Ant vienos rankos pirštų suskaičiuojamų sezoninių automobilių rinkos prekių sąraše greta stiklų plovimo skysčio, padangų ir keleto neesminių smulkmenų puikuojasi akumuliatoriai. Žiemą pastariesiems tenka gerokai didesnis krūvis, todėl natūralu, kad būtent šiuo metų laiku atsiranda daugiausia problemų, susijusių su automobilio elektros energijos talpykla, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
„Inter Cars Lietuva“ Akumuliatorių grupės specialistas Paulius Vitkauskas pastebi, kad objektyvios priežastys – amžius ir užvedimo ciklų skaičius – sudaro viso labo 10 proc. atvejų, priverčiančių ieškoti naujo akumuliatoriaus. Net 90 proc. gedimų įvyksta dėl vairuotojų neišmanymo arba daromų klaidų. Kur glūdi problemų priežastys ir kaip jų išvengti?
Ar dėl akumuliatoriaus gedimo tikrai kaltas šaltis?
Tradiciškai daugiausia bėdų su akumuliatoriais vairuotojams kyla tada, kai esant žemai oro temperatūrai automobilis keletą dienų neeksploatuojamas. Tada akumuliatorius išsikrauna ir nepajėgia išjudinti sustingusios variklinės alyvos. Tačiau tai nereiškia, kad visų automobilių, kurių tokiomis sąlygomis nepavyksta užvesti, akumuliatoriai blogi.
„Nors akumuliatoriai buvo sukurti daugiau kaip prieš 100 metų, nemažai automobilininkų vis dar painioja problemų priežastis ir padarinius. Šaltyje akumuliatorius kur kas prasčiau veikia dėl objektyvių priežasčių, todėl skubėti jį keisti nauju neracionalu“, – tikina P. Vitkauskas.
Kartais akumuliatorių labai greitai iškrauna gausi elektros įranga: galinga garso aparatūra, papildomi žibintai, neretai net kelios apsaugos sistemos, ir ypač grandinėje atsiradęs srovės nuotėkis. Dažnai automobilio savininkas to net nenumano.
Kaip prižiūrėti akumuliatorių?
Lietuvos autoservisus vienijančios platformos atstovas Mindaugas Šerėjus sako, kad autoservisų atstovai atkreipia dėmesį į tai, kad akumuliatorių eksploatavimo laikas dėl netinkamos priežiūros neretai sutrumpėja beveik dukart.
„Nauji automobiliai sunaudoja palyginti daug elektros energijos, o taupydami pinigus, masę ir erdvę, gamintojai palieka vietos tik mažos talpos akumuliatoriui. Žinoma, kad toks išsikrauna greičiau. Jei taip nutikus akumuliatorius pilnai neįkraunamas, jo naudojimo laikas sutrumpėja. Gamyklinis brokas paprastai išaiškėja per tris keturis akumuliatoriaus eksploatavimo mėnesius ir tai galima nustatyti labai lengvai. Jeigu akumuliatorius buvo naudotas ilgiau nei pusmetį ir sugedo, 99 proc. tikimybė, kad tai buvo daroma netinkamai“, – aiškina M. Šerėjus.
Norint sužinoti, kokia akumuliatoriaus būklė, geriausia užsukti į autoservisą. Tačiau jei šiltuoju metų laiku jis bent kartą buvo išsikrovęs tiek, kad automobilį teko stumti ar ieškoti užvedimo laidų, galima garantuoti, kad akumuliatorius pilnai neįkrautas.
„Autoserviso atstovai atkreipia dėmesį, kad visiškai „tuščią“ akumuliatorių pilnai įkrauti užtrunka ne mažiau nei 20 valandų, kai tai atliekama šildomoje patalpoje. Svarbu ir tai, kad iškrautą akumuliatorių būtina kiek įmanoma greičiau įkrauti. Priešingu atveju jis bus sugadintas – cheminės reakcijos taip paveikia plokštes, kad jos nebegali nei kaupti, nei atiduoti energijos“, – pabrėžia M. Šerėjus.
Į ką reikėtų atkreipti dėmesį renkantis naują akumuliatorių?
„Inter Cars Lietuva“ akumuliatorių specialistas teigia, kad nėra esminio skirtumo, kokio prekių ženklo gaminį rinktis. Teoriškai renkantis naują akumuliatorių reikėtų pamatuoti nusižiūrėto akumuliatoriaus įtampą (ji neturėtų būti mažesnė kaip 12,5 V), startinę srovę ir, jeigu leidžia akumuliatoriaus konstrukcija, elektrolito lygį virš plokštelių ir tankį.
„Akumuliatorių patikros standartas numato ir jo talpos (sukaupto elektros energijos kiekio) kontrolę. Praktiškai tam reikia specialios įrangos, todėl taip gilintis gali nebent transporto įmonių specialistai. Visiems kitiems automobilininkams tenka pasikliauti pardavėjų profesionalumu ir sąžiningumu“, – sako P. Vitkauskas.