Ne vienam pažįstama situacija: nusipirkus naują išmanųjį telefoną jis, atrodo, „skraido“, tačiau praėjus metams–dvejiems viskas veikia pastebimai lėčiau nei iki tol. Nusidėvėjo procesorius? Pailso operatyvioji atmintis ar baterija? Nieko panašaus – tikrųjų to priežasčių reikia ieškoti ne „geležyje“, sako „Telia“ telefonų kategorijos vadovė Rimantė Marcišauskienė.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
„Sulėtėjusiam telefono darbui įtakos gali turėti įvairūs veiksniai, nuo augančių operacinės sistemos ir programėlių reikalavimų, iki užkimštos vidinės atmintinės, personalizavimo ir net saugumo aspektų. Geroji žinia, kad dauguma šiuolaikinių vidutinės ir aukščiausios klasės išmaniųjų jau yra aprūpinti tokiais pajėgumais, kurių užteks išties ilgam“, – sako R. Marcišauskienė.
Tad kodėl kelerius metus naudojami telefonai tampa lėtesni? Priežasčių yra bent keletas ir daugeliu atvejų galima imtis veiksmų jas išspręsti ar bent sušvelninti poveikį:
-
Operacinė sistema. Kaskart kai išleidžiama nauja „Android“ ar „iOS“ versija arba jos atnaujinimas, į jį įtraukiamos naujos funkcijos, galimybės, spragų pataisymai ar kiti patobulinimai. Kadangi senasis kodas įprastai būna paliekamas, operacinė sistema tampa „sunkesnė“ ir gali reikalauti daugiau išteklių. Jei po vieno atnaujinimo skirtumas būna menkai juntamas, kelerių metų naujinių sankaupos jau gali turėti didesnę įtaką.
Visgi R. Marcišauskienė pabrėžia, kad grįžti prie ankstesnės operacinės sistemos versijos ar nediegti naujinių nėra sprendimas: „Telefone turi būti įdiegta naujausia operacinės sistemos versija, kadangi ji turės paskutinius saugumo ir klaidų pataisymus, o tai kur kas svarbiau nei minimalus spartos padidėjimas.“ -
Programėlės. Panaši situacija ir su jūsų naudojamomis programėlėmis: įvairios aplikacijos ir žaidimai yra nuolat naujinami, tobulinami, įtraukiant vis naujų funkcijų ir galimybių, todėl ir jų poreikiai auga. Vėlgi, pavienių programėlių atnaujinimai didesnės įtakos gali ir neturėti, tačiau telefone jų būna dešimtys ir visos jos tampa vis reiklesnės.
Kaip ir operacinės sistemos, taip ir programėlių atnaujinimus diegti būtina. Kita vertus, visada naudinga skirti laiko ir peržiūrėti telefone įdiegtas programėles bei atsisakyti tų, kurios tik be reikalo užima vietą. - Atminties trūkumas. Kol telefone yra bent kelios dešimtys laisvų gigabaitų ši problema neturėtų būti aktuali, tačiau jei nuolatinėje atmintinėje liko mažiau nei 10 GB, vertėtų susirūpinti ir pasistengti ją atlaisvinti, pavyzdžiui, ištrynus ar į debesiją perkėlus daugiausiai vietos užimančius failus, archyvines nuotraukas ir pan. Taip yra todėl, kad laisvą nuolatinę atmintį telefonas gali naudoti savo darbui paspartinti, į ją įrašydamas laikinus failus ar kompensuodamas darbinės atminties trūkumą.
-
Asmeniniai nustatymai. Į pagrindinį ekraną iškelti valdikliai, nuolat sinchronizuojamos el. pašto, kalendoriaus, socialinių tinklų ir kitos paskyros, telefono įsiminti „Wi-Fi“ tinklai, „Bluetooth“ įrenginiai, pavienių programėlių nuostatos ir daugybė kitų smulkmenų, kurias išmanusis nuolat tikrina ir atnaujina, taip pat turi nedidelę įtaką jo darbui.
„Daugelio šių dalykų atsisakyti labai sunku ar net neįmanoma – juk išmanusis tam ir skirtas, kad nuolat tikrintų bei praneštų apie gautus el. laiškus, prisijungtų prie žinomo, patikimo „Wi-Fi“ tinklo, rodytų orų prognozę ir panašiai. Pavienių valdiklių ar nustatymų pašalinimas vargu ar padės. Kita vertus, jų įtaka telefono darbui turėtų būti minimali“, – pastebi „Telia“ ekspertė. - Kenkėjiškos programos. Jei telefono greitis pastebimai sulėtėjo per kelias dienas ar, tuo labiau, valandas, tai galėjo lemti ir į jį įsisukusi kenkėjiška programa. Tokiu atveju vertėtų įsidiegti patikimą antivirusinę programą, jei jos dar neturėjote, ir atlikti pilną išmaniojo skenavimą.
Jei telefonas veikia išties lėtai ir aukščiau išvardinti veiksmai nepadėjo, galite pabandyti atlikti pilną sistemos atstatymą ištrinant duomenis (žinoma, prieš tai išsisaugojus atsarginę telefone esančių failų kopiją). Tokiu atveju telefonas turėtų veikti taip, kaip veikė vos jį įsigijus. Kitu atveju tai gali būti gedimo ženklas. Beje, jei pats telefonas ir programėlės veikia greit, tačiau dažnai stringa ar be priežasties išsijungia, tai taip pat signalizuoja apie gedimą.
„Telefono techninė įranga savaime nusidėvėti negali, tačiau ją gali paveikti kiti veiksniai. Pavyzdžiui, jei telefonas yra kritęs, skendęs, patyręs didelių temperatūros šuolių ir panašių jam ekstremalių situacijų, jos galėjo pakenkti ar pažeisti vidinius komponentus. Tokiu atveju vertėtų telefoną duoti patikrinti specialistui ir apsvarstyti galimybę jį pakeisti nauju“, – sako R. Marcišauskienė.