Ar tikite el. komercijos saugumu? Ar baimė dėl el. komercijos saugumo – išpūsta? Mūsų spauda bando išsklaidyti abejones dėl sandorių internete saugumo, tačiau aš jais netikiu. Nenoriu rašyti, kad apgavysčių internete patirtis yra gerokai neįvertinta ar pasirodyti paranojiku, tačiau, manau, kad Lietuvoje ir pasaulyje el. komercijos saugumo problema vis dar išlieka opi. Egzistuoja dvi pagrindinės problemos dėl saugumo: prarasti pinigai dėl el. parduotuvių apgavikių ir pavogta asmeninė informacija, kurios pagalba įvykdytas apsipirkimas arba pavogtos prekės.
„Computer Bild Lietuva“ buvo rašyta, kad „saugotis šiais laikais reikėtų ne el. parduotuvių apgavikių, o aplinkui esančių žmonių, kuriems apsipirkti, naudojantis mūsų sąskaita, yra labai lengva“. Drįstu nesutikti, saugotis reikia tiek el. parduotuvių apgavikių, tiek aplinkui esančių žmonių. Pvz. niekas netrukdo sukčiams sukurti fiktyvią parduotuvę su mažesnėmis nei rinkos kainomis, pasisavinti už užsakymus sumokėtus pinigus, o prekių nepristatyti. Galima sugalvoti dar n mulkinimo būdų ir schemų, kaip būtų galima apgauti el. parduotuvės pirkėjus.
Be abejo, saugoti nuo duomenų vagysčių yra taip pat būtina (nepalikite interneto bankininkystės kortelės matomoje vietoje, svetimose vietose nesijunkite prie interneto bankininkystės sistemos, saugokite prisijungimo prie el. parduotuvės duomenis ir t. t.), tačiau negalima pamiršti apie el. parduotuves apgavikes. El. parduotuves apgavikes išsiaiškinti pakankamai sunku, tačiau prisilaikant paprasčiausių saugumo taisyklių, galima sumažinti apgavystės galimybę. Pirmiausia, rinkdamiesi el. parduotuvę nesivadovaukite vien kaina. Dauguma lietuviškų parduotuvių turi tuos pačius tiekėjus, todėl žymus kainų skirtumas tarp pasirinktos ir kitų el. parduotuvių turėtų kelti įtarimą. Nebūkite naivūs ir netikėkite stebuklais, kad kažkokią el. parduotuvę gali pardavinėti žymiai pigiau nei kitos. Nemokamas sūris būna tik pelėkautuose. Taip, rinkoje egzistuoja konkurencija, todėl parduotuvės turi ją paisyti ir šiek tiek nuleidinėti kainas, tačiau, pagalvokite patys, pačios parduotuvės yra suinteresuotos gauti pelną, todėl labai nuleidinėti kainas jiems nėra naudinga. Aišku, egzistuoja įvairiausi rinkodaros tiksliai, įmonių strategijos ir politikos, bet net šiuo atveju el. parduotuvės mažins kainas tik tam, kad taptų pigiausiomis tarp konkurenčių, todėl vėlgi nėra tikslo labai žymiai mažinti kainą. Dėl šios priežasties, prieš užsakymą, siūlau pasidomėti internete ar draugų apie pasirinktą el. parduotuvę. Todėl antras patarimas skamba taip – nepamirškite pasidomėti parduotuvės reputacija. Tai užtruks 10 minučių, bet galbūt sutaupys jūsų pinigus ir nervus. Dažniausia vartotojai Internete nelinkę meluoti. Aišku, pasitaiko konkurentų šmeižto atvejai ar savo parduotuvės liaupsinimas, tačiau įtakos bendrai nuomonei šie dalykai beveik neturi. Be to, vartotojai būtinai turėtų patikrinti, ar interneto svetainėje nurodoma kontaktinė informacija, kiek jos ir kokia ji, ar į vartotojo klausimus greitai atsiliepiama ir panašiai. Siūlyčiau nepasitikėti įvairiausiomis parduotuvėmis, kurios veikia kaip individuali ar viešoji įmonė. Nežinau kaip Jums, tačiau, mano subjektyvia nuomone, tokia veiklos modelis nedera parduotuvei ir atrodo nerimtai (nebent tai būtų mažos specializuotos asmeninės parduotuvės). Tai pat nerimtai man atrodo įmonės, kurios slepia savo ofiso adresą, nepateikia PVM mokėtojo ir/ar įmonės kodų. Rodos, smulkmena, bet iš smulkmenų susideda bendras vaizdas ir pasitikėjimo jausmas. Gerbiu įmones, kurios gerbia savo klientus, todėl visada prieš ką nors užsakydamas internete, peržiūriu Asmens duomenų valdytojų valstybės registrą ir patikrinu ar įmonė rūpinasi savo pirkėjų duomenų saugumu. Tai yra dar viena smulkmena, kuri nėra privaloma (nors pagal LR įstatymus – registracija registre yra privaloma), tačiau mano akyse pasitikėjimas tokia įmone iškart padidėja.
Trečias patarimas – apmokėkite prekes jas atsiimdami iš kurjerio. Didžiausia saugumo spraga el. komercijoje – mes apmokame užsakymą prieš prekių gavimą. Kas gali garantuoti, kad man sumokėjus pinigus, aš tikrai gausiu nusipirktas prekes? Kaip jau minėjau, nesu paranojikas, bet stengiuos būti atsargus. Nemėgstu grynųjų pinigų, todėl viską apmoku internetu, tačiau stengiuosi nepirkti (ir jums nepatariu) prekės, jei el. parduotuvė neturi bent galimybės sumokėti už prekę atsiėmimo iš kurjerio metu. Dar viena smulkmena, tačiau, kaip ir minėjau, iš smulkmenų susideda bendras vaizdas.
Vėlgi, pasikartosiu, gerbiu įmones, kurios gerbia mane. Todėl ketvirtas partarimas – venkite el. parduotuves, kurios nesirūpina jūsų saugumu. Tokios smulkmenos iš el. parduotuvės pusės kaip SSL sertifikatu naudojimas, pardavėjo pasiteiravimas, kodėl buvo apmokėta ne iš užsakyme nurodyto pirkėjo sąskaitos, asmens dokumentų patikrinimas atvežus prekę (pvz. siunčiant prekes iš užsienio, Lietuvos paštas neatiduoda prekių kol neparodomas asmens dokumentas) ir t. t. perteikia saugumo ir pasitikėjimo jausmą. Žinoma, kai kurie veiksmai gali būti ir nemalonūs, tačiau jei jie skirti apsaugoti pirkėjams, turbūt yra reikalingi.
Ir paskutinis patarimas – netikėkite pažadais. Pristatymo laikas paskutiniu metu gerokai sutrumpėjo. Kiek mano patirtis rodo, ilgiausiai prekės tenka laukti maždaug 5-7 dienas, tačiau įprasta trukmė – 1-3 dienos nuo užsakymo. Taip ir turėtų būti, nes nedaug kam patinka sumokėjus pinigus savaičių savaites laukti, kol pirkinys bus atvežtas. Todėl, jei nebuvo apkalbėta iš anksčiau apie kitus laiko terminus ir pardavėjas vis žada, kad rytoj/poryt bet vis nepristato prekės, reikalaukite, kad būtų grąžinti pinigai. El. parduotuvių pasirinkimas yra ganėtinai platus, todėl be vargo nusipirksite prekę kitur. Jei pardavėjas nesutinka grąžinti pinigus, kreipkitės į teisėsaugą ar vartotojo gynimo tarnybas.
Pabaigai, norėčiau parašyti, kad dabar, kai užsidarė dideli kompiuterinės technikos centrai, vis dėlto el. parduotuvės – išsigelbėjimas. Nebijokite pirkti internetu. Juose pirkti daug greičiau, patogiau ir pigiau. Tačiau nepulkite pirkti iš bet kokios parduotuvės.
Straipsnyje buvo naudotos citatos ir informacija iš „Computer Bild Lietuva“ – „Kur pirkti internete?“