Nepriklausomą elektros tiekėją antrajame rinkos liberalizavimo etape pasirinkę vartotojai netrukus sulauks pirmųjų sąskaitų už elektrą. Nors visuomeninio ir nepriklausomo tiekėjo atsiskaitymo už elektrą tvarka iš esmės nekinta, visgi gyventojai raginami atkreipti dėmesį į kelis aspektus, kad sąskaitų apmokėjimas vyktų kuo sklandžiau.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
„Gyventojams perėjus nuo visuomeninio elektros tiekėjo prie nepriklausomo, keičiasi tik kliento kodas, visa kita mokėjimo tvarka lieka tokia pati. Svarbiausia, į ką turėtų atkreipti dėmesį vartotojai, yra suvartojimo rodmenų deklaravimo terminas bei sąskaitoje pateikiamos elektros energijos kainos dedamosios dalys“, – komentuoja energetikos sprendimų bendrovės „Elektrum Lietuva“ Rinkodaros ir produktų vystymo vadovė Neringa Petrauskienė.
Nepriklausomo tiekėjo sąskaita apmokėjimui už einamąjį mėnesį bus pateikiama iki kito mėnesio dešimtos dienos, o ją apmokėti reikia iki to mėnesio paskutinės dienos. Pavyzdžiui, vartotojai, kuriems nepriklausomas tiekėjas elektrą pradeda tiekti nuo liepos 1 d., pirmą sąskaitą gaus rugpjūčio 8-10 d., o ją apmokėti turės iki rugpjūčio 31 d.
„Elektrum Lietuva“ atstovė sako, jog sklandžiam procesui užtikrinti labai svarbu, kad vartotojai nepamirštų iki einamojo mėnesio paskutinės dienos deklaruoti elektros suvartojimo rodmenų. Tą daryti būtina kiekvieną mėnesį, kad būtų tinkamai paskaičiuota mokėtina suma.
„Elektrą iš nepriklausomo tiekėjo nuo liepos 1 d. gaunantys vartotojai suvartojimą deklaruoti turės iki liepos 31 d. Tai svarbu, kad sąskaita būtų sugeneruota pagal realų suvartotos elektros energijos kiekį. Nedeklaravus rodmenų, vartotojas sąskaitą vis tiek gaus, tik ji bus apskaičiuota ne pagal realų, o pagal vidutinį suvartojimą, kuris gali neatitikti realybės, tad ir mokėti už elektrą gali tekti daugiau“, – kalba ji.
Pasak N. Petrauskienės, deklaruoti reikia net ir nulinius rodmenis, jei kurį nors mėnesį elektros buvo visai nevartota, pavyzdžiui, gyventojams išvykus atostogauti. Kitas variantas tokiu atveju – pateikti prašymą elektros tiekėjui dėl laikino elektros energijos nenaudojimo, tuomet sąskaita nurodytam laikotarpiui nebus skaičiuojama.
Elektros mėnesio suvartojimą gyventojai, pasirinkę „Elektrum Lietuva“, gali deklaruoti prisijungę prie tiekėjo savitarnos svetainės, taip pat neautorizuotoje, prisijungimo nereikalaujančioje internetinėje aplinkoje arba paskambinę telefonu iki paskutinės mėnesio darbo dienos 20 val.
Pasak pašnekovės, vartotojams dar net negavus sąskaitų iš nepriklausomo tiekėjo jau kyla klausimų, kaip teisingai suprasti jose pateikiamą elektros energijos kainą. Ji atkreipia dėmesį, kad elektros energijos kaina susideda iš valstybės reguliuojamos ir nereguliuojamos, arba laisvos rinkos, dalių, kurios visos vartotojui pateikiamos vienoje sąskaitoje.
„Nereguliuojama kainos dalis yra nepriklausomo tiekėjo taikoma kaina už elektros energijos tiekimą, kuri priklauso nuo vartotojo pasirinkto tarifo plano. Reguliuojama kainos dalis yra nustatyta Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos ir susideda iš elektros persiuntimo kainos, VIAP – viešuosius interesus atitinkančios paslaugos elektros energetikos sektoriuje ir papildomos dedamosios už skirstymo paslaugas buitiniams vartotojams“, – aiškina N. Petrauskienė.
Dar vienas vartotojams aktualus klausimas yra sąskaitų apmokėjimo būdai. „Elektrum Lietuva“ atstovė tikina, kad nors daugelis sąskaitas jau apmoka naudodamiesi elektroninėmis ryšio priemonėmis, tačiau sau patogų variantą gali pasirinkti ir tie, kurie dėl įvairių priežasčių nori tą daryti fizinėse atsiskaitymo vietose.
Vartotojai sąskaitų apmokėjimui gali rinktis e. sąskaitą savo banko savitarnos portale, apmokėjimą interneto puslapyje „Viena sąskaita“, tiekėjo savitarnos sistemą ar neautorizuotą aplinką, taip pat mokėti bankiniu pavedimu. Neturintys galimybių naudotis skaitmenine erdve sąskaitas, kaip ir iki šiol, galės apmokėti „Maxima“ kasose ar „Lietuvos pašto“ skyriuose.