Automobilio saugumo klausimas aktualus visą juo naudojimosi laiką – nuo naujo modelio paleidimo į rinką iki paskutinio jo „atodūsio“ kelyje. Visgi automobilis nelygus automobiliui – vertinant tam tikrais pjūviais, vieni jų yra saugesni ir patikimesni už kitus. Ekspertai dalijasi įžvalgomis ir žiniomis, kaip yra testuojami automobiliai Europoje, kokia yra situacija Lietuvoje ir į ką būtina atkreipti dėmesį norint įsigyti patikimą ir saugų automobilį.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Automobiliai yra griežtai testuojami
Automobilių gamintojų skaičius pasaulyje – didelis. Vien Europoje yra apie 300 įvairių transporto priemonių ir jų priedų gamintojų. Kiekvienas naujas automobilis bei jame įdiegtos saugumo sistemos yra griežtai testuojamos. Viena pagrindinių tai atliekančių organizacijų Europoje yra „Euro NCAP“ (angl. The European New Car Assessment Programme). UAB „Longo LT“ vadovas Paulius Valiukėnas pasakoja, kad tai yra tam tikras kvalifikacinis etapas, kurį privalo įveikti visi automobiliai.
„Jei gamintojas sukūrė naują automobilio modelį ir jį nori masiškai parduoti, pirmiausia reikia pasiruošti nuodugniam ir ilgam jo testavimui. Yra galybė reikalavimų, kuriuos gamintojas privalo atitikti, kad automobilis ir faktiškai, ir teisiškai galėtų išriedėti į gatvę“, – teigia jis.
„Vilnius Tech“ Transporto inžinerijos fakulteto docentas dr. Vidas Žuraulis papildo, kad atliekant bendruosius visiems naujiems automobiliams privalomus testus ir laboratorinius bandymus, didelis dėmesys skiriamas saugumo sistemoms ir aplinkosaugai.
„Visos automobilyje įdiegtos sistemos turi būti sertifikuotos. Ypatingi reikalavimai keliami tiems automobilio elementams, kurie yra susiję su saugumu. Pavyzdžiui, automobilio žibintams, vairavimo sistemai, saugos diržams, oro pagalvėms. Taip pat vertinamas automobilio taršumas, galimas poveikis aplinkai“, – sako V. Žuraulis ir akcentuoja, kad visi automobiliai privalo turėti modernias saugumo sistemas.
Orientuotis padeda patikimumo sąrašai
Nors visi gatvėje važiuojantys automobiliai turi atitikti bendruosius saugumo reikalavimus, tam tikrais aspektais vieni automobiliai yra saugesni už kitus. Nemaža dalimi tai priklauso nuo šalių išsivystymo lygio, ekonominės padėties. Pasak „Vilnius Tech“ docento, Europos vakarinėje dalyje – Skandinavijoje, Vokietijoje, Prancūzijoje, Didžiojoje Britanijoje – pragyvenimo lygis yra aukštesnis nei Lietuvoje, todėl ten automobilių vidutinis amžius yra gerokai mažesnis.
„Automobilio saugumo potencialas svariai priklauso nuo jo amžiaus. Kuo naujesnis automobilis, tuo jis turi daugiau saugos sistemų bei efektyviau ir sklandžiau veikia. Pagal pragyvenimo lygį Europos kontekste esame vidutiniškai išsivystę, kai kuriose srityse gal net visai neblogai, tačiau automobilių amžius rodo, kad dar turime, kur pasitempti“, – teigia docentas.
Ne tik automobilio amžius, bet ir jo modelis yra reikšmingas vertinant automobilių saugumo potencialą. V. Žuraulio teigimu, pravartu pasiremti internete prieinamais automobilių gamintojų sąrašais, kuriuose pagal įvairius kriterijus automobiliai yra vertinami, lyginami ir reitinguojami. Anot docento, šie sąrašai padeda orientuotis, tačiau nereikėtų jais aklai pasikliauti.
„Panagrinėjus tuos sąrašus galima pastebėti, kad dominuoja didieji, populiarieji automobilių gamintojai, pavyzdžiui, vokiečių, japonų, skandinavų, korėjiečių, kurie stengiasi išlaikyti savo vardą. Iš tiesų, negalima išskirti vieno konkretaus gamintojo, kurio automobiliai yra saugiausi, nes visur yra išimčių“, – sako docentas ir pataria prieš perkant automobilį pasikonsultuoti su servisų darbuotojais, kad šie įvardytų tipines tam tikrų automobilių modelių „ligas“. Ši informacija padės suprasti, kokios yra silpnosios konkretaus modelio pusės.
Tuo tarpu „Longo LT“ vadovas primena, kokie automobiliai yra saugesni avarijos atveju: „Avarijų analizės rodo, kad nukenčiama mažiau su didesnių gabaritų automobiliu. Vairuoti didelį automobilį, kaip visureigį, iš tiesų yra saugiau nei mažą miesto automobilį. Avarijos metu pastarieji yra labiau pažeidžiami, nes atstumas iki keleivių yra mažesnis ir deformuota konstrukcija greičiau pasiekia ir sužaloja keleivius“.
Automobilis – tik iš patikimo pardavėjo
Kiekvienas gatvėje važiuojantis automobilis, nesvarbu naujas ar naudotas, turi atitikti bendrus saugumo reikalavimus ir būti techniškai tvarkingas. Visgi perkant naudotą automobilį turguje ar iš pavienių fizinių asmenų yra rizika įsigyti katę maiše. Perpardavinėtojai ne visada elgiasi sąžiningai su klientais ir daugelį faktų apie automobilį nuslepia arba juos klastoja. P. Valiukėnas pataria pirkti naudotą automobilį iš sertifikuotų pardavėjų ir tokių rizikų išvengti.
„Visada yra rizika nusipirkti nepatikimą automobilį iš turgaus ar pagal skelbimus. Iš to verslą darantys asmenys kartais imasi nesąžiningų veiksmų, kad tik savo prekę parduotų. Pavyzdžiui, suklastoja ridos duomenis, nuslepia nusidėvėjimo ar avarijų pasekmes. To nebus, jei naudotas automobilis bus perkamas iš sertifikuotų automobilių pardavėjų. Jie gali pateikti visą išsamią informaciją apie transporto priemonės būklę, saugos sistemų komplektaciją, taip pat pateikti galiojantį techninės apžiūros išrašą“, – sako automobilių ekspertas.
Tam antrina ir „Vilnius Tech“ docentas V. Žuraulis ir priduria, kad sertifikuoti naudotų automobilių pardavėjai prisiima atsakomybę už savo prekės vardą.
„Autorizuoti automobilių pardavėjai tausoja savo vardą. Jie saugosi, kad klientui neparduotų nekokybiškos prekės, nes kitaip jų vardas nukentės ir verslas žlugs. Dėl to jie nuodugniau tikrina, pardavinėja geresnės būklės ir mažesnės ridos automobilius. Taip pat siūlo tokias transporto priemones, kurių techninė būklė, istorija yra žinoma iki smulkmenų: nuo to, kas jiems buvo padaryta iki kokie tepalai buvo ar yra pilami“, – sako docentas.