Nors ir nėra viena iš pirmaujančių pasaulyje, Lietuvos interneto svetainių rinka vystosi. Vis daugiau atsiranda įmonių „kepančių“ interneto svetaines. Vis didesni užsakovų reikalavimai. Jie dažniausia nesusiję su techniniais sprendimais (klientai paprastai apie tai nieko nenutuokia), bet su laiko ir kainos klausimais.
Kaip šias problemas sprendžia kitų šalių interneto svetainių „gamintojai“ (žodis „gamintojai“ čia neatsitiktinis)? Kaip prisitaiko prie bėgančio interneto laiko ir „kaip ant mielių“ augančių klientų pageidavimų?
Perspėjimas
Jei Jūs esate jaunas interneto svetainių dizaineris ir manote, kad dizainas yra svarbiausia svetainės dalis. Jeigu galvojate, kad Jūsų darbas įdomus, visada pilnas kūrybinių sprendimų, rekomenduoju šio straipsnio neskaityti.
Dizaino kūrimas
Kai svetaines kurianti įmonė tik pradeda darbą kiekvienas projektas yra jai labai svarbus. Visi keli įmonėje dirbantys darbuotojai skiria daugybę laiko sprendimo paieškai, apsvarsto visas galimybes. Projekto pabaigoje visi darbuotojai jaučiasi prisidėję įgyvendinant savo idėjas.
Tačiau kai įmonė išauga, darbuotojų skaičius nuolat didėja, rinkos reikalavimai kyla. Tada nori nenori tenka svetainės dizainą pradėti „gaminti“ pramoniniu būdu. Nes tai padeda optimaliai išnaudoti laiko ir žmoniškuosius resursus.
Svetainės dizaino kūrimo procesą galima išskirti į kelis darbus:
- Išsiaiškinti, kam yra daroma svetainė? Kokie užsakovo tikslai?
- Sukurti kelias pirmo svetainės puslapio informacijos išdėstymo schemas (jei yra žinoma svetainės struktūra).
- Nupiešti kelias svetainės dizaino koncepcijas, kad klientas turėtų iš ko rinktis.
- Pilnai išdirbti pirmą svetainės puslapį.
- Sukurti schemą ir nupiešti vidinio svetainės puslapio dizainą.
- Nupiešti visų būsimų vidinių puslapių dizainus.
Šis procesas ilgas, reikalaujantis daug resursų. Todėl tik gera vadyba gali sumažinti svetainės kūrimo kaštus ir laiko terminus. Nagi pamąstykime logiškai.
1 idėja
Gauti iš užsakovo maksimaliai daug informacijos.
Dažnai pradedančių, interneto svetainių kūrimu užsiimančių, įmonių svetainėse galima rasti keistus prisistatymus. Ten rašoma, kad tik jie tikri profesionalai, kad tik jų sprendimai bus patys geriausi, kad tik jie žino ko reikia klientui ir t.t. paprastai tokiose svetainėse galima rasti ne daugiau penkių darbų, kurie įvykdyti smulkioms įmonėms.
Didesnių įmonių projektų vadovai po dešimto projekto supranta, kad didžioji iškilusių problemų dalis yra neįsiklausime į kliento pageidavimus. Kad išvengtume „amžinai besitęsiančių“ projektų reikia kuo daugiau įsigilinti į kliento norus. Paprastai tai daroma apklausos būdu. „Pasisodinkite“ klientą (už svetainę atsakingą asmenį) ir klausinėkite: „kaip jis išsivaizduoja savo svetainę?“, „kokios jau esamos svetainės jiems imponuoją?“, „Kokios spalvos ir formos jiems patinka?“ ir t.t. Gero projektų vadovo apklausa gali užtrukti kelias valandas be pertraukos. Klausimus bei atsakymus surašykite ant lapo. Tai bus gera medžiaga kuriant dizainą.
Šios apklausos nauda akivaizdi. Dirbdami Jūs sutaupysite tikrai daugiau laiko, negu apklausai. O iškeltam kliento priekaištui visada galėsite argumentuoti: „Ką reiškia svetainė peršviesi? Jūs pats sakėte, kad pagrindinė spalva bus balta.“
Ilgiau naudojant šį metodą projektų vadovas gali pradėti klasifikuoti klausimus pagal klientų rūšis. Vienus klausimus uždavinėti bankui, kitus mažai gamybinei įmonei. Nuspėjant šio tipo kliento atsakymus galima lengvai „privesti“ prie jau dalinai išdirbto sprendimo, kuris skirtas būtent tos verslo šakos įmonei.
Taip dizaineriui jau nereikia galvoti apie svetainės tikslus ir uždavinius. Apie tai jau pagalvota. Tereikia perskaityti nedidelį dokumentą.
2 idėja
Sukurti kelias dalinai standartines svetainės schemas.
Išradinėti naujas svetainės objektų išdėstymo schemas yra kiekvieno dizainerio maloniausias darbas. Galima kelias dienas dėlioti informaciją svetainėje galvojant naujas objektų išdėstymo schemas. Tačiau kam to reikia jei ergonomiški svetainių išdėstymo variantai jau seniai sukurti ir pristatomi svetainėje EyeTracking’e. Žinoma, daryti dar ir dar tą patį tikrai neverta. Todėl vertėtų sugalvoti ir nupiešti, kad ir po tris standartines objektų išdėstymo schemas kiekvienam projekto tipui. Pavyzdžiui, galėtų būti schema su vertikaliu meniu, horizontaliu meniu ir iššokančiu meniu tiek pirmame tiek vidiniuose svetainės puslapiuose.
Galima pastebėti, kad daugelis skirtingų pramonės šakų įprastų svetainių turi tuos pačius tikslus ir uždavinius bei identišką struktūrą (skiriasi tik produktai). Tuo remiantis teikčiau, kad apskritai galvoti naujų objektų išdėstymo schemų nevertėtų.
Didelėse įmonėse dirbantys svetainės schemų ir informacijos išdėstymo specialistai taip pat užsiima daugiau struktūros optimizavimu, negu naujos kūrimu.
3 idėja
„Neišmesti“ nepanaudotų svetainės koncepcijų.
Sakykime, kad nuolatiniame svetainių kūrimo procese gaminamos panašios svetainės. Kiekvienam projektui sukuriama po 2-3 koncepcijas. Tačiau panaudojama tik viena. Reiškiasi 1-2 svetainės koncepcijos lieka nepanaudotos. Neprotinga jas padėti giliai į archyvą. Šioms idėjoms išpildyti praėjo apie savaitę darbo. Reikia jas saugiai padėti į svetainių dizainų biblioteką. Viena kartą bus toks projektas, kur reikės tik šiek tiek pakeisti jau sukurtą dizainą ir jis tiks naujajam klientui, o Jūs sutaupysite brangų laiką.
Šis svetainės koncepcijų pardavimas labai išplitęs Amerikoje. Populiariausia tokio pobūdžio svetainė yra Template monster. Mūsų šalyje tai yra „didelė nuodėme“ ir gėda. Tačiau tai tik parodo, kad mums augti ir augti.
4 idėja
Kurti svetainės koncepcijas ne iškart, tačiau po vieną.
Ši koncepcijų pateikimo ne sykiu strategija tikrai naudinga. Jei Jūsų pateikta pirma idėja klientui tinka, Jūs sutaupote laiko ir pinigų sekančių ruošimui. Jei pirmoji netinka ruoškite sekančią. Ir taip tiek kiek numatyta sutartyje.
Tačiau yra klientų, kurie labai nori rinktis. Čia projektų vadovo darbas juos įtikinti, kad jei pirma netiks antrąją svetainės koncepciją bus padaryti kur kas lengviau, nes padės komentarai apie pirmą.
5 idėja
Maksimaliai suvienodinti tipinius dizaino elementus.
Kiekvienoje svetainėje gausu elementų, kuriems nieko naujo nesugalvosi. Pavyzdžiui: paieškos laukelis, svetainės medžio, laiško rašymo ar „home“ mygtukai ir taip toliau. Projektui sugalvotus įdomius elementus galima dėti į biblioteką ir reikalui esant panaudoti kitoje svetainėje. Taip trumpėja svetainės kūrimo laikas.
Šias smulkmenas dizaineriai dažnai nemėgsta piešti iš naujo. Pavyzdžiui, grįžimo į pirmą puslapį mygtukas dažnai būna toks pats įvairių dizainerių darbuose.
6 idėja
Maksimaliai suvienodinti skirtingus svetainių tipus.
Kas antroje įmonės svetainėje galima surasti tuos pačius meniu punktus: naujienos, apie mus, produktai, paslaugos ir kontaktai. Kartą sukūrus programinius modulius su aiškiu informacijos išdėstymu ko gero protinga juos ir toliau naudoti. Kam kiekvieną kartą kurti vis naują ar koreguoti seną? Jei galima tiesiog įdėti jau padarytą. Tai galimybė taupyti laiką.
Rekomenduotina programinės dalis, kaip ir grafinius elementus, kaupti „bibliotekoje“. Iš jos imti ir naudoti nuolat užsakomus modulius.
7 idėja
Maksimaliai suvienodinti turinio dizainą.
Turinio dizainą suprantam kaip visas antraštes, sąrašus, lenteles, bendro pobūdžio iliustracijas ir t.t. Dažnai jų kūrimui sunaudojama daug laiko, kol svetainės turinys optimaliai sutvarkomas. Norint išvengti šio „galvos skausmo“ galima procesą standartizuoti. Pakeitimus vykdyti stiliaus failų keitimo pagalba. Paprastai tai vadinama „individualiu kūrėjo bruožu“.
Ši taisyklė dažnai pasiteisina. Juk klientas tikrai retai atkreipia dėmesį į tarpus tarp eilučių, ar žodžių pabraukimus.
Ši idėja labai naudinga naudojant kartu su sekančia.
8 idėja
Nuolat naudoti interneto kūrimo standartus (XHTML/CSS).
Interneto kūrimo standartai (XHTML/CSS) turi praktiškai įrodytą komercinę naudą. Nes jie ir buvo kuriami dėl ekonominės naudos. Visų pirma šie standartai palengvina svetainės peržiūrą. Visų antrą paprasčiau ir lengviau prižiūrėti sistemą. Visų trečia galima standartizuoti atskiras programinio kodo dalis, kurios bus atvaizduojamos iš TVS (Turinio valdymo sistemos), o apipavidalinimą keisti tik keičiant CSS (stiliaus) failą.
Šios idėjos minusas, kad CSS (stilius) turi ribotas vizualinės dalies keitimo galimybes. Žinoma gražų dizainą galima sukurti naudojant tik CSS galimybes (pavyzdžiai svetainėje CSS Vault), tačiau apie lankstumą lyginant su HTML galimybėmis galima pamiršti.
Bet kokiu atveju CSS pagalba reikėtų apipavidalinti visą turinį. Žinoma apipavidalinimą iškelti į atskirą CSS failą, kurį beveik be pakeitimų galimą „pridėti“ prie kiekvieno naujo projekto. Tai sutaupys daug Jūsų laiko, nors reikia pripažinti, kad projektai taps daugiau panašūs vienas į kitą.
Pabaigai
Šie metodai sėkmingai naudojami daugelio interneto paslaugų rinkoje dirbančių įmonių visame pasaulyje. Nuolat kintanti rinka pati diktuoja sąlygas - darbus atlikti greičiau ir pigiau. To pasėkoje tenka standartizuoti, daryti šablonus, kaupti atskirų elementų bibliotekas.
Klientai, kuriems parduodama pasenusi interneto svetainės koncepcija su standartine informacijos išdėstymo schema, moka mažiau, tačiau gauna pakankamai tipinį produktą. Šių dienų rinkos poreikiai visas interneto svetainių kūrimo įmones verčia naudoti „McDonald“ principus. Nuėjus į šį restoraną gali rinktis iš siauro sąrašo ir aiškiai žinant ką gausi. Taigi visos įmonės siūlo tą patį. Tačiau nepaisant to vienos įmonės daro tas pačias geras, o kitos tas pačias blogas svetaines. Juk ir tie patys čeburekai pardavinėjami gatvėje ir restorane yra ne tie patys.
Kritinis balsas
Kova dėl „skanaus rinkos kąsnio“ privers ne vieną menininką pamiršti tuos kūrybos laikus, ir pereiti prie „konvejerinės“ svetainių gamybos. Jei ši tendencija vystysis toliau, ko gero po 10 metų visos svetainės bus panašios viena į kitą. Meninio darbo svetainės kūrime beliks kelios valandos. Individualūs ir kūrybingi projektai liks tik pačių svetaines kuriančių įmonių informacinių puslapių požymis. Na dar vienas kitas laisvas menininkas po darbo automobilių gamykloje galės sukurti internetinį „meno šedevrą“.
Pagal Alex Shilyaev medžiagą paruošė „Kriause.com - internetinė komunikacija“.