Lauke paspaudus šaltukui, automobilių servisus užplūsta vairuotojai dėl nebeužsivedančio variklio. Dažniausia to priežastis – nusilpęs akumuliatorius. Ekspertai sako, kad nors dalimi atvejų akumuliatorių įmanoma atgaivinti, tačiau vis tik dažniausia diagnozė – akumuliatoriaus keitimas.
„Jeigu akumuliatorius ir automobilio elektronika yra geros būklės, jam šaltas oras įtakos nepadarys. Tačiau nusilpusiam akumuliatoriui žema temperatūra yra tarsi peilis ir šaltą rytą variklio gali nepavykti užvesti. Laimei, dažnas naujesnis automobilis jau turi sistemas, kurios perspėja vairuotoją iš anksto, jeigu pastebi silpstančią akumuliatoriaus būklę ir vairuotojas gali laiku imtis priemonių, kad šaltą rytą netektų keliauti pėsčiomis“, – sako BMW serviso paslaugų vadovas Lietuvoje Mantas Balsys.
Išsikrauna ir dėl trumpų nuvažiuojamų atstumų
Anot specialisto, geras akumuliatorius įprastai turėtų tarnauti bent 5 metus. Žinoma, tai priklauso nuo įvairių aplinkybių.
„Net ir kokybiškas akumuliatorius gali greičiau išsikrauti dėl srovės nuotėkio, taip pat jeigu pasirinksite netinkamą akumuliatoriaus modelį jūsų automobiliui. Energijos ištekliai gali išsekti ir dėl generatoriaus gedimo. Galiausiai, dar viena dažna priežastis tarp miestų gyventojų – važinėjimas labai trumpais atstumais. Tuomet generatorius nespėja įkrauti baterijos ir akumuliatorius išsikraus greičiau, ypač – žiemą“, – sako M. Balsys.
Pasak jo, akumuliatorių, kuris nusėda dėl važiuojamų trumpų atstumų dar kartais galima prikelti jį įkraunant iš elektros tinklo su papildoma įkrovimo įranga. O prevenciškai rekomenduojama bent kartą per mėnesį išvykti bent į 30 minutės trukmės kelionę užmiestyje.
Ekspertas pataria, kad jeigu jūsų automobilis neturi akumuliatoriaus įtampą stebinčios sistemos, jo būklę galimą patikrinti multimetru – mažesnis nei 11,5 V rezultatas jau praneša apie laukiančias problemas ir tokį akumuliatorių geriau nedelsti pakeisti.
AGM ar tradicinis švino-kalcio akumuliatorius?
Ekspertas pasakoja, kad šiuolaikinių automobilių akumuliatoriai skirstomi į dvi pagrindines kategorijas – AGM ir tradicinius. Jie pirmiausia skiriasi savo talpa.
AGM tipo akumuliatoriai paprastai diegiami automobiliuose, kuriuose yra didesnis energijos poreikis – tuose, kurie turi automatinę paleidimo ir sustabdymo sistemą (Start & Stop), pagalbinio šildymo įrenginį ar energijos regeneravimo stabdant sistemą.
„Šiems automobiliams reikalingi didesnės talpos AGM akumuliatoriai, kurie užtikrina, kad energijos užteks visų elektroninių sistemų darbui. Tai itin svarbu žiemą, kai dėl atšiaurių orų akumuliatoriaus talpa sumažėja, o energijos poreikis dėl ilgesnio žibintų naudojimo, salono šildymo intensyvumo tik padidėja“, – sako specialistas.
Jis taip pat priduria, kad AGM akumuliatoriai gali tarnauti žymiai ilgiau nei klasikiniai akumuliatoriai. „Skaičiuojama, kad, pavyzdžiui, originalūs BMW modeliuose naudojami AGM akumuliatoriai, gali atlaikyti tris kartus didesnį įkrovos ciklų skaičių, o tai gerokai padidina akumuliatoriaus tarnavimo laiką ir ekonomiškumą“, – sako M. Balsys.
Tuo tarpu tradicinių akumuliatorių pakanka vairuojantiems paprastesnes transporto priemones.
Svarbiausi kriterijai renkantis
BMW atstovas pataria visada rinktis tokį akumuliatorių, kokį rekomenduoja gamintojas, nes jis geriausiai įvertina automobilio energijos poreikius.
„Pasirenkant akumuliatorių yra keli svarbūs kriterijai. Pirmiausia – akumuliatoriaus dydis. Jis turi tilpti į automobilyje numatytą vietą. Antras labai svarbus kriterijus – akumuliatoriaus talpa, matuojama ampervalandėmis (Ah). Svarbu, kad ji būtų ne mažesnė, nei numato gamintojas. Galiausiai, aktualus kriterijus yra ir akumuliatoriaus sugeneruojama startinė srovė, matuojama amperais (A) – kuo ji didesnė, tuo lengviau bus užvesti automobilį esant dideliam šalčiui“, – pagrindinius kriterijus mini M. Balsys.
Originalūs akumuliatoriai turi specifines technologijas
Ne vienam vairuotojui kyla klausimas, ar akumuliatoriaus kokybė priklauso nuo prekės ženklo. M. Balsys aiškina, kad skirtingi gamintojai pritaiko skirtingas technologijas, tad nors ant akumuliatorių gali būti nurodyti panašūs parametrai, jų kokybė gali skirtis labai ryškiai, o patikimiausias pasirinkimas – rinktis originalius akumuliatorius.
„Pavyzdžiui, originalūs BMW AGM tipo akumuliatoriai dėl gamintojo pritaikytų technologijų turi žymiai mažesnius energijos nuostolius net ilgą laiką automobiliui stovint, taip pat užtikrina didesnį stabilumą eksploatuojant. Tad toks akumuliatorius tarnaus ilgiau. BMW inžinieriai taip pat daug dėmesio skyrė saugumui – tiek apsaugai nuo trumpo sujungimo, tiek nuo akumuliatoriaus rūgšties išsiliejimo avarijų atveju. Galiausiai, BMW akumuliatoriai gali būti perdirbami, tad tai yra tvaresnis ir praktiškesnis pasirinkimas visais atžvilgiais“, – sako BMW serviso paslaugų vadovas.
Anot jo, lygiai taip pat ir originalūs BMW tradiciniai akumuliatoriai pasižymės didesniu ilgaamžiškumu, patikimumu, suderinamumu su BMW modelių energijos poreikiais, nei kitų gamintojų gaminami „universalūs“ akumuliatoriai.
„Norint būti ramiam, kad akumuliatorius tarnaus ilgai ir automobilio variklį sėkmingai užvesite ne vieną šaltą žiemą, reikėtų žiūrėti ne tik į kainą. Nors pagunda išleisti mažiau vilioja, gali būti, kad per tą laiką, kiek tarnauja originalus akumuliatorius teks įsigyti du pigesnius ir galiausiai patirsite didesnes išlaidas. Tad kokybiškas pasirinkimas yra tvaresnis ir ekonomiškumo, ir ekologiškumo atžvilgiu“, – sako M. Balsys.