Pandemija daugelį verslų privertė žaibiškai transformuotis ir fizinę prekybą perkelti į elektroninius kanalus per rekordiškai trumpą laiką. Vieniems tai atvėrė neregėtas galimybes, o kitiems skubotas persikėlimas į virtualią erdvę atnešė net tik nuostolius, bet ir neigiamai paveikė ilgai kurtą reputaciją. Kokias esmines klaidas daro verslai, norėdami perkelti sėkmingą fizinę prekybą į e. platformą?
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Daugiau nei 20 metų Jungtinėse Amerikos Valstijose gyvenantis bei ten sėkmingai IT verslą plėtojantis Aurimas Adomavičius teigia, kad daugelis amerikiečių verslų jau kur kas anksčiau persikėlė į elektroninę erdvę, pandemija tam lemiamos įtakos neturėjo. Lietuvoje verslas kol kas atsilieka šioje srityje.
„Amerikiečių e. prekyba ir visa industrija yra labai stipriai išvystyta ir pažengusi į priekį. Natūralu, čia tai daryti yra ganėtinai paprasta. JAV daugiau nei 300 mln. vartotojų šneka viena kalba ir naudojasi ta pačia valiuta, tai palengvina visus procesus. Pamenu, kai dar 1999 metais prekės ženklas „Zappos“ vieni pirmųjų verslą pradėjo nuo internetinės parduotuvės, kurioje pardavinėjo batus. Tai sėkmingai daro jau daugiau nei dvidešimt metų ir nesustoja vystyti verslą. Tokių pavyzdžių, kur paslaugos virtualioje aplinkoje itin kokybiškai išvystytos, galima įvardyti ne vieną, tačiau Lietuvos industrija dar nėra tiek toli pažengusi“, – teigia JAV programavimo paslaugų įmonės „Devbridge“ prezidentas Aurimas Adomavičius ir įvardija dažniausiai pasitaikančias e. prekybos veiksmų klaidas.
E. platformos pasirinkimas
Norint susikurti e. prekybos platformą nereikia milžiniškų pastangų ar didelių investicijų. Tačiau būtina įsivertinti, ar platforma įgyvendins visus reikiamus parduotuvės funkcinius reikalavimus. Ar bus patogiai apskaičiuoti prekių likučiai, patogi ir saugi atsiskaitymo sistema, ar svetainės veiks keliomis kalbomis, ir atlaikys didesnius pirkėjų srautus. Dėl šios priežasties geriau viską iš anksto įsivertinti ir pasirinkti geriausiai kliento ir pardavėjų lūkesčius atliepiančią sistemą.
Derėtų pirkti patikimas e. komercijos platformas, ir naudoti tokias, pavyzdžiui, kaip „Shopify“, kurios turės visus reikalingus šablonus interneto parduotuvei sukurti, leis išsibandyti ir įsitikinti, kad e. prekyba gali būti vystoma sėkmingai. Svarbu pasitikrinti ar klientai jus tikrai ras interneto paieškose, pirks būtent pas jus. Jau vėliau įsitikinus galima ir daugiau investuoti į funkcionalesnius sprendimus.
„Devbridge“ programuotojai yra kūrę ir vienam didžiausių JAV industrinių prekių tiekėjų milžinišką funkcionalumą suteikiančią sistemą, kuri aptarnauja milijonus vartotojų visame pasaulyje. Ši e. komercijos platforma per metus sugeneruoja apie 5-6 mlrd. dolerių apyvartos per metus. Tad galima įsivaizduoti, kiek funkcionalumo, saugumo parametrų reikėjo sukurti, kad viskas veiktų nepriekaištingai ir padėtų verslui veikti bei auginti pardavimus. Tokios sistemos integravimas, žinoma, kainuoja ne vieną milijoną, tačiau to prireikia tik milžiniškoms industrijoms, mažieji rinkos žaidėjai sėkmingai išsivers ir su minimaliais kaštais.
Nuvertina savo klientų lūkesčius
Kita, viena iš dažniausiai pasitaikančių klaidų, kai verslo kūrėjai sėkmingai vystę fizinę prekybą, pamiršta, kad klientui turi suteikti lygiai tokias pat malonias patirtis apsiperkant ir internetu, kaip ir užsukus į tikrą parduotuvę. Pirkėjas pirkdamas prekę internetu turi jaustis net dar geriau ir komfortabiliau aptarnautas, nei lankydamasis fizinėje parduotuvėje.
Jeigu vartotojas užsisakė konkrečią prekę, tai privalu, kad jis būtent ją ir gautų. Idealu, kad ji atitiktų interneto svetainėje pateiktą išvaizdą bei aprašymą, o pristatymas įvyktų sklandžiai. Nėra gerai, kai vartotojas prekę sėkmingai užsisako, bet galiausiai paaiškėja, kad reikiama prekė vis dėlto buvo išparduota, o kitos teks laukti nedovanotinai ilgai. Jei prekės neliko parduotuvėje, geriau jos jau neberodyti svetainėje arba tiksliai nurodyti, kada ji vėl bus prieinama. Vartotojo kelionė turi būti apibrėžta, maloni ir nesukelti nepatogumų. Tam, neabejotinai, kartais reikia ir investicijų į reklamą, rinkodaros sprendimus, patrauklų įvaizdį ir funkcionalią e. parduotuvę.
Neužtikrina vartotojų teisių
Vartotojas, užsukęs apsipirkti į bet kokią elektroninę parduotuvę, nori jaustis saugus ir būti užtikrintas, kad svetainėje pateikti jo asmeniniai duomenys bus apsaugoti ir jais nebus neteisėtai pasinaudota, o pats apsipirkimas bus sklandus. Tačiau dažnai įvyksta įvairiausių situacijų, kai tenka aiškintis, kodėl atkeliavo ne ta prekė, ar iškyla sunkumų dėl prekės grąžinimo, keitimo, arba mokėjimas nuo sąskaitos buvo nuskaičiuotas net kelis kartus. Žinoma, prekyboje pasitaiko visko, tačiau JAV pirkimas internetu yra toks populiarus ne tik tarp jaunų žmonių, bet ir senjorų.
Daugelis Amerikos bankų užtikrina įvairiapusę vartotojo apsaugą, jei pirkėjas negauna prekės, ji pasimeta, pirkėją apgavo, ar nuskaičiavo pinigus – vartotojas pats niekada to neturi aiškintis. Tačiau jis gali jaustis visiškai saugus, kad nepraras nei savo siuntos, nei pinigų. Užtenka paskambinti bankui, ir jam iš karto grąžina visus pinigus be jokių papildomų įrodinėjimų, banko atstovai patys aiškinasi su pardavėju, o klientas nesuka sau dėl to galvos. Tad pagrindinė taisyklė – jei verslas nori perkelti prekybą į virtualią erdvę, turi apgalvoti, kaip operatyviai spręs keblias situacijas ir kaip sugebės užtikrinti saugų vartotojo apsipirkimą ir teigiamą patirtį.