Nepaisant mūsų šalyje vis augančių elektroninės prekybos mastų, kai kurie gyventojai vis dar abejoja el. parduotuvių patikimumu. Ar tikrai, jeigu liksi nepatenkintas preke, galėsi be vargo grąžinti ją atgal ir atgauti pinigus? Ar iškilus nesklandumams, pavyks sklandžiai susisiekti su tokios įmonės atstovais?
Specialistai teigia, kad egzistuoja tam tikri požymiai, kurie padeda atskirti sąžiningus ir ne visai e. prekybininkus.
Remiantis Statistikos departamento duomenimis, didžiausio susidomėjimo perkant internete sulaukia kultūros renginiai – dažniausiai yra perkami bilietai į įvairius koncertus bei kitus renginius (38 proc. elektroninės prekybos vartotojų). Toliau pagal populiarumą – drabužių, avalynės ir sporto prekės (37 proc.), telekomunikacijų paslaugos (23 proc.), turistinės kelionės (17 proc.), apgyvendinimo paslaugos atostogoms (12 proc.).
Kiekvienam iš šių elektroninės prekybos vartotojų svarbus paslaugos saugumas, juk prekė ar paslauga neįsigyjama tiesiogiai, todėl kiekvienam svarbu, kad pardavėjas būtų patikimas.
Į ką atkreipti dėmesį prieš perkant?
Atidus pardavėjo ar paslaugų teikėjų siūlomų sąlygų išanalizavimas yra vienas iš būdų išvengti apgavystės ar kito vartotojų teisių pažeidimo. Dažnai pasitaiko, kad perkant prekę ar paslaugą papildomos sąlygos yra nutylimos, neišaiškinamos, paslėptos po „žvaigždute“. Dėl šios priežasties pirkėjas gali gauti ne visai tai, ko tikėjosi.
Pavyzdžiui, perkant kelionę, būtina sužinoti visas smulkmenas, kurios būtų patvirtintos sutartyje. Žinoma yra ir tokių pavyzdžių, kai koncertas, į kurį bilietai pirkti internetu, yra atšaukiamas, o pardavėjai nenori grąžinti pinigų, arba pinigus grąžina klientui sudarydami įvairias kliūtis. Pasitaiko ir tokių atvejų, kai įmonė bankrutuoja jau po to, kai žmogus sumokėjo už paslaugą.
„Visada svarbu dar prieš įsigyjant prekes ar paslaugas pasidomėti įmonės veikla, finansine padėtimi. Tokią galimybę suteikia Manocreditinfo.lt sistema, kurioje prieš perkant internetu galima peržiūrėti juridinio asmens (t. y. pardavėjo) įvertinimo ataskaitą. Ataskaita sudaryta iš įmonės reitingo, parodančio vėlavimo atsiskaityti tikimybę 90 ir daugiau dienų, taip pat įmonės nepadengti (ir padengti ankstesni) įsiskolinimai, įregistruoti turto areštai, teismo procesai ir juridinių asmenų domėjimasis įmone per paskutinį pusmetį“, – teigia Marius Zaikauskas, Manocreditinfo.lt projekto vadovas.
Jeigu kreditų biure yra duomenų, kad įmonė turi pradelstų skolų, jos vardu yra registruoti turto areštai, iškelta bankroto byla, prieš atliekant visą ar dalinį įmokos pavedimą reikėtų gerai pagalvoti apie savo pinigų saugumą.
M. Zaikauskui antrina ir internetinės parduotuvės Azon.lt vadovė Gailė Rusteikaitė, kuri rekomenduoja prieš perkant elektroninėje erdvėje paieškoti detalesnės informacijos apie įmonę, kuriai priklauso e. parduotuvė.
„Jei įmonė veikia ilgesnį laiką, tikrai rasite ne vieną egzistuojančią nuorodą, sąsajas su kitomis verslo įmonėmis, aktyvumą socialiniuose tinkluose, teigiamų ar neigiamų komentarų – tai visiškai normalu, kuomet yra vykdoma veikla“, – sako G. Rusteikaitė.
Internete dažniausiai nukenčiama dėl kelių priežasčių: nežinojimo, kokius kriterijus turi atitikti patikimas pardavėjas, patirties neturėjimo ir pernelyg didelio pasitikėjimo. Todėl prieš susigundant ypatingais, „tik šios dienos“ ir kitais skambiais pasiūlymais verta išsiaiškinti, kokia yra įmonės pardavėjo ar paslaugų teikėjo būklė ir jo patikimumas.
Patarimai kaip internetu pirkti saugiai
- Pirkdami internete neapsigaukite ir nesileiskite suviliojami nepatikimų prekeivių. Rinkitės žinomas, saugias el. parduotuves bei pasidomėkite sėkminga draugų apsipirkimo patirtimi. Paieškokite, kokius atsiliepimus apie el. parduotuvę pateikia kiti internautai, kreditų biure įsitikinkite, kad įmonės finansinė situacija yra gera;
- Automatiškai nepakluskite reikalavimui įvesti asmeninius duomenis. Jokia el. parduotuvė nereikalauja jos svetainėje suvesti el. bankininkystės kodų, nes jie yra suvedami oficialiose bankų svetainėse;
- Pirkimas internetu reikalauja nemažai atidumo. Atsiskaičius su pardavėju patikrinkite savo banko išrašą ir įsitikinkite, ar nebuvo nuskaičiuota per didelė suma. Jeigu buvo, neatidėliodami kreipkitės į el. parduotuvę;
- Apsipirkdami nesinaudokite viešu kompiuteriu, nes kai kurie duomenys gali likti kompiuteryje, o vėliau – būti panaudoti įvairių sukčių;
- Įtariai vertinkite ypač mažą prekės ar paslaugos kainą. Atsiminkite daugiau nei prieš metus Lietuvoje nuskambėjusią istoriją, kai el. parduotuvė klientus suviliojo perpus pigesnėmis namų apyvokos ir kompiuterinės technikos prekėmis nei kitose e. parduotuvėse. Dėl to žmonės ne tik prarado pinigus, bet ir krito pasitikėjimas elektronine prekyba apskritai;
- Įsitikinkite, ar el. parduotuvė naudoja elektroninius sertifikatus – elektroninius dokumentus, kurie svetainės lankytojui padeda nustatyti tinklalapio tapatybę bei duomenų kodavimo lygį;
- Atkreipkite dėmesį, ar įvedant asmeninius duomenis internetinio adreso eilutėje atsiranda trumpinys „https“. „Nerekomenduoju įvedinėti savo asmens ar kortelės duomenų į tas el. parduotuves, kurios nenaudoja SSL sertifikato“, – teigia M. Zaikauskas;
- Papildomos paslaugos, tokios kaip prekių priežiūra pusei metų ar prekių draudimas nuo sugadinimo, vagystės – taip pat yra patikimo e. prekybininko ženklas.