Neseniai priimtas Europos Sąjungos sprendimas įvesti iki 45 proc. tarifus iš Kinijos importuojamoms elektrinėms transporto priemonėms sukėlė susirūpinimą kai kuriems automobilių gamintojams. Nors šiuo žingsniu siekiama apsaugoti Europos gamintojus, jis taip pat gali atsiliepti neigiamai, jei Kinija atsakys tuo pačiu ir sukels komplikacijų Europos automobilių pramonei.
Tarifai, kurie įsigalios jau spalio 31 dieną, yra susiję su Europos Sąjungos tyrimu, kurio išvadose teigiama, kad Kinija nesąžiningai subsidijuoja savo elektromobilių pramonę. Šis sprendimas įžiebė galimą prekybos karą, o Kinija pagrasino taikyti atsakomuosius muitus Europos prekėms.
Pavyzdžiui, „Volkswagen“ Kinijoje turi beveik 40 gamyklų. Šiose gamyklose gaminamos tiek visos transporto priemonės, tiek Europos rinkai skirti komponentai. Tikėtina, kad dėl naujųjų tarifų padidės šių transporto priemonių kaina, todėl jos taps mažiau konkurencingos, palyginti su Europos viduje gaminamais elektromobiliais. Tai vyksta tuo metu, kai „Volkswagen“ jau susiduria su mažėjančia savo elektrinių modelių paklausa.
BMW, kita didelė Vokietijos automobilių gamintoja, taip pat išreiškė susirūpinimą. Generalinis direktorius Oliveris Zipse pavadino tarifus lemtingu signalu Europos automobilių pramonei ir įspėjo apie galimą prekybos konfliktą, kuris niekam nebūtų naudingas. Jis paragino greitai priimti sprendimą, kad būtų išvengta tolesnio eskalavimo.
Kita vertus, tokios Kinijos bendrovės kaip „Geely“, kuriai priklauso „Volvo“, „Polestar“ ir „Lotus“, išreiškė didelį nusivylimą ES sprendimu. Jos teigia, kad tarifai pakenks Europos vartotojams ir trukdys ES ir Kinijos ekonominiams santykiams.
SAIC pavaldžioji įmonė „MG Motor France“ pareiškė, kad tarifai sulėtins perėjimą prie elektromobilių Prancūzijoje. Bendrovė įsipareigojo 2024 metais nedidinti savo elektromobilių kainų, tačiau ilgalaikis poveikis lieka neaiškus.
Kai kurie Europos pareigūnai sveikino tarifus kaip būtiną priemonę vietos gamintojams apsaugoti, tačiau kiti išreiškė susirūpinimą dėl galimų pasekmių. Vokietijos automobilių pramonės lobistinės grupės prezidentė Hildegard Mueller įspėjo, kad dėl tarifų padidės kainos vartotojams ir kils prekybos karo pavojus.
Padėtį dar labiau komplikuoja tai, kad daugelis Europos prekių ženklais pažymėtų parduodamų elektromobilių iš tikrųjų gaminami Kinijoje. Dėl to kyla klausimų dėl galimo tarifų poveikio jų kainoms. Vartotojams gali tekti mokėti brangiau už transporto priemones, kurios, jų manymu, yra pagamintos Europoje.
Artėjant galutiniam tarifų įgyvendinimo terminui, ES ir Kinijos derybos tęsiasi. Abi šalys ieško alternatyvių sprendimų, pavyzdžiui, kainų ir eksporto apimčių kontrolės mechanizmo. Šių derybų rezultatai turės didelės įtakos Europos elektromobilių rinkos ateičiai ir elektromobilių prieinamumui vartotojams.