Paskaičiau marketer.lt komentarą „eMarketer“ tyrimui, kuris rodo, kad net 63% smulkaus verslo Jungtinėse Valstijose atstovų teigia negavę naudos iš socialinės medijos. Nežinau, ką konkrečiai bendruomeniniuose tinkluose veikė tie apklaustieji, bet spėju, kad naudojo „klasikinį receptą“: sukūrė „Facebook“ puslapį ir „Twitter“ paskyrą, nukreipė ten savo svetainės naujienų RSS bei pranešimus spaudai ir ėmė laukti plačiai atvėrę pinigų maišą. Jei pateiktoje iliustracijoje juodai apibrėžtą plotą laikysime įmonės svetaine, tai verslas bus padėjęs tik dvi juodas rodykles.
Aš irgi norėčiau, kad nauda būtų gaunama nieko neveikiant. Ar dėl pernelyg entuziastingo interneto galimybių pristatymo, ar dėl technologinių žinių stokos verslas dažnai nesupranta, kad bendruomeniniai tinklai ir internetas apskritai yra ne stebuklingų nemokamų sprendimų ir naudos šaltinis, o terpė intensyviam komunikaciniam darbui. Patogi terpė, nes leidžia tiesioginį kontaktą, tikslinės auditorijos diferenciaciją, ankstyvą „atgalinį ryšį“ ir dar daug kitų įprastinėmis priemonėmis nepasiekiamų dalykų, tačiau tam, kad visa tai gautum, reikia dirbti daug, kantriai ir labai nuosekliai.
Darbas savo svetainėje, transliuojant jo rezultatus į soc. medijas naudos neduos. Aš matau daugybę firmų, kurių „tviteriai“ ir „feisbukai“ kaip robotai kartoja nuobodžią informaciją iš pagrindinių svetainių. Ji labai panaši į brukalą ir dažnai taip žmonių priimama. Ji priimama taip, kaip būtų priimamas kartoninis jūsų siluetas gyvame draugų susirinkime – neretai žmonės net įsižeidžia, kad į gyvą bendravimo erdvę jūs įbrukate įrašus transliuojantį automatą. Kaip galima tikėtis naudos iš tokio akibrokšto?
„Facebook“ ir „Twitter“ yra skirtos bendravimui. Žinutės turi būti gyvos, suasmenintos, paprastos ir tiesioginės. Už jų visada turime jausti žmogų, galintį atsakyti į klausimus, prisijungti prie diskusijos, atstovauti įmonę bendroje diskusijoje. Tai nelengva, bet kito kelio nėra.
Bendravimo „dividendai“ gali grįžti į pagrindinę svetainę, kurioje įterpiamos diskusijos iš „Facebook“ ar „Twitter“. Būtent bendravimas, o ne tie patys pranešimai spaudai, nes juokinga, kai jie būna sudedami du kartus – pačioje svetainėje ir dar pakartotinai iš „Twitter“ ar „Facebook“.
Kvietimai „tapkite mūsų gerbėju „Facebook“!“ ar „sekite mus „Twitter“!“ bus veiksmingi tik tada, kai bus prasmė tai daryti. Suprantu, kad trūksta įgūdžių, sugebančių tai daryti žmonių ir įmonės socialinėse medijose vizijos. Tačiau tai lengviau pataisoma. Sunkiau išmušti iš galvos mintis, kad „internetas yra nemokamas dalykas, kur nieko daryti nereikia, bet ten didėja populiarumas, prekės ženklo žinomumas ir iš ten visi ateina pirkti“…