Vaikai ir mobilieji telefonai – tai sritis, kurioje tikrai daug klausimų. Nuo kokio amžiui vaikui galima (ar reikia) duoti telefoną, geriausiai turbūt nusprendžia pati šeima – priklausomai nuo pačios šeimos nuostatų, gyvenimo būdo, paties vaiko. O jau apsisprendus, kad jau laikas, tenka ne tik išrinkti telefono aparatą, bet ir apsispręsti, koks mokėjimo būdas už mobiliojo ryšio paslaugas jaunajam vartotojui yra optimaliausias.
„Bitė“: viskas priklauso nuo amžiaus
„Ir išankstinio mokėjimo, ir pagal sutartį teikiamos paslaugos turi savo privalumų. Pasirinkimas turėtų labiau priklausyti nuo vaiko amžiaus. Kol vaikas mažas, pavyzdžiui iki 10 metų, jis pats ne visada galės pildyti sąskaitą, įsigyti papildymus, valdyti naudojamas paslaugas. Tokiu atveju tėvams paprasčiau savo vardu sudaryti sutartį, – pasakoja „Bitės“ rinkodaros direktorius Pranas Kuisys. – Kad vaikas nenustebintų nelauktomis sąskaitomis, naudojantis nepageidaujamu interneto turinio, aukštesnio apmokėjimo paslaugomis, skambučiais į užsienį ir kita, „Bitėje” klientai gali nustatyti realiu laiku veikiančią nemokamą kaštų kontrolės paslaugą. Taip pat rekomenduojame unikalią mūsų pirmųjų Lietuvoje sukurtą programėlę „Rūpestingi tėvai“.
P. Kuisys atkreipia dėmesį, kad mokėjimo planas gali būti ne tik paslauga, bet ir auklėjamoji priemonė: „Ūgtelėjus, dažnai tėvai vaikus nori skatinti patiems atsakingiau planuoti ir valdyti savo išlaidas. Neretai tokiu atveju geras sprendimas yra išankstinio apmokėjimo paslaugos. Tėvai skiria tam tikrą „biudžetą” šioms paslaugoms, o vaikas pats planuoja savo išlaidas, užsisako planus, paslaugas, pildosi sąskaitą.“
„Omnitel“ siūlo „Ežį“
„Omnitel“ vaikams siūlo išankstinį apmokėjimo metodą: „Dažniausiai tėvai nori kontroliuoti vaikų išlaidas mobiliajam ryšiui ir nesulaukti nemalonių staigmenų, todėl geriausia pasirinkti išankstino mokėjimo paslaugas. Pavyzdžiui, „Ežys“ siūlo tris mokėjimo planus, kiekvienas iš kurių suteikia 60, 150 arba net 300 prakalbamų minučių kiekį į visus Lietuvos tinklus ir taip pat nemokamus SMS į visus Lietuvos tinklus su visais naujais planais. Tik „Ežys“ siūlo ir vieną skaidrų ir aiškų tarifą – 9 ct/min. skambučiams į visus tinklus (plius 9 ct vienkartinis sujungimo mokestis). Tai labai svarbu, nes, esant vienam tarifui į visus tinklus, vaikams nebereikia užsakinėti jokių akcijų ir baimintis dėl to, kad, pasibaigus akcijai, vaiko sąskaita staiga ištuštės dėl didelio standartinio tarifo, kuris rinkoje gali siekti keliasdešimt centų per minutę“.
„Omnitel“ išlaidų kontrolei siūlo ir „Ežio“ savitarnos programėlę, kurią tėvai gali įsidiegti savo išmaniuosiuose telefonuose. Su ja galima labai patogiai ir nemokamai pasitikrinti vaikų sąskaitų likutį, nemokamų minučių, SMS ir duomenų likutį, taip pat papildyti sąskaitą, užsisakyti planą ir t. t.“
„Tele2“: svarbu nepamiršti ir interneto
Trečiasis lietuvos mobiliojo ryšio operatorius – „Tele2“ – įsitikinęs, kad pasirinkimą, kaip geriau mokėti už ryšio paslaugas – pagal sutartis ar naudojantis išankstinio apmokėjimo paslauga – lemia ne tai, kas naudosis ryšiu, o patogumas, kas kam labiau patinka. Abu mokėjimo būdai suteikia galimybių kontroliuoti išlaidas. Naudojantis paslaugomis pagal sutartį, galima nustatyti naudojimosi paslaugomis limitą ir taip neišleisti daugiau nei numatyta. „Pildyk“ išlaidos kontroliuojamos papildant sąskaitą.
Be to, jei vaikas naudojasi išankstinio mokėjimo mobiliuoju ryšiu, geriau valdyti jo išlaidas leidžia „Pildyk“ savitarnos programėlė. Žinodami „Pildyk“ vartotojo prisijungimo duomenis, tėvai gali stebėti „Pildyk“ sąskaitos likutį, papildyti sąskaitą ar užsakyti taupymo paslaugas. Žinant, kokios paslaugos reikalingos vaikui – pavyzdžiui, SMS žinutės ir skambučiai tėvams – galima pasirinkti tokį mokėjimo planą ir papildomas taupymo paslaugas, kad ryšys kainuos tikrai mažai.
Jei vaikas naudojasi numeriu, gautu pagal tėvų sudarytą sutartį, taip pat yra daug galimybių sumažinti išlaidas. Kadangi vaikai dažniausiai bendrauja su tėvais, svarbu, kad pokalbiai tarp šeimos narių būtų nemokami, o papildomų minučių skambinimui reikia tikrai nedaug. Vaikai dažniausiai linkę bendrauti SMS žinutėmis, todėl prasmingiau parinkti planą su mažiau minučių, bet daugiau SMS.
Vienas tokių variantų – kartu su mokėjimo planais „50“, „100“, „300“, „500“, „1000“, „2000“ už papildomą 3 Lt mėnesio mokestį užsakyti 1000 SMS. Kad žinučių susirašinėjimui nepritrūktų, pasirinkus planus „500“, „1000“ arba „2000“, nemokamai galima rinktis ir 5000 SMS paketą. Su mažesnių tarifų planais – „50“, „100“, „300“ – 5000 SMS paslauga kainuoja 7 Lt per mėnesį.
Kartu su šiais planais, siekiant sutaupyti, galima rinktis ir pasiūlymą šeimoms – paslaugas „Artimųjų ratas“ arba „Šeima ir draugai“. Šios paslaugos leidžia tarp šeimos narių bendrauti nemokamai.
Beje, vaikams šiais laikais aktualus ir mobilusis internetas, tad renkantis planą, pravartu pagalvoti ir apie jį. Turint namuose bevielį ryšį, vaikams pakaks ir 100 MB per mėnesį. Tuo tarpu pažengusiems vartotojams, pvz., vyresnių klasių moksleiviams, pakaktų 1 GB duomenų.
Išvados
Tad apibendrinant – tiek abonento, tiek išankstinio apmokėjimo galimybės kontroliuoti sąskaitą yra apylygės, viskas priklauso nuo to, kas priimtiniau patiems tėvams. Telefono sąskaita ir jos planavimas taip pat gali būti ir neblogas ekonomikos pradžiamokslis, ir nereikia pamiršti, kad naujoji karta žymiai intensyviau naudoja internetą – rodo vieni kitiems filmukus, siunčia nuotraukas ir t. t. – tad didžioji sąskaitos dalis gali „sudegti“ būtent čia, ir geriau pasirūpinti didesnėmis duomenų limito atsargomis bei pasikalbėti su vaiku, paaiškinant, kad ne viską galima žiūrėti ir veikti tada, kai užsinorima – tai irgi reikia planuoti ir skaičiuoti.