Interneto svetainių gamybos rinkoje, kaip ir bet kurioje kitoje – keičiasi tendencijos. Jau daugiau nei metus vyrauja kitokie, šiek tiek sąmyšio sulaukę laikai, o web projektų gamintojai turi pergalvoti pardavimo prioritetus, teigia UAB „ART21“ konsultantas Augustas Alešiūnas.
Nesenai atlikome tyrimą, kuris aprėpia du laikotarpius interneto puslapių gamybos sferoje: 2002 – 2005 ir 2006 – 2008.
Pirmasis – tai masiška svetainių gaminimo mėsmalė, kurioje beveik bet kas turėjo klientų ir galvodavo tik apie tai, kaip projektus užbaigti laiku, nes stovi eilė dar visai naujų klientų. Šis laikotarpis buvo itin geras toms IT įmonėms, kurios sugebėjo suvaldyti projektų valdymo procesus ir išlaikė gerus santykius su savo pirkėjais, bet buvo ir tokių kompanijų, kurios per labai trumpą laiką susižerdavo daug užsakymų, atlikdavo darbus prastame lygyje, tačiau sugebėdavo užbaigti sutartis ir gauti apmokėjimus, po to dažniausiai dingdavo, o apie garantinį laikotarpį galima buvo pamiršti.
Interneto svetainių populiarėjimo laikotarpyje jau beveik visi suprato, kad puslapio internete reikia kiekvienai kompanijai, tačiau tik dalis suvokė, kad tai kainuoja ne taip ir pigiai. Dėl šios priežasties vyravo laisvai samdomų specialistų epocha, kurioje įmonės samdydavo fizinius asmenis svetainės sukūrimui.
Nuo 2006 metų prasidėjo antrasis interneto svetainių kūrimo etapas rinkoje. Anot UAB „ART21“ atstovo p. A. Alešiūno, jį galima apibūdinti taip - „Praeities klaidų taisymo arba perdarinėjimo laikotarpiu“. Šiuo metu iš įmonių, kurios kreipiasi norėdamos pirkti mūsų siūlomas paslaugas, daugiau nei 45 % sudaro kompanijos jau turinčios interneto svetainę, tačiau tokią, kurios neįmanoma administruoti, pasenusią morališkai ar su klaidomis, kurios matosi net išoriniams vartotojams.
Turbūt pagrindine priežastimi galėčiau įvardinti tai, kad klientų senųjų svetainių gamintojų jau nebėra ( užsidarė, bankrutavo, pakeitė veiklą ) arba žmogus, kuris kūrė svetainę, išvažiavo uždarbiauti į užsienį, o gal tiesiog pakeitė profesiją. Dėl šių priežasčių klientas negali atlikti jokių, net ir pačių smulkiausių pakeitimu su savo turimu produktu, o tokio tipo svetainės dažniausiai būna kuriamos nesilaikant programavimo standartų, programavimo kodas būna neaprašomas, todėl kitiems programuotojams prireikia tiek pat laiko jį perprasti, kiek ir sukurti naują produktą.
Iš vienos pusės mūsų sferos kompanijoms tai yra gerai, nes klientas jau yra subrendęs šio produkto įsigyjimui, turi bent mažiausią viziją ir panašiai, tačiau iš kitos pusės – mes gauname klientą, kuris yra visiškai praradęs pasitikęjimą šios sferos kompanijomis, bijo neįkristi į tą pačią duobę antrą kartą. Todėl dabar dalį projekto kūrimo laiko užima užsakovo baimių numalšinimas, o jau tik tada prasideda poreikių aiškinimasis, svetainės projektavimas ir t.t...
Tačiau net ir perdarant jau esamus produktus, stengiamasi diegti bent dalį šiais laikais aktualių technologijų, kurių pagalba vartotojas gali matyti savo svetainės lankytojų veiksmus, pasiūlyti grįžtamąjį ryšį, produkcijos užsakymą internetu ar pan., - pasakojo UAB „ART21“ konsultantas Augustas Alešiūnas
Kaip apsisaugoti nuo galimų laiko ir finansinių kaštų netekčių, kuriant savo įmonei interneto tinklalapį? Šį klausimą sau turėtų užduoti kiekvienos įmonės atsakingas asmuo už IT sprendimų pirkimą. UAB „ART21“ konsultantas A. Alešiūnas rekomenduoja atkreipti dėmesį į kelis aspektus:
Žinokite ką perkate
Internetinio tinklalapio pirkimas visiškai nieko neapibrėžia, tai tas pats, kas teigti jog reikia įsigyti automobilį. Tačiau kokį? Apgalvokite savo būsimojo puslapio tikslus, auditoriją, kurią jis turi pasiekti, informacija, kuri bus talpinama. Atlikus šiuos veiksmus, nekils nesklandumų su tinklalapio kūrėjais.
Žinokite iš ko perkate
Dažniausia pasitaikanti netektis įmonei, kuri yra susikūrusi tinklalapį ta, jog gamintojas nutraukia ar sustabdo savo veiklą, atleidžia prie projekto dirbusį techninį personalą ir t.t... Prieš pasirašant paslaugų pirkimo sutartį reikia išsiaiškinti, ką tinklalapių kūrėjai jau yra atlikę, kokie senųjų klientų atsiliepimai, kiek laiko įmonė egzistuoja šioje rinkoje. Tai pirminiai saugikliai, kurie padės apsisaugoti nuo visiško 'fiasko'.
Pirkite standartą
Mes dažnai gauname užsakymų, kada reikia pakoreguoti jau esamo tinklalapio vieną ar kitą dalį, įdiegti papildomų elementų. Didžiausia problema iškyla tada, kai paaiškėja, jog esamo puslapio gamintojai nesilaikė nei vieno visuotinai priimto standarto, pvz.: w3c. Antra pagal dažnumą problema - programuotojai, kūrė rašė kodą tinklalapiui jo visai nekomentavo ir nesilaikė nuoseklios tvarkos, gavus tokį kodą - specialistai praleidžia labai daug brangaus laiko jo analize ir suvokimui. Tokius elementarius dalykus galima aptarti prieš pradedant gamybos darbus ir įtraukti punktus į sutartį, jeigu jų ten nėra.
Atsižvelgus, į viršuje aprašytus punktus, prieš kuriant ar persidarant jau esamą tinklalpį, Jūs sutaupysite finansinių ir laiko kaštu, o produktas bus toks, kokio ir tikėjotės.