Joks bateriją turintis prietaisas amžinai netarnaus ir elektromobiliai čia nebus išimtis. Su kiekvienais metais elektromobilio tarp įkrovimų įveikiamas atstumas vis traukiasi, kol galiausiai ateina diena, kai reikia keisti bateriją. Bet kokiu greičiu elektromobilio galimybės iš tikrųjų nyksta?
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Ličio jonų baterijos nėra tobulos. Tai – galingi elektrocheminiai prietaisai, kurie turi išgyventi dažnus įkrovimo-iškrovimo ciklus. Galiausiai jose pradeda augti dendritai – mikroskopinės adatos, kurios blogina baterijos cheminę būklę ir mažina jos tikrąją talpą.
Baterijų senėjimą skatina:
- Greitasis įkrovimas;
- Ekstremalios aplinkos temperatūros;
- Dažni įkrovimo-iškrovimo ciklai;
- Laikas;
- Ekstremalus įkrovimas (visada iki 100 %) ir iškrovimas (iki žemiau nei 10 % likučio);
- Ilgas stovėjimas su įkrauta ar iškrauta baterija.
Kadangi šie faktoriai labai priklauso nuo elektromobilio naudotojo, tiksliai pasakyti, kaip greitai pasens jūsų baterija, neįmanoma. „Tesla“ teigia, kad „Model S“ per 40 tūkstančių kilometrų praras apie 5 % savo nuvažiuojamo atstumo. Ankstyvųjų „Nissan Leaf“ savininkai teigė, kad per 8 metus jų automobilis prarado 30-35 % savo nuvažiuojamo atstumo, bet naujesni modeliai šiuo požiūriu yra geresni. Apskritai, jei per metus nuvažiuojate 10-20 tūkstančių kilometrų ir naudojate greitąjį įkrovimą, galite tikėtis 2-3 % praradimo, bet būtina pabrėžti, kad naujos baterijos sensta greičiausiai.
Ką galite padaryti? Stenkitės neįkrauti savo elektromobilio baterijos iki daugiau nei 80-90 %, nebent to labai reikia. Tuos paskutinius procentus laikykite rezervuotus tik ilgoms kelionėms. Bet, žinoma, venkite ir visiško iškrovimo. Jei ketinate elektromobilį palikti stovėti ilgesnį laiką, geriau tai darykite pavėsyje ar viduje. Galiausiai, venkite dažno naudojimosi greito įkrovimo stotelėmis. Tyrimas parodė, kad „Nissan Leaf“, kuris buvo įkraunamas išskirtinai tik 50 kW stotelėje per 65 tūkstančius kilometrų prarado 3 % daugiau nei tie „Leaf“, kurie buvo maitinami 3,3 kW stotelėse.