Šią savaitę daugiau kaip 660 tūkst. nepriklausomą elektros tiekėją pasirinkusių Lietuvos namų ūkių gaus savo pirmąsias sąskaitas už elektros energiją. Rinkoje įvykus vartotojų migracijai, pasikeitė ne tik klientų kodai, atsiskaitymui skirti įmonių sąskaitų numeriai, bet ir deklaravimo bei mokėjimo terminai. Pačios sąskaitos bus detalizuotos atskiromis eilutėmis bei atspindės valstybės skirtą finansinę kompensaciją, jei tokia vartotojui priklauso.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Energetikos sprendimų bendrovė „Elektrum Lietuva“ atkreipia dėmesį, kad sutartyje su elektros įmone įtvirtintas tarifas sudarys nors ir didžiausią, bet ne galutinę elektros kainą, kurią gyventojai matys savo sąskaitose.
„Elektros vartotojai dar dažnai galvoja, kad ta kaina, kuri nurodyta sutartyje su jų pasirinktu tiekėju, ir yra galutinė elektros kaina, kurią jie mokės. Pačios elektros kainos tarifas sudarys didžiąją dalį, tačiau vartotojas turi apmokėti ir elektros perdavimo paslaugą, kurios dydį reguliuoja ir nustato valstybė. Atsižvelgiant į rekordiškai dideles elektros kainas, į galutinę sąskaitą bus įskaičiuota ir valstybės antrąjį šių metų pusmetį taikoma kompensacija, jei elektros tarifas yra ne mažesnis nei 24 centai už kilovatvalandę“, – sako įmonės Rinkodaros ir produktų vystymo vadovė Neringa Petrauskienė.
Pasak jos, Energetikos skirstymo operatoriaus (ESO) kainos dalies nepriklausoma elektros tiekėja niekaip nekeičia, nes ji tik surenka ją iš vartotojų ir savo ruožtu perveda ESO.
„Vartotojams šis momentas nėra labai akcentuojamas, todėl natūralu, kad žmonės savo lūkesčius susieja su elektros tarifu sutartyje ir nebūna patenkinti tuo, kad sąskaita yra didesnė. Mes irgi negalime jos prognozuoti klientams, ypač tiems, kurie pasirašo ilgalaikes sutartis, nes ESO skirtos dalies dydis reguliuotojo peržiūrimas kas pusę metų“, – teigia nepriklausomo tiekėjo atstovė.
Į laisvąją elektros rinką patekusiam elektros vartotojui svarbu teisingai identifikuoti save ir nurodyti jam priskirtą naują kliento kodą, kuris iki tol dažniausiai buvo vienodas komunalinių paslaugų tiekėjams. Jeigu naujuoju elektros tiekėju buvo pasirinkta kita įmonė, keisis ir atsiskaitymo sąskaitos numeris. Tam, kad būtų išvengta painiavos, patariama kruopščiai sutikrinti visus – ir savo, ir elektros tiekėjo duomenis, kurių reikia sąskaitai apmokėti.
N. Petrauskienė atkreipia dėmesį į dar vieną niuansą, kuris taip pat gali lemti liepos mėnesio elektros sąskaitos dydį.
„Liepos 1 dieną įvykusiam II etapo elektros vartotojų perėjimui į laisvąją rinką buvo skiriama daug dėmesio. Taip pat ne vieną kartą priminta, kaip svarbu deklaruoti suvartotos elektros kiekį paskutinėmis birželio mėnesio dienomis. Ar sunaudotos elektros kiekį visi pas nepriklausomus elektros tiekėjus perėję namų ūkiai tvarkingai deklaravo ir liepos mėnesio pabaigoje? Abejočiau. Vadinasi, jiems sąskaita bus paskaičiuota atsižvelgiant į jų suvartojimo metinį vidurkį. Jį objektyviai kelia elektrai imlus praėjęs šaltasis sezonas, todėl gauta sąskaita atspindės didesnį suvartotų kilovatvalandžių kiekį“, – atkreipia dėmesį „Elektrum Lietuva“ atstovė.
Jos teigimu, atsižvelgiant į tai elektros vartotojai laikui bėgant turės įprasti skaitiklio rodmenis elektros tiekėjui būtinai perduoti paskutinę mėnesio dieną.
Be to, dalis vartotojų nėra patenkinti ir tuo, kad už elektrą atsiskaityti negali tiesiog pateikę naujausius elektros skaitiklio rodmenis, kaip buvo įpratę. N. Petrauskienė aiškina, kad tai lemia elektros sąskaitos kompleksiškumas, apimantis elektros kaip produkto kainą, jos perdavimą iki būsto, kompensacijos pritaikymą ir pan.
„Gyventojai mus skubina ir stebisi, kad sąskaita išrašoma ne iškart po rodmenų deklaravimo. Vartotojų skaitiklių deklaracijos skirtos ne tik nepriklausomiems elektros tiekėjams, bet ir ESO, kuri sutikrina ir savo ruožtu pateikia galutinius duomenis, kuriais remiantis ir parengiamos sąskaitos. Jos bus pateiktos iki rugpjūčio 10 dienos, o apmokėti jas reikės iki rugpjūčio pabaigos“, – primena „Elektrum Lietuva“ atstovė.