Sporto technologijų bendrovės „telecoming“ ataskaitos duomenimis, atsiskaitymas telefono sąskaita pasauliniu mastu kasmet didėja apie 11 proc. ir iki 2026 m. turėtų išaugti iki 94,4 mlrd. dolerių. Tai lemia, kad išmaniuosiuose kaupiame itin daug asmeninės informacijos, tad įrenginių saugumas tampa toks pat svarbus, kaip ir mokėjimo kortelių, rašoma „Tele2“ siųstame pranešime žiniasklaidai.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Anot Manto Užupio, „Tele2“ IT saugumo eksperto, galimybė mokėti už paslaugas per mobiliojo ryšio operatorių klientams yra labai patogi ir naudinga. Užsisakyti paslaugas ar prenumeratas galima vos keliais paspaudimais, o susimokėti už jas galima kartu su telefono sąskaita. Tačiau jis įspėja, kad mobiliesiems mokėjimams, kaip ir atsiskaitymams banko kortele, reikalingas budrumas ir atsargumas – svarbu tikrinti svetaines ir mokėjimo platformas, kurioms patikite asmeninius duomenis.
Saugios ir patikimos platformos
Eksperto teigimu, kai kalbame apie abejotino saugumo svetaines, net ir paprasčiausias naršymas jose gali kelti pavojų – ten gali būti įdiegta kenkėjiška programinė įranga arba be jūsų sutikimo renkami asmeniniai duomenys. Tačiau bet kurioje svetainėje visada reikia būti atsargiems, kai prašoma pasirinkti mokėjimo būdą ar pateikti su atsiskaitymu susijusią informaciją, pavyzdžiui kortelių duomenis arba savo telefono numerį.
Jis pabrėžia, kad jeigu į išmanųjį ketinate įtraukti mokėjimo informaciją, geriausia naudoti oficialius gamintojo įrankius, kaip „Apple Wallet“ arba „Google Pay“, ar kitą patikrintą ir patikimą trečiosios šalies platformą.
„Programėlėse ar svetainėse, kuriose prašoma jūsų asmeninių ar mokėjimo duomenų, būkite itin atsargūs. Reikėtų patikrinti informaciją apie pardavėją, vartotojų atsiliepimus, suteiktus leidimus ir saugumo bei privatumo sąlygas. Vienas iš būdų apsisaugoti nuo kenkėjiškų svetainių – operatorių siūloma saugumo paslauga, kuri ne tik blokuoja netinkamas svetaines, bet ir suteikia tėvų kontrolės bei turinio filtravimo įrankius“, – aiškina ekspertas.
Anot jo, įsigyjant paslaugas oficialiose parduotuvėse, bet kuriuo metu galima patikrinti ir valdyti nusipirktas prenumeratas. „Apple“ vartotojai tai gali padaryti spustelėję „Settings“ ir pasirinkę „Apple ID“ eilutę su savo vardu bei pavarde. Čia spustelėjus „Subscriptions“, bus galima matyti ir valdyti įsigytas prenumeratas, kurios yra automatiškai apmokamos per operatorių ar susietą banko paskyrą.
„Android“ telefone reikės pasirinkti „Settings“ (liet. „Nustatymai“) aplikaciją ir spustelėti „Google“ > „Manage your Google Account“ (liet. „Tvarkyti „Google“ paskyrą“) . Ekrano viršuje pasirinkus „Payments & subscriptions“ (liet. „Mokėjimai ir prenumeratos“) spustelėkite „Manage purchases“ (liet. „Tvarkyti pirkinius“), „Manage subscriptions“ (liet. „Tvarkyti prenumeratas“) arba „Manage reservations“ (liet. „Tvarkyti užsakymus“).
Svarbus vartotojų budrumas
M. Užupis tikina, kad operatoriai ir kiti paslaugų tiekėjai daro viską, kad užtikrintų klientų saugumą, tačiau labai svarbu kiekvienam vartotojui išlikti budriam bei neprarasti kritinio mąstymo. Anot jo, itin svarbu skaityti, kas parašyta iššokančiose reklamose (angl. „pop-up“) – dažnu atveju uždarymo mygtukas nėra toks ryškus, o kartais jis gali būti suprogramuotas taip, kad automatiškai įveda jūsų asmeninius duomenis ir užsako paslaugą.
„Svarbu atsiminti, kad asmeninius duomenis apima ir telefono numeris, tad reikėtų vengti jį įvesti, ten kur tai nėra būtina. Bet kokią telefone esančią mokėjimo informaciją svarbu apsaugoti stipriu ir reguliariai keičiamu slaptažodžiu, patartina naudoti ir dviejų veiksnių autentifikavimą, kuris sukuria papildomą apsaugą. Taip prisijungiant reikės įvesti ne tik slaptažodį, bet ir pateikti papildomą informaciją ar patvirtinti tapatybę iš kito įrenginio“, – apsaugos galimybes vardija jis.
Anot eksperto, dažnai apsiperkant internetu, geriausia turėti atskirą debeto kortelę, į kurią pinigus pravesti galima tik tada, kai to reikia. Jo teigimu, jeigu sukčiai ir gautų šios kortelės duomenis, jie neturėtų prieigos prie visų jūsų santaupų.