tuo tarpu, kaip atskleidžia kibernetinio saugumo srityje besispecializuojančios kompanijos „Sophos“ duomenys, net 54 proc. įmonių nemano, kad jų turimi informacinių technologijų (IT) departamentai yra pakankamai pasirengę suvaldyti galimas kibernetines atakas. Situaciją komplikuoja ir tai, kad reta įmonė yra susipažinusi su tuo, ką reikėtų daryti ištikus kibernetinei atakai. Aiškaus reagavimo plano neturėjimas ir informacijos trūkumas, kaip elgtis atsidūrus tokioje situacijoje, nulemia brangiai verslui kainuojančias klaidas.

11 dažniausiai pasitaikančių klaidų:

  1. Nepadaryti namų darbai. Kalbant apie kibernetines atakas, reikia suprasti, kad programišiai gali atakuoti bet kuriuo metu, atitinkamai, visada reikia būti pasiruošus į tokius išpuolius reaguoti. Deja, tuo vadovaujasi retas verslas: kaip atskleidžia „Ponemon“ instituto duomenys, net 77 proc. įmonių neturi reagavimo į kibernetines atakas plano. Vis tik manoma, kad reagavimo plano parengimas yra pirmas būtinas žingsnis, kurį verslas turėtų padaryti, nes toks planas apibrėžia, kaip bus valdoma situacija, jame aiškiai deleguojamos užduotys, paskiriami atsakingi darbuotojai ir net sudaromos krizių valdymo komandos. Taip pat reikėtų periodiškai vykdyti mokymus darbuotojams, netgi inscenizuoti incidentus, kad įvykus realiai atakai visi žinotų savo atsakomybes ir maksimaliai susitelktų į padarinių pašalinimą.
  2. Uždelsta reakcija. Pirmosios valandos po kibernetinės atakos ir duomenų pažeidimo aptikimo yra labai svarbios – tiek siekiant suprasti incidento aplinkybes bei priežastis, tiek jį šalinant ir mažinant jo pasekmes. Tačiau iš anksto tinkamai nepasiruošus, kyla chaosas ir visas dėmesys skiriamas ne į padarinių šalinimą, bet į reagavimo proceso kūrimą. Tuomet prarandamas itin svarbus laikas, per kurį gali būti padaroma neatitaisoma žala įrangai, sistemoms ir duomenims, sukeliami didžiuliai finansiniai ir reputacijos nuostoliai. Be abejo, lygiagrečiai turi sekti ir tinkama komunikacija su klientais ar partneriais, prireikus – vieša komunikacija, proaktyviai bendradarbiaujama su institucijomis.
  3. Pavėluotas specializuotų teisininkų įtraukimas. Sėkmingas kibernetinės atakos pasekmių mažinimas tiesiogiai priklauso nuo krizės valdymo veiksmų operatyvumo ir efektyvumo. Pirminio situacijos valdymo plano sukūrimas, pasirengimas komunikacijai, užduočių koordinavimas įmonės viduje, darbo pasidalinimas ir gebėjimas imtis bent pirmųjų veiksmų dažniausiai užtrunka mažiausiai 48 val., nors būtent pirmosios dvi paros yra kritiškai svarbios suvaldant ataką. Todėl rekomenduojama nedelsiant įtraukti kibernetinių incidentų valdymo procese patyrusius teisininkus ekspertus, kurie nuosekliai suorganizuotų ir įgyvendintų visą atakos suvaldymo procesą.
  4. Išpirkos derinimas be patyrusių ekspertų pagalbos. Kaip parodė JAV informacinių technologijų kompanijos „Veeam“ duomenų apsaugos ataskaitos duomenys, net 76 proc. organizacijų visame pasaulyje jau patyrė kibernetines atakas, o praktikoje žinoma labai mažai atvejų, kai duomenys buvo sėkmingai ir greitai atgauti sumokėjus išpirką. Sumokėjus išpirką, dažniausiai prarandami tiek pinigai, tiek duomenys, arba duomenys vis tiek paviešinami. Tad derybas turėtų vesti tik tokiose situacijose jau patyrę specialistai.
  5. Nepranešimas atsakingoms institucijoms. Patyrus kibernetinę ataką, visoms įmonėms rekomenduojame nedelsiant kreiptis į Nacionalinį kibernetinio saugumo centrą, nepaisant to, kad formaliai tokia prievolė galioja tik kai kuriems subjektams. Jei incidentas susijęs su asmens duomenimis, apie jį jau visoms įmonėms privalu informuoti Valstybinę duomenų apsaugos inspekciją. Šių institucijų informavimo terminai kartais siekia vos kelias valandas, o jų nesilaikymas gali užtraukti nemažas pinigines baudas. Pirminiame pranešime svarbu pateikti esminę turimą informaciją, o vėliau, jau paaiškėjus papildomoms ar naujoms aplinkybėms, tokius pranešimus visada galima patikslinti.
  6. Chaotiška vieša komunikacija. Jei nutekinami jautrūs klientų duomenys, faktas apie kibernetinę ataką neabejotinai pateks į viešąją erdvę. Pavieniai, fragmentiški ir nesuderinti atskirų įmonės atstovų vieši pasisakymai krizės metu gali sukelti net didesnį klientų pasipiktinimą bei pakurstyti grupės ieškinio inicijavimą, taip pat sukelti neigiamas pasekmes institucijų pradėtų tyrimų atžvilgiu. Tad itin svarbu užtikrinti tikslingą ir nuoseklią viešosios komunikacijos kampaniją, pasitelkti išorinių ekspertų ar vidinių specialistų pagalbą, iš anksto sudaryti komunikacijos planą, paskirti atstovus žiniasklaidai bei parengti viešinamas žinutes.
  7. Ignoruojamos individualios užklausos. Jei yra nutekinami asmens duomenys, nukentėję asmenys tai gali priimti itin asmeniškai. Natūralu, kad neturint visos informacijos apie incidento aplinkybes, jiems gali būti neramu dėl to, kokius veiksmus yra būtina atlikti ir kokios gali būti pasekmės. Todėl įmonę gali pasiekti didžiulis skaičius besikreipiančiųjų užklausų, kurių kiekvieną būtina priimti ir išnagrinėti. Suvaldyti užklausų srautą gali padėti įsteigta „karštoji linija“, internete skelbiama skiltis su dažniausiai užduodamais klausimas (DUK), iš anksto parengti ir esant reikalui siunčiami standartizuoti atsakymai pagal užklausų temas. Pastebime, kad savalaikis ir proaktyvus atsakas padeda sumažinti nukentėjusių asmenų neigiamas reakcijas ir užtikrina institucijų palaikymą bei pasitikėjimą.
  8. Pamirštami darbuotojai. Komunikacija apie įvykusią kibernetinę ataką turi pasiekti ir įmonės darbuotojus – vidinė komunikacija čia ne ką mažiau svarbi. Įvykus kibernetinei atakai reikėtų atvirai ir dar nepasirodžius įmonės atstovų komentarams žiniasklaidoje, bendrovės viduje komunikuoti apie kibernetinę ataką, jos pasekmes ir įmonės planuojamus veiksmus. Tinkamai neinformavus darbuotojų apie ataką ir realią grėsmę, viešojoje erdvėje gali pasirodyti realios situacijos neatitinkanti informacija, kuri gali sukelti finansinę ir reputacinę žalą įmonei.
  9. IT specialistų neįtraukimas, siekiant išsiaiškinti aplinkybes ir priežastis. Įvykus kibernetinei atakai, IT komandos resursai dažniausiai skiriami pašalinti incidentą ir likviduoti jo pasekmes, tačiau vėliau neretai pamirštama skirti resursų išsamiam vidiniam IT tyrimui atlikti. Jo metu turėtų būti siekiama išsiaiškinti incidento aplinkybes ir priežastis, inventorizuoti prarastus ar paveiktus duomenis, surinkti visą komunikacijai skirtą informaciją. Praktikoje tai vadinama IT auditu, kuriam neretai rekomenduojama pasitelkti nepriklausomus IT specialistus – taip ne tik neužkraunamas papildomas darbas vidinei IT specialistų komandai, bet ir gali būti gaunamos objektyvesnės išvados. Galiausiai, tai gali padėti užskirsti kelią panašiems incidentams ateityje.
  10. Nedokumentuojamos aplinkybės ir neatliekamas vidinis tyrimas. Nepriklausomai nuo to, ar galioja pareiga pranešti institucijoms, rekomenduojama nuo pat sužinojimo apie incidentą momento visas aplinkybes fiksuoti raštu. Tokie veiksmai gali būti itin reikšmingi vėliau, ypatingai, jei paaiškėja, kad nutekinti jautrūs klientų duomenys, imantis prevencinių priemonių, kad tokios atakos nepasikartotų ateityje, informuojant klientus bei institucijas, jei pastarosios grįžta su papildomais klausimais ir tyrimais.
  11. Pamirštas kibernetinių rizikų draudimas. Neretai įmonių užmirštamas, bet vienas iš patikimų būdų išvengti klaidų kibernetinės atakos suvaldymo procese – kibernetinių rizikų draudimas. Turint tokį draudimą, draudikas gali apmokėti teisininkų, IT specialistų, individualių klientų užklausų atsakymo ir kitas tokioje situacijoje būtinas paslaugas. Įvykus draudžiamajam įvykiui, toks draudimas taip pat gali kompensuoti ne tik įmonės išlaidas ginantis nuo pareikšto ieškinio, negautas pajamas dėl kibernetinės atakos sukelto verslo nutrūkimo ar bendrovės reputacijos atkūrimo išlaidas, bet ir skirtą baudą ar teismo sprendimu priteistą žalą. Gali būti kompensuojama net išpirka programišiams ar iš įmonės vadovybės priteista žala, jei nustatoma jų atsakomybė dėl klaidų, turėjusių įtakos kibernetinei atakai. Be to, draudikas gali ne tik kompensuoti įmonės patirtas išlaidas krizės valdymo priemonėms, bet ir parūpinti apsidraudusiai įmonei atakos valdymo ekspertų komandą, pavyzdžiui, patyrusius teisininkus, IT specialistus, derybininkus ir kitus.

Komentuoja teisės firmos „Sorainen“ ekspertė Irma Kirklytė ir vyresnioji teisininkė Indrė Pelėdaitė


Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti informaciją su
nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

 Uždaryti komentarus
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 
Vardas:    El. paštas:   (nebūtinas)
Pakartokite kodą: 
  Apsaugos kodas: 
 
Komentarus rašo lankytojai. Komentarai nėra redaguojami ar patikrinami, jų turinys neatspindi redakcijos nuomonės. Redakcija pasilieka teisę pašalinti pasisakymus, kurie pažeidžia įstatymus, reklamuoja, yra nekultūringi arba nesusiję su tema. Pastebėjus nusižengimus, prašome mums pranešti. Jei nurodomas el. pašto adresas, jis matomas viešai. Patvirtindami komentaro įrašymą, kartu patvirtinate, jog esate susipažinęs su portalo privatumo politika ir su ja sutinkate.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

GENERAL FINANCING BANKAS

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

Technologijos.lt

Buitinė technika ir elektronika internetu žemos kainos – Zuza.lt

www.esaugumas.lt – apsaugok savo kompiuterį!

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2024 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Script hook v, Openiv, Menyoo
gta5mod.net
FS25 Mods, FS25 Tractors, FS25 Maps
fs25mods.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
Reklamos paslaugos
SEO sprendimai

www.addad.lt
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama