Artėjančios didžiosios metų šventės, netrukus pasipilsiantys Juodojo penktadienio išpardavimai lemia kasmetinį pirkimo suaktyvėjimą. SEB banko duomenimis, lapkritį ir gruodį atsiskaitymų kortele internetu skaičius vidutiniškai didėja 15-20 proc., palyginti su kitais metų mėnesiais. Kartu daugėja ir atvejų, kai klientai patiki sukčiais, – apsiperka fiktyviose elektroninėse parduotuvėse. Kaip atskirti, kada apsipirkti internete gali būti nesaugu?
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
SEB banko Mažmeninės bankininkystės tarnybos vadovės Eglės Dovbyšienės teigimu, šventinių apsipirkimų skaičius pradeda augti nuo lapkričio mėnesio ir įprastai auga iki pat gruodžio pabaigos. Ypač atsiskaitymų internetu skaičius šokteli lapkričio viduryje, per Juodojo penktadienio ar kibernetinio pirmadienio išpardavimus, taip pat visai prieš Kalėdas ir tarpušvenčiu.
„Pastaraisiais metais pagreitį įgavusi, o per Covid-19 pandemiją piką pasiekusi prekybininkų skaitmenizacija, taip pat sparčiai besikeičiantys visuomenės įpročiai lemia, kad vis daugiau pirkėjų reikiamas prekes įsigyja elektroninėse parduotuvėse. Globalizacija trina sienas tarp vietinės ir tarptautinės prekybos – perkant internetu, vis lengviau pasiekiamos tampa prekės iš užsienio. Nors pirkėjams tai labai patogu, deja, patogu ir sukčiams, kuriantiems fiktyvias elektronines parduotuves ir bandantiems išvilioti pirkėjų pinigus“, – sako E. Dovbyšienė.
SEB atstovė pataria, kad, norint atskirti, ar elektroninė parduotuvė yra patikima ir joje apsipirkti saugu, būtina atkreipti dėmesį į kelis aspektus. Pirmiausia – kritiškai įvertinti tokioje parduotuvėje pateiktas prekių kainas ar siūlomas nuolaidas.
„Labai dažnai sukčių sukurtose elektroninėse parduotuvėse jau pirminės nurodytos prekių kainos yra pastebimai mažesnės negu tų pačių ar panašių prekių kainos kitur. Neretai tokiose parduotuvėse siūlomos ir ypač didelės nuolaidos, taip pat pažymima, kad išskirtiniai pasiūlymai galioja ypač trumpai. Suprask, labai pigiai įsigyti gali tik dabar, nes vėliau tokios progos neteksi. Norint išvengti nuostolių, tikslinga būtų prekybininkų siūlomas kainas palyginti – jei analogiškai mažų kainų kitur nėra, vien tai jau turėtų sukelti įtarimų“, – sako E. Dovbyšienė.
Įsitikinti elektroninės parduotuvės patikimumu taip pat padėtų ir kitų pirkėjų atsiliepimai apie įgytą pirkimo joje patirtį. SEB banko Mažmeninės bankininkystės tarnybos vadovė pataria tokių atsiliepimų ieškoti įvairiuose šaltiniuose, kad būtų galima susidaryti objektyvesnį įspūdį.
SEB atstovė taip pat pažymi, kad saugu yra pirkti tose elektroninėse parduotuvėse, kurios yra gerai žinomos, veikiančios ilgesnį laiką. Tačiau kartais gudrūs sukčiai bando nukopijuoti žinomų elektroninių prekybininkų interneto svetaines – pasinaudoti svetimais, rinkoje įsitvirtinusiais vardais.
„Todėl lankantis bet kurioje elektroninėje parduotuvėje taip pat svarbu patikrinti keletą techninių dalykų, tarp jų – internetinės parduotuvės adresas (naršyklėje sugeneruota nuoroda), kuris turi būti be klaidų ar įtarimą keliančių ženklų, simbolių. Taip pat įsitikinkite, kad nuoroda prasideda raidėmis [https://]https://, rodančiomis, kad prekybininkas rūpinasi pirkėjo duomenų saugumu. Galiausiai, patikrinkite, ar prekybininkas elektroninėje parduotuvėje nurodęs savo kontaktus, ar šie tikri, kad prireikus galėtumėte su juo susisiekti“, – sako E. Dovbyšienė.
Anot jos, svarbu būti budriems ir neužkibti ant sukčių kabliuko ir tuo atveju, jei prieššventiniu metu pagausėtų sukčių siunčiamų SMS žinučių, kuriose būtų informuojama apie neva vėluojančią siuntą su dovanomis, ir taip bandoma išvilioti asmeninius duomenis.