Jau senokai daugelį fotografijos mėgėjų domina „Makro“ fotografija, tad keletas pastabų tikrai pravers fotografui mėgėjui, kaip tai atlikti kuo mažesnėmis sąnaudomis. Visų pirma, reikalingi tam tikri priedai, kurie kiek didintų vaizdą. Vaizdo didinimui tiktų didesnio židinio nuotolio objektyvas, o ypač su „Makro“ funkcija.
Tiesa , toks objektyvas kainuoja kiek daugiau, nei standartinis, o ypač komplekte esantis, tad jei turima lėšų ir vilioja „Makro“ fotografija ne vienai dienai, reikėtų pagalvoti apie tokio objektyvo įsigijimą. Tai būtų ilgalaikė investicija, tačiau tokia investicija tik paskatintų dar labiau užsiimti „Makro“ fotografija ir jau neapleistų noras fotografuoti smulkius objektus ilgus metus. Tam tinka daugelis objektyvų, turinčių „Makro“ funkciją/režimą, kuris dažniausiai ir yra pažymimas ant objektyvo markiruotės, dažnai tai atsispindi objektyvo pavadinime.
Keletas objektyvų pavyzdžių:
- Objektyvas „Tamron SP AF 60mm F/2.0 Di II MACRO 1:1“;
- „Pentax SMC D FA 35MM F2.8 MACRO Limited“;
- Objektyvas „Tamron AF 70-200mm F/2.8 SP Di LD (IF) Macro“;
- Objektyvas „Tokina ATX 2,8/100mm AF Pro Macro D“;
- Objektyvas „SIGMA 70/2.8 EX DG MACRO“;
- „Canon Lense EF 50 mm 2.5 Macro“;
- „Canon Lense EF 100 mm Macro 2.8 USM“;
- „ZUIKO DIGITAL ED 1:1 MACRO 35mm 1:3.5“.
Tačiau daugelis objektyvų turi ribotą fokusavimo atstumą, kurį norėtųsi sumažinti iki dar labiau priimtino, t. y. prieiti kiek arčiau prie fotografuojamo objekto, nes 30–45 cm atstumas kartais atrodo kiek per didelis, o norisi objektą fotografuoti iš kiek galima arčiau.
Tam gali padėti papildomos priemonės, kurios vadinasi „Makro“ (angl. Macro) konverteriais, iš kurių paprasčiausias yra „Raynox Macro DCR-250“ konverteris, kainuoja palyginti mažai, o gaunamas rezultatas tikrai tenkins mėgėją. Ką daryti, jei ir šis konverteris sąlyginai per brangus, nors jo kaina tikrai yra nedidelė, ogi galima pasinaudoti didinančiais lęšiais, tokiais kaip Filtras HOYA HMC Close-Up Lens + 4 67mm, kurie panaikina taip trukdomą fotografuoti didelį atstumą, ir objektą galime fotografuoti žymiai mažesniu atstumu. Atstumas tampa apie 10–20 cm, o tai yra žymiai geriau, nei 45 cm, objektas keletą kartų padidinamas ir vaizdas gaunamas žymiai priimtinesnis akiai.
Ką daryti, jei turime tik komplekte esantį objektyvą, tokį kaip 18–55 mm, kuriais aprūpinti dauguma nedaug kainuojančių veidrodinių fotoaparatų, ir kai „Makro“ objektyvas pirkimui atidedamas kiek ilgesniam laiko tarpui? Vėlgi, galime kreiptis į „Makro“ konverterį, arba naudoti didinančius lęšius, kurie vadinami „Close-up“, arba „Close up7“ filtrais.
Dar vienas būdas sumažinti atstumą iki fotografuojamo objekto – naudoti intarpus tarp fotoaparato ir objektyvo, kurie vadinami ilginamaisiais žiedais, Daugelis šiuo metu gaminamų žiedų yra pritaikyti automatiniam fokusavimui ir nereikia ranka sukioti objektyvo ieškant tikslaus fokusavimo (yra kontaktai, kurie užtikrina fotoaparato bendravimą su objektyvu per ilginamajį žiedą). Vienas tokių ilginamųjų žiedų gamintojų – „Kenko“, kuris gamina ilginamuosius žiedus įvairiems fotoaparatams. Pavyzdys – Kenko 12 mm ilginamasis žiedas. Tokie žiedai yra tinkami „Makro“ fotografijai, o aparatą nukreipus į tolį, fotoaparatas jau nefokusuoja, nes židinio nuotolis yra paverčiamas tik artimojo fotografavimo paskirčiai. Jei norite fotografuoti ne tik „Makro“ siužetus, tiks ilginamųjų žiedų komlpektas Kenko Teleplus MC, kuris skirtas jau ne tik „Makro“ fotografijai, bet ir turimą objektyvą paversti Tele objektyvu, nes paprasti ilginamieji žiedai neturi viduje lęšiuko (fokusavimas vyksta tik artimame atstumų diapazone, dažniausiai nuo 5 iki 25 cm). Pavyzdys – Kenko adapteris Teleplus MC 3.0 PRO 300 DG. Toks žiedų komplektas tinka jau ne tik objektus fotografuoti iš arti, bet ir tolimam fotografavimui, paprastą objektyvą paversdamas teleobjektyvu (komplektas sudarytas iš keleto žiedų, kur galima pasirinkti, kokį naudoti, nuo 1,4 iki 3 kartų didinamas židinio nuotolis, kur pvz., 17–50 F2.8 objektyvas yra paverčiamas net į 51–150, priklausomai nuo panaudotų žiedų, tačiau šiuos žiedus rekomenduojama naudoti su šviesiais objektyvais, gamintojo nurodyta, jog turinčiais nuo F2.8, nes, priešingu atveju, fokusavimas taps problematišku dėl žiedų sukeliamo šviesos srauto sumažinimo).
O dabar pereikime prie vieno iš svarbiausių dalykų „Makro“ fotografijoje – „Makro“ blyksčių, be kurių kokybiškas fotografavimas yra praktiškai neįsivaizduojamas. Uždėjus ant objektyvo galo „Makro“ konverterį ar didinančius lęšius, atstumas iki objekto tampa itin mažas, kad šviesa pasiektų objektą ir tinkamai jį apšviestų (užstoja pats objektyvas). Neretai papildomam apšvietimui naudojamos priemonės neduoda reikiamo efekto, dažnai daiktas apšviečiamas iš vienos pusės, o priekis-pagrindinė dalis lieka neapšviesta. Šiam reikalui išspręsti fotografai dažniausiai ieško „Makro“ blykstės, kuri kainuoja tikrai nepigiai. Ir ką gi šiuo metu siūlo rinka? Ogi visai teigiami pasikeitimai pastaruoju metu įvyko, ir tradicinius originalių gamintojų produktus papildė taip vadinamųjų trečiųjų gamintojų produktai. Vienas jų – Blykstė Dorr Digi Macro. Teko išbandyti šį gaminį, ir nusivilti tikrai neteko: galia pakankama, nuo 6 iki 18 galios vienetų, tvirtinimas pritaikytas nuo 52 iki 62 mm objektyvams, tad praktiškai tinka visiems populiariausiems objektyvams, o ypač vadinamiesiems Kit komplektams (yra perėjimo žiedai). Sistemėlė yra su vienu centriniu kontaktu, tad galimas suderinamumas ne tik su veidrodiniais fotoaparatais, bet ir su kompaktiškais skaitmeniniais fotoaparatais, turinčiais blykstės tvirtinimo kronšteiną su centriniu kontaktu. Svarbiausia yra tai, kad jos galios pakanka palyginti profesionaliam naudojimui, maitinimas – 4 AA baterijos, tvirtinimas srieginis, tad bet kuriam objektyvui nuo 52 iki 62 mm tiks be jokių problemų. Fotografuojant su šia sistema garantuojama pakankama šviesos sklaida, tad objektai gaunami be ypatingo blizgesio, žodžiu, savo funkciją ši blykstė atlieka gerai.
Pastaba: vienas minusas pastebėtas, kad išjungiant fotoaparatą blykstė atlieka iškrovą, nežinia, ar taip gamintojo suplanuota nuo atsitiktinės iškrovos saugant ją, ar tai yra pražiūrėta gamintojo komponuojant konstrukciją, bet tai darbui įtakos neturi, išskyrus tai, kad aktyviai naudojant sumažės baterijų resursas. Dar – kiek kietokai atsidaro baterijų talpos dangtelis, bet už tokią kainą – tai atleistina.
Alternatyvos:
- Blykstė „Dorr Combi TTL + Macro“, standartinė blykstė kartu su „Macro“ blykste, gauname dvi blykstes, tiek universalioms reikmėms, tiek Macro fotografavimui.
- „Canon Macro Ring Lite MR-14EX“, – kiek brangokas variantas, tačiau tai yra tiems, kurie vertina visišką suderinamumą ir patikimumą.
- „Pentax AF160FC“ blykstė, taip pat nepigus variantas, modelis „Pentax“ sistemai.
- „Nikon Makro Speedlight Remote Kit R1“, – taip pat nepigu, tačiau irgi visiško suderinamumo šalininkams.
- „Sony“ blykstė „HVL RLAM“, – sistema „Sony“ fotoaparatams, kainuoja kiek mažiau, nei „Canon“, „Nikon“ ir „Pentax“ fotoaparatams, tačiau kone triskart brangesnė už „Dorr“ „Makro“ blykstę.
Esamomis sąlygomis (visuotinio taupymo) nepaminėjau dar daugiau kainuojančių „Makro“ blyksčių sistemų.
Dabar, kai pavasaris eina tarsi pakylėtas, ir visi urmu bėga fotografuoti besiskleidžiančias gėles bei visokius vabalėlius, tai puikūs įrankiai sumedžioti gerus kadrus bet kokiomis sąlygomis, ypač vakarais, miške, kai šviesa kažkodėl ima slėptis ir sukelti papildomas fotografavimo problemas. „Makro“ – paslaptingas pasaulis, ir kas atras žavesį jame – tik sveikintina. O fotografuoti tikrai yra ką.
Nuotraukų pavyzdžiai, daryti su „Dorr Digi“ „Macro“ pridedami. Tiesa, pavyzdžiai padaryti paskubomis, per daug nemanipuliuojant nei šviesa (tokių sąlygų nebuvo), nei priedais, išskyrus didinantį 4x lešį, naudojant standartinį (ne „Makro“) objektyvą. Nuotraukos neredaguotos, tačiau truputį pasinaudojus redagavimo programomis, iš jų tikrai galima padaryti šį tą meniško.
Pirmoji nuotrauka – bendras blykstės ir fotoaparato vaizdas |
---|
Antroji – komplekte esantys perėjimo žiedai |
Trečioji – augalo fragmentas |
Ketvirtoji – augalo lapas, pažeistas nekrozės |
Penktoji – mini statulėlė (čia reiktų atspėti, iš ko ji pagaminta) |