Finansiniai sukčiai vis tobulėja: asmens duomenys, reikalingi prisijungiant prie sąskaitos banke, išviliojami vis įmantriau, rafinuočiau, pasitelkiant įvairiausius psichologinio spaudimo būdus – tiek gąsdinant, tiek bandant sukelti gailestį, tiek išbandant kitas apgaulės schemas, rašoma „Luminor“ pranešime žiniasklaidai.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Pagrindinis sukčių tikslas – išgauti prisijungimo duomenis ir jais pasinaudoti pervedant lėšas į nusikaltėlių sąskaitas. Tad jeigu prisijungimo prie savo banko sąskaitos duomenis kokiu nors būdu perdavėte sukčiams ir patvirtinote operacijas, tikimybė susigrąžinti lėšas – maža.
Patys atskleidžia duomenis
Pastaruoju metu gyventojai sulaukia ypatingai daug įvairiausių sukčių atakų – šie skambina, siunčia SMS žinutes, rašo laiškus. Lietuvos bankų asociacijos duomenys rodo, kad finansiniai sukčiai iš Lietuvos gyventojų ir įmonių per pirmąjį šių metų ketvirtį išviliojo apie 2,7 mln. eurų, tačiau finansų įstaigų bei teisėsaugos pastangomis savininkams pavyko grąžinti daugiau kaip 1,2 mln. eurų. Deja, ne visada teisėsauga ar bankas gali padėti išsigelbėti nuo neapdairaus elgesio pasekmių.
Pastaruoju metu pasitaikė ne viena situacija, kai į „Luminor“ banką kreipėsi klientai, supratę, kad buvo apgauti. Perdavę prisijungimo duomenis sukčiams, jie prašo užblokuoti banko sąskaitą arba kortelę. Bankas šiuos veiksmus visuomet atlieka kaip įmanoma greičiau. Tokie veiksmai reikalingi, nes atskleidus savo mokėjimo kortelės duomenis, kortelė tampa nesaugi.
Tačiau dar iki kortelės užblokavimo sukčiai paprastai jau būna padarę savo juodą darbą – t.y. atlikę pavedimus į skirtingas sąskaitas, skirtingus bankus įvairiose šalyse.
„Rezervuota“ negali būti atšaukta
Pakliuvus į sukčių pinkles dažnai žmonėms nepagrįstų vilčių suteikia klaidingai suprantama informacija. Tarkime, sąskaitoje matomas užrašas „Rezervuota iki ....“, todėl nukentėjusieji neretai pagalvoja, kad tas lėšas dar galima sugrąžinti. Iš pažiūros situacija analogiška kaip rezervuojant viešbutį, tačiau realiai šios rezervacijos kardinaliai skiriasi. Banko sąskaitoje gali būti rodomas maksimalus rezervacijos laikas (iki savaitės), tačiau lėšos dažniausiai jau būna nuskaičiuotos nuo sąskaitos ir pervestos sukčiams (galutinis sąskaitos likutis rodomas jau be rezervuotos sumos), todėl bankas rezervuotų sumų atšaukti negali. Lėšos iškeliauja iš sąskaitos, nes pavedimas buvo patvirtintas naudojant informaciją, kurią gali turėti tik banko sąskaitos turėtojas.
„Bankas negali atšaukti ar pakeisti operacijų, inicijuotų mokėjimo kortelės duomenimis, jeigu jos buvo patvirtintos naudojant tik sąskaitos turėtojui žinomus duomenis. Gavę informaciją iš klientų visuomet aiškinamės situaciją, stengiamės padėti tiek, kiek yra įmanoma kiekvienu konkrečiu atveju. Deja, ne visuomet galime pašalinti neapdairaus elgesio pasekmes“, – sako „Luminor“ banko sukčiavimo rizikos valdymo skyriaus vadovas Linas Sadeckas.
„Visa“ mokėjimo kortelių taisyklėse taip pat nurodoma, kad atliktos operacijos, kurios buvo patvirtintos kliento atpažinimo priemone, yra laikomos atliktos Kliento iniciatyva. Tokių operacijų užginčyti kaip neautorizuotų negalima, taip pat negalima ir inicijuoti lėšų grąžinimo.
Lėšų gavimo nereikia patvirtinti PIN kodais
Kartais sukčiai prašo pateikti savo asmens duomenis kokioje nors nuorodoje tam, kad neva gautumėte lėšas į sąskaitą. „Visa“ mokėjimo kortelių organizacija netaiko tokios praktikos – įskaitant lėšas niekada nereikalaujama patvirtinimo asmeniniais duomenimis. Todėl gavę prašymą patvirtinti lėšų gavimą savo PIN kodu situaciją vertinkite ypatingai kritiškai.
Jei sukčiai jus įkalbėjo atlikti lėšų įskaitymo „patvirtinimą“, tokių sukčiavimo atvejų užginčyti jau nebus galimybių. Tuomet rekomenduojama nedelsiant kreiptis į teisėsaugos instituciją, kuri privalo tirti atliktą nusikaltimą. Bankas, savo ruožtu, yra pasiruošęs bendradarbiauti sprendžiant situaciją.
„Luminor“ banko sukčiavimo prevencijos ekspertai pataria:
- Nelaikykite mokėjimo kortelės ir PIN kodo vienoje vietoje.
- PIN kodą laikykite paslaptyje (įsiminkite PIN kodą, o voką su PIN kodu sunaikinkite), nerašykite PIN kodo ant kortelės, popieriuje, ant kartu su kortele laikomų daiktų ar laikykite PIN kodą kitokiame pavidale.
- Jei įtariate, kad jūsų mokėjimo kortelės PIN kodą sužinojo kiti asmenys, nedelsdami užblokuokite kortelę interneto ar mobiliajame banke, arba skambinkite mums telefonu +370 5 239 3444.
- Jei visgi nutiko taip, jog praradote lėšas dėl galimo sukčiavimo, rekomenduojame nedelsiant kreiptis į teisėsaugos institucijas bei kartu į banką.