Praėjusį mėnesį „Stellantis“ pripažino, kad Šiaurės Amerikoje turi per daug neparduotų automobilių. Siekdama atsikratyti perteklinių atsargų, artimiausiais mėnesiais ji planuoja pagaminti mažiau. Europoje gamyba taip pat gali būti mažinama, tačiau dėl kitos priežasties.
Automobilių konglomeratas nerimauja, kad gaminant per daug vidaus degimo varikliais varomų automobilių padidės rizika mokėti baudas už automobilių parkų išmetamųjų teršalų normatyvų viršijimą.
Neseniai paskirtas „Stellantis“ operacijų Europoje vadovas Jeanas – Philippe'as Imparato teigė, kad bendrovė yra pasirengusi sumažinti benzininių ir dyzelinių automobilių gamybą. J. P. Imparato sakė, kad gamyba gali būti pradėta mažinti jau kitą mėnesį. Kodėl taip greitai? Todėl, kad nuo 2025 metų sausio 1 dienos ES automobilių parko išmetamųjų teršalų tikslas taps gerokai griežtesnis.
Dabartinis vidutinis automobilių parko išmetamųjų teršalų rodiklis – 115,1 g/km, o 2025 metais sumažės maždaug 19 proc. iki 93,6 g/km. Kaip jau buvo pranešta anksčiau, per pirmuosius šešis 2024 metų mėnesius tik „Tesla“ ir „Geely“ neviršijo kitais metais nustatyto lygio.
Verta pažymėti, kad kiekvienas automobilių gamintojas turi savo tikslą, kurį lemia vidutinė jo automobilių parko masė. Vadinasi, bendrovės, parduodančios daugiau visureigių, turi aukštesnius tikslus nei tos, kurios parduoda mažesnius automobilius.
Kas nutiks, kai automobilių gamintojams nepavyks pasiekti tikslų? Jie moka baudas – 95 eurus už kiekvieną viršytą automobilio gramą. Kaip galite įsivaizduoti, tai greitai susidaro nemenka suma, kai esate toks automobilių pramonės milžinas kaip „Stellantis“. Neseniai „Renault“ vadovas Luca de Meo sakė, kad Europoje veikiantiems automobilių gamintojams gresia sumokėti 15 mlrd. eurų baudų, nors „Barclays“ bankas, teigia, kad greičiausiai tai bus kiek daugiau nei 10 mlrd. eurų.
Didelė elektromobilių paklausa galėtų leisti „Stellantis“ gaminti daugiau dujinių automobilių. Tačiau kol kas skaičiai šiais metais neatrodo geri. Europos automobilių gamintojų asociacijos duomenimis, ES + EFTA + Jungtinės Karalystės regione iki rugsėjo mėnesio grynai elektriniai automobiliai sudarė tik 14,7 proc., o per pirmuosius devynis 2023 metų mėnesius – 15,2 proc.
Bendrovė „Stellantis“ savo automobilių gamybos pastangas nukreips į elektromobilius, o ne į vidaus degalų variklius, nors pelno maržos greičiausiai vis dar bus didesnės dujiniams / dyzeliniams automobiliams. Ketvirtas pagal dydį pasaulyje automobilių gamintojas tikriausiai paskaičiavo ir nusprendė, kad geriau parduoti mažiau VDV automobilių nei rizikuoti mokėti baudas.
Automobilių gamintojams ir toliau bus sunku pasiekti automobilių parko išmetamųjų teršalų kiekio tikslus, ypač atsižvelgiant į tai, kad nuo 2030 metų ES dar labiau sumažins ribą. Nuo kito dešimtmečio riba sumažės nuo kitais metais nustatytų 93,6 g/km iki 49,5 g/km. Nuo 2035 metų automobilių gamintojai Europoje turės pasiekti 0 g/km ribą, taip faktiškai nutraukdami naujų vidaus degimo varikliais varomų automobilių gamybą.
ES paliks atviras duris sintetiniais degalais arba vandeniliu varomiems vidaus degalų varikliams. Tačiau neįsivaizduojame, kad degalų papildymo infrastruktūra galėtų būti parengta tik po dešimtmečio.