Ar atpažįstate save šioje situacijoje: naršydami socialiniuose tinkluose pamatote patikusią prekę puikia kaina, nedvejodami spaudžiate nuorodą ir užsisakote ją. Gal net atrodo, kad užsisakote prekę iš Lietuvoje registruotos parduotuvės, nes svetainės kalba – lietuvių. Tik tuomet, kai gaunate užsakymo neatitikusią prekę, ar jos negaunate visai, pastebite, kad pardavėjas registruotas visai ne Lietuvoje, o pvz., Slovėnijoje, ir į Jūsų skundą pardavėjas nepateikia jokio atsakymo. Tokiais atvejais, kai pardavėjas registruotas kitoje ES šalyje, Norvegijoje, Islandijoje ar Jungtinėje Karalystėje, nemokamos pagalbos galite kreiptis į Europos vartotojų centrą Lietuvoje (www.ecc.lt).
Tačiau norint išvengti problemų, siūlome pasinaudoti šiais patarimais, kaip saugiai apsipirkti internetu:
Tikrinkite svetaines www.scamadviser.com. Įvedus svetainės adresą, suprantamu formatu pateikiamas patikimumo reitingas, kuris apskaičiuojamas remiantis įvairiais šaltiniais, tokiais kaip įkūrimo data, šalis, lankytojų skaičius ir pan. Atsiminkite, kad visi galime papulti į sukčių pinkles, todėl reikia atidumo ir šalto proto.
Pasiskaityti kitų pirkėjų atsiliepimus ir palikti savo atsiliepimą taip pat galite svetainėje www.trustpilot.com. Jei Jus apgavo – palikite savo atsiliepimą, gal tai padės apsisaugoti kitiems vartotojams.
Atkreipkite dėmesį, kur registruotas pardavėjas: ES registruoti pardavėjai svetainėje privalo nurodyti įmonės pavadinimą, registracijos adresą, telefono numerį ir el. paštą. Jei ši informacija neskelbiama – greičiausiai pirksite iš trečiųjų šalių. Apginti vartotojų teises, kai pardavėjas registruotas ne ES šalyje, Jungtinėje Karalystėje, Norvegijoje ar Islandijoje (o dažniausiai – Kinijoje ar JAV) labai sudėtinga.
Pirkdami mokėkite kreditine kortele arba per mokėjimų tarpininkus (pvz., Paypal), tokiu atveju turėsite galimybę pinigus susigrąžinti. Tam reikia kreiptis į savo banką ir prašyti pritaikyti pinigų susigrąžinimo (angl. chargeback) procedūrą. Panaši procedūra įmanoma, jeigu mokėta naudojantis kai kuriomis el. mokėjimo sistemomis. Tačiau jei už prekes mokama banko pavedimu, tikimybė susigrąžinti pinigus labai nedidelė.
Primename, kad kilus ginčui su pardavėju, pirmiausia turėtumėte kreiptis į pardavėją raštu ir nurodyti savo reikalavimą. Jei per 14 kalendorinių dienų pardavėjo atsakymo nesulauksite arba gautas atsakymas Jūsų netenkins, dėl ginčo sprendimo ne teismo tvarka kreipkitės į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą (jei pardavėjas registruotas Lietuvoje) arba nemokamos pagalbos kreipkitės į Europos vartotojų centrą Lietuvoje (jei pardavėjas registruotas ES, Norvegijoje, Islandijoje ar Jungtinėje Karalystėje). Kitais atvejais apie savo problemą galite pranešti platformoje www.econsumer.gov, jei pardavėjas veikia šalyje, kuri yra prisijungusi prie šios platformos.