Vasara daugelio vairuotojų vienintelė atgaiva automobilyje – kondicionierius. Tiesa, ne bet koks, o gerai veikiantis kondicionierius. Juk reikalas tas, kad po ilgos, šaltos, „lietuviškos“ žiemos ne kiekvienas kondicionierius veikia taip, kaip turėtų, rašoma pranešime žiniasklaidai. Be to, tikrai ne kiekvienas vairuotojas žino, kad, norint turėti tinkamai veikiantį kondicionierių, patartina reguliariai, bent kartą per mėnesį, įjungti jį ir leisti jam kurį laiką padirbti pačiu šalčiausiu režimu, net jeigu tuo metu ir nereikia vėsinti į saloną tiekiamo oro.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Anksčiau automobilių kondicionieriaus sistema buvo prabangiu brangių automobiliu priedu. Šiuo metu kondicionieriaus funkcija tapo beveik privaloma įrangos dalimi. Kondicionieriaus sistemos yra montuojamos daugumoje naujai gaminamų automobilių, tačiau kondicionierius mūsų šalyje labiausiai išpopuliarino tai, kad lietuviai atsiveža vis naujesnių ir geriau įrengtų naudotų automobilių iš ES.
Kodėl būtina užtikrinti tinkamą kondicionieriaus aptarnavimą?
Lietuvos autoservisus vienijančios platformos atstovas Mindaugas Šerėjus teigia, kad automobilio kondicionieriaus sistema leidžia užtikrinti terminį komfortą transporto priemonės viduje, veiksmingai sumažindama temperatūrą. Taip pat ji yra labai pravarti sausinant orą, tai leidžia pašalinti drėgmę automobilio salone ir išvengti stiklų rasojimo.
„Vis dėlto kondicionieriaus sistema reikalauja automobilio savininko rūpesčio. Kasmetinis kondicionieriaus sistemos aptarnavimas leidžia ją išlaikyti tinkamos techninės būklės. Kondicionieriaus sistemos aptarnavimas visuomet turi apimti jos dezinfekciją. Populiarus dezinfekavimo būdas yra sistemos ozonavimas. Neatliekant dezinfekcijos, kondicionieriaus garintuvas, sumontuotas automobilio salono viduje, taps grėsmingų grybelių ir bakterijų, sukeliančių veisimosi vieta“, – aiškina M. Šerėjus.
Pasak jo, kondicionieriaus aptarnavimo metu yra tikrinamas kondicionieriaus sistemos sandarumas, o taip pat šaldančios medžiagos ir mineralinės alyvos, skirtos kompresoriaus tepimui, lygis. Taip pat matuojama oro temperatūra prie tam tikrų kondicionieriaus nustatymų ir ji palyginama su gamintojo duomenimis.
„Sandarumas turi labai didelę reikšmę uždarai kondicionieriaus sistemai, kadangi šaldančioji medžiaga – tai dujos, kurios ras net mažiausią plyšelį ir atsiras nuotėkis. Kuo mažiau dujų sistemoje, tuo mažesnis jos našumas. Priimtina, jei per metus iš sistemos prasisunkia nuo kelių iki net 20 % šaldančios medžiagos. Būtent todėl jos kiekį būtina tikrinti ir, pastebėjus trūkumą, papildyti. Tinkamai veikiančiose ir prižiūrimose kondicionieriaus sistemose, šaldančios medžiagos papildymas gali būti reikalingas kartą per keletą metų, o tai turi įtakos sistemos aptarnavimo kaštams“, – sako M. Šerėjus.
Kaip atpažinti kondicionieriaus gedimą?
Lietuvos autoservisus vienijančios platformos atstovas pabrėžia, kad automobilių kondicionieriaus sistemų gedimai dažniausiai atsiranda tuomet, kai sistema yra aptarnaujama nerūpestingai arba apskritai nėra aptarnaujama.
„Kondicionieriaus gedimai gali atsirasti staiga, dėl staigaus didelio kiekio šaldančios medžiagos prasisunkimo arba kondicionieriaus kompresoriaus sankabos pažeidimo, arba gali didėti palaipsniui – vis mažesnis įrangos našumas, vis stipresnis, nemalonus pelėsių tvaikas iš ventiliacijos sistemos“, – galimas gedimų priežastys vardija M. Šerėjus.
Kalbant apie nemalonius kvapus – tai grėsmingų bakterijų ir grybelių, kurie plinta ant kondicionieriaus sistemos garintuvo, kaltė. Garintuvas – tai kondicionieriaus sistemos elementas, tvirtinamas po prietaisų skydeliu. Pro garintuvą praeina ventiliatoriaus pumpuojamas oras. Garintuve jis yra sausinamas ir šaldomas. Garintuve nuolat kaupiasi drėgmė, o tai užtikrina geras plitimo sąlygas bakterijoms ir grybeliams. Tai dėl jų veiklos atsiranda nemalonus kvapas.
„Gedimas gali įvykti ir dėl per mažo šaldančios medžiagos kiekio sistemoje. Tai labai dažnai pasitaikantis požymis, kuris įspėja apie tai, kad sistemoje yra labai mažai šaldančios medžiagos, pvz., dėl nesandarumo. Per mažas šaldančios medžiagos ir su ja cirkuliuojančios mineralinės alyvos kiekis gali sukelti kompresoriaus užstrigimą“, – sako M. Šerėjus.
Jei įjungus kondicionierių, kompresorius veikia garsiai, to priežastimi dažniausiai yra susidėvėjęs kompresoriaus sankabos guolis, rečiau – vidinis kompresoriaus užsiteršimas.