Kinija pateikė skundą Pasaulio prekybos organizacijai dėl Europos Sąjungos galutinių tarifų, taikomų iš Kinijos importuojamoms elektrinėms transporto priemonėms, ir taip dar labiau paaštrino ginčą, dėl kurio ir taip įtempti santykiai.
Pirmadienį Pekinas kreipėsi į Pasaulio prekybos organizaciją (PPO) ginčų sprendimo mechanizmą, siekdamas apsaugoti elektromobilių pramonės plėtros interesus, teigiama Prekybos ministerijos pranešime. Ministerija pakartojo griežtai prieštaraujanti ES tarifams ir kritikavo šiuos mokesčius kaip prekybos protekcionizmą.
Oficialus Kinijos skundas didina didesnės konfrontacijos riziką santykiuose, kurių dvišalė prekyba prekėmis 2023 metais vertinama 739 mlrd. eurų. Blokas gynė muitus, sakydamas, kad tai yra šalutinis tyrimo dėl Kinijos vyriausybės subsidijų, nesąžiningai teikiančių naudos šiam sektoriui, rezultatas.
„Kinija mano, kad ES galutinis sprendimas dėl antisubsidijų priemonių neturi faktinio ir teisinio pagrindo, pažeidžia PPO taisykles ir yra piktnaudžiavimas prekybos teisių gynimo priemonėmis“, – teigė ministerijos atstovas spaudai.
„Raginame ES pripažinti savo klaidas ir nedelsiant ištaisyti savo neteisėtą praktiką, taip pat kartu išlaikyti pasaulinės elektrinių transporto priemonių tiekimo grandinės stabilumą ir Kinijos bei ES ekonominį ir prekybinį bendradarbiavimą“, – pridūrė jis.
Po kelis mėnesius trukusių derybų, grasinimų imtis atsakomųjų priemonių ir automobilių pramonės lobizmo ES praėjusią savaitę savo oficialiajame leidinyje paskelbė reglamentą, kuriuo nustatomi iki 45 proc. tarifai Kinijos importuojamiems elektriniams automobiliams, laikinai galiojantys nuo liepos mėnesio.
ES ir jos antroji prekybos prekėmis partnerė surengė diskusijas, kurių tikslas – ieškoti alternatyvių sprendimų net ir įsigaliojus tarifams, tačiau kol kas šiose derybose proveržio pasiekti nepavyko.
Praėjusią savaitę buvo pranešimų, kad blokas nusprendė nusiųsti pareigūnus į Pekiną surengti daugiau derybų. Abi šalys nagrinėjo, ar galima susitarti dėl vadinamųjų kainų įsipareigojimų – sudėtingo kainų ir eksporto apimčių kontrolės mechanizmo, naudojamo siekiant išvengti muitų. Ir Briuselis, ir Pekinas nurodė, kad skirtumai tebėra dideli.
Būsimasis ES prekybos vadovas Marošas Sefčovičius pirmadienį per savo patvirtinimo klausymą patvirtino, kad pareigūnų komanda yra Kinijoje ir bando derybų keliu rasti sprendimą dėl tarifų.
„Mūsų nedomina prekybos karai“, – sakė jis ir pridūrė, kad reikia iš naujo subalansuoti dvišalius santykius su Pekinu tose srityse, kuriose, Europos nuomone, santykiai nėra teisingi.
Europos Komisija, bloko vykdomoji institucija, yra sakiusi, kad nori spręsti keletą klausimų su Kinija, įskaitant perteklinius pajėgumus svarbiausiuose sektoriuose ir Europos įmonių patekimą į jos viešųjų pirkimų rinką.