„Kibernetinis pirmadienis“ yra internetinė „Juodojo penktadienio“ versija, kai elektroninėse parduotuvėse skelbiamos didžiausios metų nuolaidos. Ši diena skirta ne tik išlaidauti, bet ir atkreipti visuomenės dėmesį į saugų apsipirkimą internete.
Asociatyvi „Unsplash“ nuotr.
Arnoldas Lukošius, „Tele2 Inovacijų biuro“ ekspertas, pataria, kaip internetu apsipirkti saugiau ir į kokius esminius dalykus reikia atkreipti dėmesį.
Patikrinkite informaciją apie pardavėją. Jeigu nusprendėte apsipirkti elektroninėje parduotuvėje, kuria naudojatės pirmą kartą, reiktų patikrinti kelis svarbius elementus. Pirmiausia, atkreipkite dėmesį į puslapio adresą: jei jis prasideda https://, o prisijungus prie jo naršyklėje rodomas spynos ženklas, reiškia, kad prisijungimas šifruotas ir saugus. Prieš išleidžiant pinigus naujoje elektroninėje svetainėje, vertėtų labiau pasidomėti apie pardavėją – paskaitykite atsiliepimus svetainėje ir socialiniuose tinkluose, patikrinkite, ar įmonė tikrai registruota. Taip pat internetiniame puslapyje turėtumėte rasti kontaktinę informaciją: adresą, telefono numerį ir paštą – jei jos nėra, tai signalizuoja, kad elektroninė parduotuvė gali būti suklastota.
Susikurkite paskyrą svetainėje. Jeigu elektroninėje parduotuvėje yra galimybė susikurti asmeninę paskyrą – užsiregistruokite. Tokiu būdu galėsite matyti prekės užsakymo ar pristatymo procesą ir nereikės jaudintis, ar prekė jus tikrai pasieks. Asmeninėje paskyroje galėsite matyti visą pirkimo išklotinę ir turėsite įrodymų apie užsakymo įvykdymą. Tačiau kuriant asmeninę paskyrą venkite vesti ypač svarbius asmeninius duomenis (asmens kodą, sąskaitos numerį). Vertėtų apdairiai vertinti į asmeninį elektroninį paštą gaunamus ypatingus pasiūlymus ar pranešimus apie laimėjimą konkurse iš naujų ar nežinomų prekybos vietų.
Nesidalinkite svarbiais asmeniniais duomenimis. Elektroninėse parduotuvėse turi būti skelbiama ir privatumo politika, kurioje yra aprašoma, kaip renkami, kur naudojami ir kaip apsaugomi jūsų pateikiami duomenys. Tai padeda užtikrinti, kad jūsų asmeniniai duomenys nebūtų paviešinti ar netinkamai panaudoti. Nevertėtų svarbių asmeninių duomenų atskleisti ir parduotuvės konsultantams, jeigu jie susisiekia su jumis elektroniniu paštu ar telefonu. Pirmiausia, susisiekite su įmonės svetainėje esančiais kontaktais ir pasitikslinkite, kam reikia tokių duomenų. Kuo daugiau sukčiai žino, tuo lengviau gali pasisavinti jūsų tapatybę. Jei įmanoma, pateikite kuo mažiau asmeninių duomenų.
Patikrinkite papildomas sąlygas. Patikimose svetainėse turėtumėte rasti prekių grąžinimo bei pristatymo sąlygas. Atidžiai jas perskaitykite ir įsigilinkite. Šventiniu laikotarpiu prekės dažnai vėluoja, grąžinimas kainuoja, o siuntimo išlaidos gali būti didesnės nei norimo daikto. Pravartu susipažinti su esminėmis taisyklėmis ir išimtimis, dar prieš nusprendžiant pirkti. Galite paskambinti nurodytu numeriu, taip greičiau sužinosite reikiamą informaciją ir įsitikinsite, kad pardavėjo kontaktai yra tikri.
Rinkitės žinomą mokėjimo platformą. Atlikus pagrindinius elektroninės parduotuvės patikrinimo žingsnius, reikėtų atsižvelgti ir į galimus atsiskaitymo būdus. Prieš įsigydami norimą prekę, patikrinkite, ar yra galimybė atsiskaityti jums žinomu ir naudojamu finansinių paslaugų teikėjo būdu. Saugiausios ir dažniausiai naudojamos atsiskaitymo platformos: „Paysera“, „Paypal“, „Visa Checkout“, „Masterpass“, „Apple Pay“ ir „Google Pay“. Po atlikto prekės apmokėjimo išlikite budrūs ir stebėkite pardavėjo nuskaičiuojamą sumą. Perkant elektroninėse parduotuvėse patariama saugoti visus duomenis apie atliktus pinigų pervedimus. Informacija apie juos yra mokėjimus patvirtinančiuose elektroniniuose laiškuose, kurie yra lyg prekės ar paslaugos įsigijimo čekiai.