Prognozuojamas puikus oras, jūs su šeima planuojate keletą dienų praleisti sodyboje ir prisimenate, kad vis dar neturite pripučiamo baseino ar sūpynių? Internetinės parduotuvės viena per kitą siūlo prekių su didele nuolaida – turbūt reikia griebti kuo greičiau? Pirkti internetu tikrai patogu, tačiau Vartotojų aljansas pranešime žiniasklaidai pataria – jei norite, kad laisvalaikio prekės atitiktų lūkesčius ir džiugintų ilgiau nei porą vasaros savaitgalių, rinkitės elektronines parduotuves, kurios užtikrina teisės aktuose įtvirtintas vartotojų teises.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Į ką atkreipti dėmesį? Pirmiausia, svetainėje turi būti nurodytas pardavėjas (pavadinimas, teisinė veiklos forma), jo kontaktiniai duomenys, adresas, kuriuo vartotojas gali pateikti skundą. Prekė turi būti aiškiai apibūdinta lietuvių kalba, nurodytos pagrindinės jos savybės. Pateikta galutinė prekės kaina, apimanti visus mokesčius, nurodyti atsiskaitymo būdai, prekės pristatymo kaina ir terminas.
Vartotojas, pirkdamas internetinėje parduotuvėje, dažniausiai neturi galimybės gyvai apžiūrėti prekę, todėl numatomas 14 dienų terminas (skaičiuojamas nuo prekės gavimo dienos), per kurį pirkėjas gali nenurodydamas priežasties atsisakyti internetu sudarytos sutarties, kitaip tariant grąžinti prekę. Jei pardavėjas neinformuoja vartotojo apie šią teisę, vartotojas turi teisę atsisakyti sutarties per 12 mėnesių ir tokiu atveju vartotojas neatsako už prekės vertės sumažėjimą. Taip pat jei pardavėjas tinkamai neinformuoja pirkėjo, kad šis turės padengti prekės grąžinimo išlaidas, tokias išlaidas turi padengti pardavėjas. Kai kurių prekių negalima grąžinti pasinaudojus sutarties atsisakymo teise – tai specialiai vartotojui pagamintos prekės, trumpo galiojimo ir greitai gendančios prekės ir pan.
El. parduotuvėje turi būti aiškiai nurodyta informacija apie įstatyminę kokybės garantiją. Visoje ES pardavėjai privalo suteikti ne trumpesnę kaip 24 mėn. garantiją parduodamoms prekėms. Komplektuojamųjų detalių kokybės garantijos terminas yra toks pat kaip pagrindinio gaminio ir pradedamas skaičiuoti kartu su pagrindinio gaminio kokybės garantijos terminu. Neretai verslininkai gudrauja parašydami, kad, pavyzdžiui, dviračiui suteikiama 2 metų garantija, o jo baterijai – tik 6 mėnesių. Arba, kad pretenzijos dėl prekės kokybės turi būti pateiktos per 30 dienų nuo prekės pardavimo dienos. Tokiais atvejais prekiautojai pažeidžia vartotojo teises.
El. parduotuvėje taip pat turi būti pateikta informacija apie vartotojo teisę pasinaudoti neteismine skundų ir žalos atlyginimo tvarka, nurodytas ginčus neteismine tvarka sprendžiantis subjektas, pateikta nuoroda į Elektroninę ginčų sprendimo platformą.
Vartotojų aljansas šiuo metu vykdo projektą „Vartotojui draugiška prekyba internetu“, kurio metu stebi, ar Lietuvoje veikiančios el. parduotuvės užtikrina teisės aktuose įtvirtintas vartotojų teises (skelbiama privaloma ikisutartinė informacija, prekėms suteikiama teisinė garantiją, vartotojai gali atsisakyti sutarties per nustatytą laikotarpį ir grąžinti kokybiškas prekes ir kt.).