Įmonės interneto svetainė – kompanijos veidas, svarbiausia reprezentacinė priemonė, efektyviausias savęs pristatymo rinkai būdas, tokius ir panašius apibūdinimus galima išgirsti kalbant apie kompanijos interneto puslapį. Atėjo laikai, kai beveik kiekvienos įmonės savininkai ir vadovai supranta, kad interneto svetainė yra būtinas verslo elementas. Tačiau kiek verslininkų susimąsto, kaip turėtų būti kuriamas šis produktas, į ką reikėtų atsižvelgti?
Dažniausiai sutinkamas stereotipas yra toks: projekto gamyba prasideda dizaino kūrimu ir baigiasi programavimo darbais. Atrodo paprasta, bet norint turėti individualų ir išskirtinį produktą viskas yra kur kas sunkiau, teigia „ART21“ individualių IT sprendimų bendrovės konsultantas Augustas Alešiūnas. Šiame straipsnyje bus apžvelgti pagrindiniai aspektai, į kuriuos dėmesį turi atkreipti kiekvienos kompanijos atstovas, prieš pradėdamas interneto svetainės kūrimo darbus, IT bendrovės paieškas.
Interneto svetainės tikslas (-ai)
Pats pirmas ir svarbiausias darbas - suvokti kokia yra svetainės paskirtis ir kokia kryptimi ji turi veikti. Be aiškiai suformuluotos misijos, svetainė funkcionuos neefektyviai, o rezultatai nebus tokie džiuginantys. Daugelis kompanijų savo svetainėse pristato įmonės struktūra ir veikimo principus, tačiau pateikia labai mažai aktualios informacijos tinklalapio lankytojui. Svetainės paskirtį ir misija yra rekomenduojama pastoviai peržiūrėti ir pagalvoti ar nieko nereikia pakeisti, galbūt įvyko svarbūs pokyčiai įmonės veikloje, produkcijoje ir pan.
Siūloma tikslus išskaidyti į dvi dalis: rinkodaros ir turinio. Apačioje rasite kelis pavyzdžius, kurie gali padėti.
Rinkodaros tikslai:
- Naujų klientų pritraukimas;
- Pardavimo kiekių padidinimas esamiems klientams;
- Pardavimo sąnaudų sumažinimas.
Kurdami šiuos ar panašius tikslus atsižvelkite į:
- Konkretumą. Kiekvienas tikslas turi būti apibrėžtas laiku ar kaip kitaip, pavyzdžiui: padidinti klientų ratą dar 50 - čia naujų įmonių per vienerius metus.
- Iššūkį. Jeigu numatysite tikslą parduoti penkiais produktais daugiau per metus, tikslą greičiausiai pasieksite jau po mėnesio, o efektyvumas ir esminiai įmonės rodikliai nuo to nė kiek nepakis.
- Realistiškumą. Tikslai turi atitikti tikrovę. Jeigu numatysite užimti esamos rinkos 90 procentų per metus, greičiausiai tai nebus labai realu ir tikslas niekada nebus įgyvendintas.
Rinkodaros tikslai yra glaustai susiję su turinio tikslais. Numatykite savo lankytojų tikslinę grupę ( nauji klientai, tiekėjai, importuotojai ir t.t.. ) ir apsibrėžkite, ką tikslinis lankytojas turi sužinoti, pamatyti ar kokius veiksmus atlikti būdamas interneto svetainėje. Kelis pavyzdžius pateikiu apačioje:
Turinio tikslai:
- Informacija - ką lankytojas turi sužinoti, apsilankęs tinklalapyje;
- Nuomonė - kokią nuomonę lankytojas turi susidaryti apie Jūsų kompaniją, produkciją ar paslaugas;
- Veiksmai - ką lankytojas turi atlikti lankydamasis, užsisakyti, nusipirkti, užsiregistruoti ar pan.
Gal būt norite, kad interneto svetainė atliktų kelias funkcijas, pavyzdžiui suteiktų galimybę užsisakyti prekes esamiems Jūsų klientams ir tuo pačiu pritraukti naujus, potencialius Jūsų prekių/paslaugų pirkėjus. Tokiu atveju privalote nusistatyti tikslų prioritetus ir numatyti svarbiausius. Mano minėtu pavyzdžiu aukščiausias prioritetas turėtų būti naujų klientų pritraukimas ir pagrindinis turinio dėmesys bus skirtas jam pasiekti.
Interneto svetainės projektavimas
Tai, kad turite savo interneto svetainės tikslus ir aiškią viziją, reiškia, kad pastatėte tvirtus pamatus. Tačiau dar lieka išdėstymas, sudedamosios dalys, navigacijos sprendimai.
Techninis funkcionalumas
Labai svarbu numatyti, kokias funkcijas galės įvykdyti Jūsų būsima interneto svetainė ir jas detaliai aprašyti prieš pradedant programavimo darbus. Techninėje specifikacijoje neužtenka parašyti, kad svetainėje bus reikalingas produktų katalogas, nes tai savaime nieko nepasako. Jeigu reikia produktų katalogo, numatykite kokie bus prekių sąrašai, kiek prekių grupių, kokiu būdų sąrašai atsidurs svetainėje, kaip turi vykti produktų užsakymas arba peržiūra ar reikia sinchronizacijos su realiu prekių sandėliu ir t.t.. Labai dažnai pasitaikanti klaida būna ta, kad įmonė aprašo savo poreikius keliais sakiniais, o IT kompanija, kuri apsiima projektą sukurti, darbus atlieka savo nuožiūra arba pačiu lengviausiu būdu. Tada prasideda konfliktinės situacijos, biudžeto perdarymas, vėlavimas į numatytą projekto užbaigimo datą.
Navigacija interneto svetainėje
Yra atlikta daugelis vartotojų elgsenos internete tyrimų ir visuose atsispindi ta pati išvada: jeigu svetainės lankytojas per pirmas 5 sekundes nesuvokia navigacijos principų svetainėje arba nukeliavęs į vieną svetainės dalį negali rasti kelio atgal - į tokią svetainę interneto vartotojas niekada negrįš.
Numatykite aiškią meniu struktūrą, navigacijos elementus kiekviename vidiniame puslapyje, lankytojas turi aiškiai matyti, kurioje interneto svetainės dalyje jis šiuo metu randasi, kaip grįžti atgal ar pasiekti kitą norimą vietą.