Aplinkos apsaugos agentūros duomenimis, Lietuvos rinkoje per metus surenkama daugiau kaip 10 tūkst. tonų akumuliatorių, bet dalis vairuotojų pasenusius akumuliatorius vis dar linkę laikyti garaže ar namų sandėliuke. Panaudotus akumuliatorius svarbu rūšiuoti, nes taip saugome ne tik aplinką, bet ir sveikatą, o ir jų utilizavimas nėra sudėtingas, rašoma pranešime.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovės Astos Pakštaitės-Marcinkienės teigimu, automobilių akumuliatoriai yra atlieka, perdirbama beveik 100 procentų. Perdirbant akumuliatorius atskiriamas plastikas, švinas ir rūgštis.
„Gaminant švino baterijas panaudojama maždaug 85 proc. švino, kuris išvalytas, kaip ir išlydytas plastikas, vėl naudojamas naujiems gaminiams. Akumuliatoriaus rūgštis yra neutralizuojama, naudojama pakartotinai arba perdirbama į sulfatų druskas įvairiems tikslams, pavyzdžiui, muilo gamybai“, – sako A. Pakštaitė-Marcinkienė.
Ką daryti su senu akumuliatoriumi?
„Inter Cars Lietuva“ pakuočių ir apmokestinamųjų gaminių apskaitos specialistas Egidijus Macijauskas atkreipia dėmesį, kad akumuliatorius ar jų atliekas draudžiama išmesti kartu su komunalinėmis atliekomis. Pavojingųjų atliekų šalinimas kartu su nerūšiuotomis komunalinėmis atliekomis yra draudžiamas teisės aktų. Už aplinkos teršimą gyventojai gali būti baudžiami bauda nuo 50 iki 120 eurų.
„Atiduoti akumuliatorių reikia neardytą, kad pavojingosios medžiagos nepasklistų į aplinką. Akumuliatorius ir jų atliekas draudžiama maišyti su kitomis atliekomis. Švino akumuliatorių atliekos turi būti surenkamos atskirai ir dedamos į specialius konteinerius, statines, dėžes ar kitokias talpyklas, paženklintas akumuliatorių surinkimo ženklu“, – pabrėžia E. Macijauskas.
Privatus asmuo seną akumuliatorių gali atiduoti:
- parduotuvėje, kurioje perka naują akumuliatorių;
- autoservise, kur keičia akumuliatorių;
- akumuliatorių priežiūra užsiimančioje įmonėje;
- savivaldybių stambiagabaričių atliekų surinkimo aikštelėse.
Senus akumuliatorius surenkančios įmonės (importuotojai, servisai, parduotuvės ir kt.) turi sudaryti sutartis su licencijuotais atliekų tvarkytojais ir perduoti akumuliatorius sutvarkyti. Atliekų tvarkytojas išduoda sutvarkymą patvirtinančius dokumentus.
Senas akumuliatorius pavojingas sveikatai
Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovė pabrėžia, kad netinkami naudoti automobilių akumuliatoriai dėl jų sudėtyje esančio švino ir rūgšties priskiriami pavojingosioms atliekoms.
„Jie gali sukelti žmonėms rimtų sveikatos sutrikimų, pakenkti aplinkai. Išmestas akumuliatorius gali užteršti vandenį, orą ir žemę, o pernelyg didelė švino koncentracija gali pažeisti smegenis ir inkstus, sukelti klausos sutrikimų ir kitų rimtų sveikatos negalavimų“, – sako A. Pakštaitė-Marcinkienė.
Pasak „Inter Cars Lietuva“ specialisto E. Macijausko, sveikatai pavojinga ir gaminant akumuliatorius naudojama sieros rūgštis. Ji garuoja ir per kvėpavimo takus patenka į žmogaus organizmą. Tai gali sukelti akių uždegimą, kvėpavimo takų ligas, taip pat pakenkti kitiems organams, o patekusi ant kūno – net nudeginti odą.
„Sieros rūgštį išpylus ant žemės sunaikinama augmenija. Skverbdamasi į dirvožemį, sieros rūgštis gali patekti į gruntinius vandenis, užteršti maistui auginamus augalus ir per juos patekti į žmonių ir gyvūnų organizmus“, – aiškina E. Macijauskas.
Verta paminėti ir tai, kad montuojant jau pasenusį akumuliatorių namie ir nesilaikant gamintojo numatytų reikalavimų gali įvykti trumpas jungimas, dėl ko yra tikimybė susižeisti. Lietuvos autoservisus vienijančios platformos atstovas Mindaugas Šerėjus teigia, kad dažnai vairuotojai išsikrovusį akumuliatorių parsineša namo tiesiog pakrauti. Tačiau kraunant akumuliatorių vyksta elektrolizės procesas ir išsiskiria vandenilio garai, galiausiai toks akumuliatorius neatlaikęs slėgio gali sprogti ir stipriai sužaloti aptaškydamas verdančia rūgštimi.