Įspūdingas Kinijos elektrinių transporto priemonių rinkos augimas nerodo jokių lėtėjimo ženklų. Spalio mėnesį ji užėmė įspūdingą 76 proc. pasaulinės rinkos dalį. Ir visa tai nepaisant prekybos įtampos ir Vakarų šalių įvestų muitų, o tai įrodo, kad Kinijos elektromobilių pramonė kaip niekada atspari.
Kinijos lengvųjų automobilių asociacijos duomenimis, nuo sausio iki spalio mėnesio Kinijoje parduota 14,1 mln. elektromobilių. Iš jų 69 proc. parduota šalyje. Šie duomenys kol kas akivaizdžiausiai rodo, koks svarbus vaidmuo vidaus paklausai tenka Kinijos elektromobilių rinkai.
Nors Vakarų tarifai kelia sunkumų Kinijos elektromobilių eksportui, šalies vidaus rinka išlieka varomąja jėga. Tarptautinės energetikos agentūros duomenimis, 2023 metais Kinijoje buvo užregistruota mažiau nei 60 proc. naujų EV. Kadangi didžioji dalis pasaulinių EV pardavimų yra sutelkta vos trijose srityse – Kinijoje, ES ir JAV – Kinijos EV rinka tampa neabejotina lydere.
Vadovaujant Joe Bideno administracijai, JAV padidino tarifus kiniškiems elektromobiliams iki 100 proc. ES taip pat nustatė iki 35 proc. tarifus, papildančius jau galiojančius muitus. Šiomis prekybos kliūtimis buvo siekiama sulėtinti sparčiai besiplečiančią Kinijos elektromobilių pramonę. Pekinas jau seniai teikia pirmenybę elektromobilių pramonei kaip svarbiausiam savo ekonomikos plėtros ir ekologiško perėjimo strategijos komponentui.
Net ir susidūrus su Vakarų tarifų keliamais iššūkiais, Kinijos vidaus politika ir toliau skatina EV diegimą. Vyriausybė neseniai padvigubino subsidijas iki 2,6 tūkst. eurų automobilių pirkėjams, keičiantiems savo vidaus degimo varikliais varomas transporto priemones. „Tesla“ yra viena iš bendrovių, gaunančių naudos iš padidintų subsidijų. Jos pardavimai Kinijoje trečiąjį 2024 metų ketvirtį šoktelėjo 7 proc.
Įdomu tai, kad, nors eksportas į Vakarų rinkas susiduria su kliūtimis, Kinijos automobilių pardavimai į Rusiją išaugo. Kinijos lengvųjų automobilių asociacijos duomenys rodo, kad per pastaruosius dvejus metus eksportas į Rusiją padidėjo 109 proc. Eksportas į JAV per tą patį laikotarpį sumažėjo 23 proc.
Dėl to, kad Kinija nuolat skiria daug dėmesio elektromobilių plėtrai, kartu su didele vidaus paklausa ir palankia vyriausybės politika, ji yra dominuojanti žaidėja pasaulinėje elektromobilių rinkoje.