„Sveikiname, laimėjote!“ – kol vieniems pranešimas apie gautą prizą – džiugi naujiena, kitiems tai – tiesiausias kelias į sukčių pinkles. Nors socialinių tinklų naudotojai tampa vis akylesni, išradingi apgavikų sprendimai internete gali sugluminti net ir labiausiai patyrusius. Apie atvejį, kai netikros paskyros perėmė konkursą rengusios įmonės tapatybę ir bandė suklaidinti daugiau nei 130 dalyvių, dalinasi rinkodaros ekspertė, skaitmeninės rinkodaros agentūros „Asteri“ direktorė Joana Šaulienė.
Klaidino netikromis paskyromis ir apgaulingomis nuorodomis
„Bendradarbiaudami su viena kino produkcijos kompanijų ir norėdami paskatinti žiūrovus pamatyti pirmąjį išgyvenimo žanro filmą Lietuvoje, nusprendėme surengti konkursą. Jo nugalėtojui ketinome įteikti du bilietus į kiną. Sulaukėme daugiau nei 130 dalyvių, tačiau tiek pat dėmesio nepagailėjo ir internetiniai sukčiai“, – paklausta apie tai, kodėl verslo „Facebook“ paskyra tapo apgavikų taikiniu, atsakė J. Šaulienė.
Netikros paskyros, naudodamos „Asteri“ logotipą ir „Facebook“ viršelio nuotrauką, įsitraukė į konkurso komentarus. Sukčiai atsakė į kiekvieno dalyvio žinutę pranešdami, kad vartotojas laimėjo konkursą. Tolimesnis žingsnis norintiems atsiimti prizą – spustelėti ant komentare esančios nuorodos. Nors nuorodoje buvo matomas agentūros vardas, netrūko ir klaidų: pvz., domeno pavadinime praleista raidė. Be to, netikra nuoroda pritaikyta pagal „Facebook“ paskyros pavadinimą, kuris neatitiko oficialios įmonės svetainės nuorodos.
„Atrodytų, kad tokios apgaulės – jau anokia naujiena, tačiau išradingumas kaskart stebina,“ – pastebi agentūros „Asteri“ vadovė. „Įmonės vizualinė medžiaga buvo atkartota itin tiksliai. Tai tik dar kartą parodo, koks svarbus yra vartotojų budrumas ir atsargumas.“
Greita reakcija kritiškai svarbi
„Pastebėję šiuos veiksmus, nedelsdami paruošėme atsaką, kad apsaugotume konkurso dalyvius. Pašalinome visus apgaulingus komentarus, o apie juos ir įmonės identitetą pasisavinusias paskyras pranešėme socialinio tinklo administracijai,“ – J. Šaulienė primena, kokie žingsniai verslo paskyros savininkui susidūrus su sukčiais yra patys svarbiausi. „Dažnai edukuojame savo sekėjus bei klientus apie galimas apgavystes ir saugų elgesį internete. Šįsyk taip pat parengėme papildomą įrašą, jame pasidalinome patarimais, kaip išlikti budriais skaitmeninėje erdvėje. Džiaugiamės, kad mūsų sekėjai itin atidūs. Kai kurie žmonės iškart atskyrė, kad tokie komentarai neatliepia mūsų įprasto elgesio socialiniuose tinkluose. Kiti sukčiams tiesiai šviesiai atsakė – neapgausite, esate aferistai.“
Apsisaugoti padės kritiškas požiūris
Pasak J. Šaulienės, internete išlikti budriems ir nepapulti į apgavikų pinkles pavyks atkreipus dėmesį į šiuos aspektus:
- Paskyros informacija ir autentiškumas. Koks turinys slypi paskyroje – ar paskelbtas bent vienas įrašas, o galbūt nukopijuota tik profilio nuotrauka? Jei matomi ir įrašai, kokiu dažniu jie skelbiami, kada įkeltas pirmasis?
- Teksto kokybė, gramatikos klaidos. „Jei pastebite neįprastų gramatikos klaidų, keistą kalbos stilių, tai gali būti gana ryškus signalas. Galime daryti prielaidą, kad tokių apgavysčių autoriai nėra gimtakalbiai lietuviai – jie naudojasi teksto vertimo įrankiais. Tiesa, ne itin sėkmingai – atidžiau žvilgtelėjus į tekstą, pastebėti komunikacijos tono skirtumus ir didelį klaidų kiekį išties nesunku,“ – įspėja rinkodaros ekspertė.
- Ar konkurso sąlygos ir terminai sutampa su gautais pranešimais? „Mūsų atveju, konkurso nugalėtojai turėtų būti skelbiami tik rugsėjo 4-ą dieną, tačiau apgaulingi komentarai išplatinti dar rugsėjo 2-ąją. Konkurso sąlygose neminėjome, kad laimėtoją paskelbsime to paties įrašo komentaruose. Tai planavome padaryti atskiru įrašu. O ir laimėtoją ketinome išrinkti tik vieną, ne 130,“ – priduria J. Šaulienė.
- Sukčiai paprastai naudoja panašius, tačiau ne visada tikslius nuorodų, domenų pavadinimus. Dažname jų įsivelia klaidos arba nuoroda pernelyg ilga. „Mūsų interneto svetainės domene – tik įmonės pavadinimas „Asteri.lt“, o apgaulingoje nuorodoje buvo matomas pilnas „Facebook“ paskyros vardas – „Skaitmeninės rinkodaros agentūra Asteri,“ – savo patirtimi dalinasi agentūros vadovė.
- Auksinė taisyklė – jei abejojate nuorodos autentiškumu, jos nepatikrinus geriau apskritai neatidaryti.
Pabaigai ekspertė akcentuoja: „Kiekvienas iš mūsų turi išlikti atsargus ir kritiškai vertinti informaciją, matomą socialiniuose tinkluose. Tik tokiu būdu nuo apgavysčių galime apsaugoti save, savo duomenis ir kitus.“