Spalio 4 dienos balsavimo metu, Europos Sąjungos valstybės narės pritarė papildomiems muitams Kinijoje pagamintoms elektra varomoms transporto priemonės, teigiama Europos Komisijos pranešime. Tiesa, priduriama ir tai, kad derybos su Kinija vyks ir toliau.
Rugsėjo mėnesį Kinija į Europos Sąjungą eksportavo daugiau kaip 60 tūkst. elektrinių transporto priemonių, o prieš įsigaliojant papildomiems tarifams, kurie, kaip tikimasi, įsigalios šio mėnesio pabaigoje, siuntos išaugo iki antro didžiausio kiekio.
Muitinės duomenimis, automobilių gamintojai iš didžiausios Azijos ekonomikos praėjusį mėnesį į 27 Europos prekybos bloko šalis išsiuntė 60,5 tūkst. elektromobilių, t. y. 61 proc. daugiau nei pernai.
Ankstesnis didžiausias kiekis – 67,5 tūkst. transporto priemonių – buvo pasiektas 2023 metų spalį, kai Europos Komisija paskelbė pradedanti antisubsidijų tyrimą dėl Kinijoje pagamintų elektromobilių.
Birželį ES įvedė laikinuosius muitus ir pareikalavo, kad tikslinės bendrovės atidėtų garantijas, tačiau rugpjūtį pareigūnai pareiškė, kad blokas jų atgaline data nerinks. Spalio 4 dieną valstybės narės balsavo už naujų iki 35 proc. tarifų įvedimą, o 10 šalių, įskaitant Prancūziją, Italiją ir Lenkiją, pritarė šiai priemonei. Nors Kinija ir ES toliau derasi dėl alternatyvaus sprendimo, tikimasi, kad muitai įsigalios spalio pabaigoje.
Staigus siuntų augimas rodo, kad Kinijos elektromobilių gamintojai tikisi išvengti gresiančių tarifų. Nepaisant to, tikimasi, kad tokios priemonės sulėtins, bet neatbaidys norinčiųjų plėstis į pelningą Europos rinką. Kiniškus automobilius dažnai galima parduoti už didesnę kainą, palyginti su ta, kurią jie gautų savo šalyje, todėl automobilių gamintojai gauna didesnes maržas.
BYD planuoja pradėti gamybą Vengrijoje ir Turkijoje, o kiti gamintojai, įskaitant „Xpeng“ ir „Zhejiang Geely Holding Group Co.“ priklausantį aukščiausios klasės elektromobilių prekės ženklą „Zeekr“, teigia svarstantys galimybę lokalizuoti gamybą.
Europos gamintojai skambina pavojaus varpais
Anksčiau šį mėnesį ES valstybės narės nedidele balsų persvara pritarė iki 45 proc. importo muitams Kinijoje pagamintiems elektra varomiems automobiliams, kuriais siekiama pasipriešinti, Europos Komisijos teigimu, nesąžiningoms Pekino subsidijoms Kinijos automobilių gamintojams. Pekinas neigia nesąžiningą konkurenciją ir pagrasino imtis atsakomųjų priemonių.
„Europos Sąjungos nauji tarifai kiniškiems elektriniams automobiliams paspartins vietos automobilių gamintojų gamyklų uždarymą Europoje, nes jie paskatins Kinijos gamintojus statyti gamyklas Europos viduje, o tai dar labiau padidins pajėgumų pertekliaus problemas“, – sakė „Stellantis“ generalinis direktorius Carlosas Tavaresas.
Jis taip pat pridūrė, jog tarifai yra gera komunikacijos priemonė, tačiau turi šalutinį poveikį. Tai didina perteklinius Europos gamybos sistemos pajėgumus. Būdas išvengti muitų – gaminti Europoje. „Stellantis“ vadovas pabrėžė, kad toks sprendimas pagreitina būtinybę uždaryti gamyklas.