Kovo 18 d. pirmoje dienos pusėje buvo atliekamas gyventojų perspėjimo ir informavimo sistemų patikrinimas, per jį buvo įjungtos sirenos. Deja, dalis gyventojų įspėjamųjų pranešimų apie tai į savo mobilųjį įrenginį negavo.
Saugos pranešimas / E. Beržanskytės / LRT nuotr.
„Ar tai yra operatorių problema? Ne“, – trumpai LRT.lt komentavo įmonės „Bitė Lietuva“ komunikacijos ekspertas Jaunius Špakauskas.
„Tele2“ viešųjų ryšių vadovė Asta Buitkutė taip pat tikino, kad klaida ne „Tele2“ pusėje. „Mūsų sistemose trikdžių nėra“, – LRT.lt sakė ji.
Problemų nepastebėjo ir „Telia“. „Pranešimų, kad nepereitų per mūsų tinklus, neturime. Pagal mūsų turimus duomenis, arti 100 proc. turėjo pereiti“, – LRT.lt sakė „Telia“ atstovas spaudai Audrius Stasiulaitis.
LRT.lt susisiekus su Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentu (PAGD), kuris ir siunčia šiuos pranešimus, jo viršininkas Ernestas Trunovas pripažino, kad šįkart dalis gyventojų pranešimų galėjo negauti dėl vidinių PAGD sistemos trikdžių.
„Preliminariai nustatyta, kad vieno iš tinklų operatoriaus klientai negavo [saugos pranešimo], bet čia negalėtume kaltinti operatorių, manome, kad vykdant techninę priežiūrą pas mus buvo nekorektiškai nustatyti nustatymai ir dėl to prasilenkė sistemos atnaujinimas ir pranešimo siuntimas. Per patikrinimą tą problemą nustatėme ir sistema netrukus buvo parengta tinkamai transliuoti“, – sakė E. Trunovas.
Kiek tiksliai žmonių negavo saugos pranešimo, E. Trunovas įvardyti negalėjo, bet atkreipė dėmesį, kad pranešimo negavę gyventojai turėtų tai užregistruoti lt72.lt puslapyje. Tuomet galima bus tobulinti pranešimų siuntimo sistemą ir tiksliau įvertinti, kurios dalies gyventojų pranešimai nepasiekia.
Visgi, anot E. Trunovo, užtikrinti, kad kitą kartą 100 proc. Lietuvos gyventojų gaus saugos pranešimus, nelabai įmanoma.
„Ši sistema nėra vienintelė perspėjimo sistema ir ji nėra šimtaprocentinė, nors ir laikoma pačia efektyviausia. Tam tikra žmonių dalis dėl įvairių priežasčių pranešimų negauna. Ta sistema yra sudėtinga ir kabliukų technologinių gali būti įvairiose vietose. Tam visos priežiūros daromos ir testai, kad juos nustatytume“, – sakė E. Trunovas.
PAGD viršininkas pasakoja, kad tai, jog žmonės negauna pranešimų, nebūtinai susiję vien tik su jų siuntimo sistema.
„Galbūt nustatymai netinkamai padaryti arba išvis nepadaryti, galbūt telefonas neturi funkcijos priimti tinkle pranešimų, plius dar technologiniai trikdžiai iš mūsų pusės, galbūt operatorių tinkluose ir pan. – tai tų priežasčių gali būti įvairių“, – LRT.lt sakė Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento viršininkas Ernestas Trunovas.
„Tele2“ viešųjų ryšių vadovė Asta Buitkutė pasidalino instrukcijomis, kaip pranešimų gavimą įjungti telefonuose su „iOS“ ir „Android“ operacinėmis sistemomis.
- Telefonuose su „iOS“ operacine sistema spauskite „Settings“, „Notifications“, slinkite į apačią, ten rasite „Government Alerts“, ir įjunkite visus tris įspėjimų lygius – „AMBER Alerts“, „Alert Level-2“ ir „Alert Level-3“.
- Telefonuose su „Android“ operacine sistema spauskite „Nustatymai“, „Saugumas ir pavojus“, „Belaidžiai nepaprastieji įspėjimai“. Tuomet įjunkite „Leisti įspėjimus“ ir nepamirškite įjungti jų atskirų lygių – „LT-Alert (2 lygis), „LT-Alert (3 lygis), „LT-Amber“.
„Bitė Lietuva“ naujos kartos tinklų direktorius Modestas Ropė LRT.lt pasakoja, kad įspėjamieji pranešimai, kitaip nei SMS žinutės, siunčiami ne įprastu ryšiu, bet per visai kitą „Cell Broadcast“ sistemą.
„Ši technologija leidžia žinutes daugybei žmonių siųsti vienu metu kitokiu ryšiu nei įprasti pranešimai. Žinutės siunčiamos viena kryptimi (siunčiama, ne gaunama), taip taupomi mobiliojo tinklo resursai, jis neapkraunamas, tad žmonės įspėjami greitai, o žinutės užstrigimo dėl tinklo apkrovimo rizika – mažesnė. Tokias žinutes siunčia ne ryšio tiekėjas, bet valstybės tarnybos“, – teigia ekspertas.
M. Ropė teigia, kad viena iš priežasčių, kodėl žmonės negauna pranešimų, gali būti ir pasenęs įrenginys.
„Įspėjamųjų pavojaus žinučių gali negauti žmonės, turintys išties senus telefonus ar net mygtukinius įrenginius. Dėl pačių žmonių saugumo kviečiame įrenginius atsinaujinti“, – sako pašnekovas ir primena, kad dieną, kai siunčiami pranešimai, ypač svarbu palaikyti kontaktą su artimaisiais ir įsitikinti, kad visi gavo siųstą informaciją.
„Net jei ir gavote svarbų institucijų pranešimą, pasikalbėkite šeimoje, artimiausioje aplinkoje su bičiuliais ir artimiausiais žmonėmis. Taip būsite tikri, kad net ir tie žmonės, kurie pranešimo negavo arba į jį nesureagavo, bus tinkamai informuoti“, – primena įmonės „Bitė Lietuva“ naujos kartos tinklų direktorius M. Ropė.