Tam kad naujas technologijas laiku pritaikyti žmonių poreikiams per pastaruosius 20 metų pasaulyje prireiks pusės milijono žmonių dirbančių patogios aplinkos (usability) kūrimo srityje. Kuo greičiau prasidės jų ruošimas – tuo geriau.
Dažnai užduodamas klausimas, kaip tapti „usability“ profesionalu ir kaip šios profesijos žmonėms surasti darbą? Atsakymas slypi trijų patogios aplinkos specialisto savybių sąraše:
- Tarpusavio sąveikos (interaction theory) ir vartotojų tyrimų metodologijos (user-research methodologies) žinojimas. Vartotojų testavimo pagrindų supratimas.
- „Šviesi galva“.
- Dešimt metų patirtis testuojant vartotojus ir atliekant kitus testus tinkamumo (usability) srityje.
Deja, išmokti galima tik pirmosios iš šių savybių. Aplinkos pritaikymo vartotojams (usability) menas yra daugiau paremtas žmogaus talentu ir patirtimi negu teorinėmis žiniomis. Didžioji šios srities specialisto darbo dalis yra surasti dėsningumus tarp atskirų veiksmų. Štai kodėl šiam darbui reikia „šviesios galvos“ ir didelės patirties. Kai tik pastebite vartotojo veiksmuose problemos užuominą, iškart turite daryti atitinkamus sisteminius pakeitimus.
Blogas „usability“ specialistas savo ataskaitoje parašys, kad vartotojui nr. 1 vartotojo sąsaja patiko, o vartotojui nr. 2 nepatiko. Sutikite, kad iš tokios informacijos dizainerių komandai naudos nebus. Tikrasis šios srities specialistas į vartotojus žiūri kaip į visumą, iš stebėjimų daro išvadas ir pateikia rekomendacijas dizaino kūrimui (keitimui).
Neteigiame, kad jums visiškai nereikės žinoti teorijos. Juk yra rašomos „usability“ knygos ir tikimą, kad patirtį galima perduoti tokiu būdu. Jums nereikia daryti tų pačių klaidų, kurias darė knygų autoriai prieš jas parašant. Jei jūs jau nusprendėte tapti „usability“ specialistų pradžiai perskaitykite kelias knygas.
Kartu su teorinėmis ypatybėmis pasidomėkite ir atliekamų tyrimų metodologija, ta patirtimi, kuri susikaupė per keletą darbo metų. Jei jūs darysite bandymus besiremdami neteisingais metodais, nieko neišmoksite. Kiekvieno metodo panaudojimo išmokimas kels jūsų kvalifikaciją, o kitų specialistų darbų nagrinėjimas jums leis su minimalioms pastangoms pasiekti aukštus rezultatus.
Mokymasis per praktiką
Nors tai gali atrodyti kaip uždaras ratas, tačiau norint tapti geru „usability“ specialistu teks pradėti nuo praktinių užsiėmimų. Norint pasiekti tikrų aukštumų jums daugelį metų teks stebėti vartotojus įvairiose situacijose:
- Nagrinėkite kiek galima daugiau skirtingų žmonių: jaunus ir senus, visiškus „kopūstus“ ir patyrusius vartotojus, Linux specialistus, pardavėjus, daktarus, techninius darbuotojus, administratorius, viršininkus, įvairių tautybių žmones.
- Stebėkite kaip šie žmonės atlieka skirtingas užduotis: perka, vykdo paiešką, planuoja atostogas, nagrinėja savo pomėgius, vadovauja naftos verslui.
- Stebėkite kaip šie vartotojai dirba su skirtingomis aplinkomis ir stiliais. Ideali vartotojo sąsaja turi leisti išspręsti užduotį keliais būdais. Tam kad jūs galėtumėte įvertinti tuos būdus, nuspręsti kuris geresnis ir kaip skiriasi aplinkų dizainai.
- Eksperimentuokite su įvairiomis sąsajų platformomis, būtų tai sieniniai ekranai ar delniniai kompiuteriai. Ypatingai įdomu stebėti kaip žmonės elgiasi tekstinėje aplinkoje. Taip pat nepamirškite žvilgtelėti į įvairias ateities technologijas (pavyzdžiui „virtuali realybė“), kurios dabar gali atrodyti nenaudingos, tačiau jums pasufleruoti kelias idėjas.
Atkreipkite dėmesį kaip šiame sąraše dažnai akcentuojamas skirtingumas. Dėką tyrimo platumo jūs galėsite sakyti, kad ir tai, jog vartotojai paprastai šioje situacijoje elgiasi vienaip, bet padarius tam tikrus dizaino pakeitimus galime pakeisti jų elgseną ir taip išspręsti šią problemą. Vartotojo sąsajos tyrinėjimuose nėra visiškai aiškaus atsakymo į klausimą. Kuo ilgiau tyrinėsite tuo greičiau surasite atsakymus naujose situacijose.
Nuo ko pradėti?
Tam kad pradėti vartotojo aplinkos tyrimus reikia įveikti tik kelias užduotis:
- Baimę būti nesuprastam.
- Norą siekti idealą.
Pirma užduotis neramina, bet žinoma jums viskas pavyks. Pradžioje stenkitės išvengti tipinės pradedančiųjų klaidos: bendravimo su vartotoju, kuris įtakoja pastarojo elgseną. Sėdėkite tyliai ir tik klausykite ką sako vartotojas.
Antra užduotis labai reali. Jūsų pirmas tyrimas bus tolimas nuo idealo. Tačiau jeigu jus lauksite kol jūsų tyrimai taps idealus, niekada nieko nepasieksite. Todėl, kad tapti geru „usability“ specialistu galima nuolatos vis geriau stengiantis užsiimti „usability“ tyrinėjimu.
Pradėkite nuo mažo projekto, kurį paprasčiau apdoroti. Jūs turite gerai pažinoti šio projekto dizainerį bei kūrėją, arba pats juo būti. „Usability“ metodai labai galingi, todėl net neteisingai atliktas tyrimas jums duos rezultatus, kuo remiantis galėsite pakoreguoti dizainą. Be to, geriau susimauti dirbant su mažu projektu nei su dideliu.
Po kelių testavimo etapų ir dizaino tobulinimų Jūs pastebėsite:
- Jūs geriau suvokiate „usability“ principus.
- Jūsų valdžia pastebės produktų dizaino tobulėjimą.
Čia ir bus galimybė pereiti prie stambesnio projekto. Jei jūs dirbate interneto svetainių kūrimo srityje, išsirinkite svetainę, kuri populiari tarp visų įmonės darbuotojų. Jei jums pavyks pagerinti šios svetainės vartotojo sąsają, tai tikrai bus naudinga visiems aplinkiniams.
Išmokti testavimo pagrindus ne taip ir sudėtinga. Sunkiausia analizuoti duomenis ir juos tinkamai apibendrinti. Tam kad duomenis galėtumėte vertinti optimaliai gali praeiti apie 10 metų apmastymams. Žmonės turintys penkerių metų patirti gan tiksliai formuluoja tyrimų išvadas, o žmonės su vienerių metų praktika dažnai praleidžia esminius dalykus. Tačiau jums vis tiek teks kurį laiką būti pirmus metus užsiimančiu šia veikla. Bet kuo ankščiau pradėsite tuo greičiau tapsite tikru specialistu.
Kritinis balsas
Ko gero reiktų perspėti, kad jei tapsite geru „usability“ specialistu ir norėsite nuolat tobulėti teks dirbti ir gyventi ne Lietuvoje. Kadangi tokių tyrimų mūsų šalyje reikia vos kelioms svetainėms. Taigi, savo krašte pranašu nebūsi.