Vienoje feisbuko grupėje internautai iškėlė klausimą, kodėl kartais nauji, visai neseniai išleisti flagmanai parduodami gerokai pigiau nei parduotuvėje. Kai kurių teigimu, taip daro tie, kurie telefonus pasiima išsimokėtinai, juos parduoda, o vėliau įmokų nebemoka – tuomet pirminis įrenginio pardavėjas užblokuoja išmaniojo IMEI ir jis tampa beveik bevertis. LRT.lt nusprendė išsiaiškinti, ar tokių atvejų pasitaiko, ir kreipėsi į Lietuvos mobiliojo ryšio operatorius.
Asociayvi „Pixabay“ nuotr.
Praktikoje tokių atvejų pasitaiko
Pasak „Bitės“ atstovo spaudai Jauniaus Špakausko, iš tiesų, jeigu klientas nemoka už paslaugas ir tampa skolininku, IMEI yra blokuojamas. Jis nepatikslino, ar tenka girdėti, kad nuo to nukentėtų niekuo dėti pirkėjai, tačiau teigė, kad apskritai nesąžiningų pardavimo schemų pasitaiko įvairių.
Būna, kad pardavėjas gauna pinigus iš pirkėjo, tačiau telefono jam neišsiunčia, parduoda telefoną, o pinigus nurodo pervesti į visai kito žmogaus sąskaitą. Įranga taip pat kartais būna nuperkama su vogtais banko kortelių numeriais ir vėliau parduodama mažesne nei rinkos kaina.
„Tele2“ kredito ir rizikos kontrolės vadovas Linas Marcinkevičius pripažino, kad praktikoje pasitaiko atvejų, kai išsimokėtinai įgytą įrangą savininkas nusprendžia parduoti, tačiau likusių įmokų mokėti neketina.
„Dažniausiai tokius įrenginius siekiama parduoti gerokai pigiau nei autorizuotose parduotuvėse, taip stengiantis patraukti pirkėjo dėmesį.
Jei įsigysite telefoną iš asmens, kuris vėliau nutraukia mokėjimus už įrenginį, tarptautinė mobiliosios įrangos tapatybė (angl. International Mobile Equipment Identity, IMEI) gali būti užblokuota. Tai reiškia, kad įrenginyje ryšio paslaugos neveiks.
Informacija apie visus Lietuvoje blokuojamus įrenginius skelbiama www.manoimei.lt. Tačiau šiuo atveju, net ir pasitikrinus įrangos tapatybės statusą, prieš įsigyjant įrenginį, tai gali neapsaugoti nuo nemalonumų vėliau. Parduodančiajam mokėjimas už telefoną yra atidėtas, todėl informacija, kad už telefoną nebeatsiskaitoma, svetainėje gali būti paskelbta tik po kelių mėnesių“, – paaiškino L. Marcinkevičius.
Nebaigus mokėti už įrenginį, jį parduoti draudžiama
IMEI – tai unikalus penkiolikos (kartais – septyniolikos) skaitmenų identifikacinis įrenginio kodas. IMEI kodą galima rasti keliais būdais. Pirmuoju pakaks telefono klaviatūroje surinkti simbolių seką *#06#. Kodą galite rasti ir ant telefono aparato pakuotės arba ant lipduko, priklijuoto prie telefono korpuso ir matomo nuėmus maitinimo bateriją (jeigu ji nusiima), taip pat – pirkimo sutartyje.
Vis dėlto L. Marcinkevičius teigė, kad tiesioginiu sukčiavimu tokio išmaniųjų pardavinėjimo pavadinti neišeina. Tai panašiau į civilinius santykius, kai klientas pažeidžia pasirašytą paslaugų sutartį.
„Paslaugų teikimo sąlygose įprastai nurodyta, kad įranga naudotis gali tik sutartį pasirašęs asmuo. Įrangą perleisti trečiajam asmeniui, kol už įrangą neišsimokėta, draudžiama. Tai galima padaryti tik raštišku sutikimu, kai pasirašo visos trys šalys: įrangą pardavusi įmonė, dabartinis bei būsimas jos savininkas“, – teigė L. Marcinkevičius.
Bendrovės „Telia“ komunikacijos vadovo Audriaus Stasiulaičio teigimu, naują telefoną pirkti iš nepažįstamo žmogaus rankų iš tiesų niekada nebuvo geras planas. Nėra ir dabar, nors sukčiavimo atvejų, kai žmonės parduoda su įsipareigojimais įsigytą įrangą, pastaraisiais metais stipriai sumažėjo.
„Tam įtakos turėjo ir augantis žmonių sąmoningumas, ir gerai veikianti IMEI blokavimo platforma, operatorių rizikos valdymo programos bei efektyviai dirbanti teisėsauga. Ne paskutinėje vietoje yra ir tai, kad dabar padėvėtų išmaniųjų telefonų su garantija, be rizikos ir jokio pabrangimo galima įsigyti ir salone, jei pirkėjai nusprendžia tausoti tiek savo pinigus, tiek planetos išteklius“, – tvirtino pašnekovas.
Ką daryti?
Pasak A. Stasiulaičio, rizika pirkti telefoną iš privataus nepažįstamo asmens yra išties didelė, net jei parduodamas įrenginys nėra užblokuotas. Jei pardavėjas turi sutartinių įsipareigojimų, apie kuriuos nieko nepraneša pirkėjui, telefonas gali būti užblokuotas po kelių mėnesių, jei jis, pavyzdžiui, nustoja mokėti įmokas.
„Tada pirkėjas lieka su užblokuotu telefonu, kuriuo galės jungtis tik prie „Wi-Fi“ tinklo ir naudotis įrenginiu kaip skaitykle, naršykle ar nuotoliniu pulteliu. Jokio operatoriaus tinkle telefonas su blokuotu IMEI neveiks. Tad esminis patarimas visiems, kas nenori rizikuoti tikrai gana didele suma už išmanųjį įrenginį, yra nepirkti jo iš nepažįstamų asmenų“, – sakė A. Stasiulaitis.
J. Špakauskas patarė iš pardavėjo visada reikalauti pirkimo ir pardavimo sutarties, pasirašant paprašyti asmens dokumento duomenims sutikrinti. Be to, pasak jo, net jeigu būtų blokuotas IMEI, o pirkėjas įrodytų, kad įrangą sąžiningai įsigijo iš asmens, kuris skolingas pirmajam pardavėjui, galima tikėtis, kad įranga būtų atblokuota.
„Niekas skubiai už pusę kainos gerų daiktų neperparduoda, tai daugiau itin reti atvejai, tad reikėtų vadovautis principu, jog nemokamas sūris tik pelėkautuose“, – pabrėžė J. Špakauskas.
Savo ruožtu L. Marcinkevičius pabrėžė, kad raudonas signalas tokio sandorio metu – parduodamos prekės kaina. Jeigu siūlomas įrenginys yra visiškai naujas, dėžutėje, su visais priedais ir, pavyzdžiui, trečdaliu pigesnis nei parduotuvėje, tai gali reikšti, jog išmanusis yra vogtas arba įsigytas išsimokėtinai, o įmokų mokėti toliau neketinama.
„Jeigu pakliuvote į tokią situaciją, kai po sandorio telefono IMEI buvo užblokuotas, pirmiausia turėtumėte susisiekti su įrangą pardavusiu asmeniu. Deja, bet įmonė, iš kurios šis asmuo pirko įrangą išsimokėtinai, negalės jums suteikti informacijos ar pagalbos. Taip yra todėl, kad įrenginys, kol už jį nesumokėtos visos įmokos ir sutartis neperrašyta naujo savininko vardu, įmonės žiniomis, priklauso įrangą jums pardavusiam asmeniui. Apsisaugoti nuo tokių situacijų geriausia įrangą perkant tik iš patikimų pardavėjų – mobiliojo ryšio operatoriaus ar elektronikos prekių parduotuvių“, – teigė L. Marcinkevičius.