Automobilių rinka Europoje jau visai netrukus pasikeis visiškai. Europos Parlamento ir Europos Vadovų Tarybos (EVT) preliminariame susitarime numatoma, kad jau nuo 2035 metų bus uždrausta naujų automobilių gamyba su vidaus degimo varikliais gamyba.
Europos Sąjungos nustatytos taisyklės, pagal kurias automobilių gamintojai iki kitų metų turi pasiekti, kad bendras automobilių parko išmetamo CO2 kiekis būtų 95 gramai kilometrui, priverstų juos arba sustabdyti maždaug 2 mln. automobilių gamybą, arba jiems grėstų baudos.
Europos Sąjunga turėtų taikyti skubų reguliavimą ir atidėti automobilių gamintojams 2025 metams išmetamųjų teršalų kiekio tikslus dvejiems metams, teigiama pramonės lobistinės organizacijos pasiūlymo projekte.
ES taisyklės, pagal kurias siekiama, kad bendras automobilių parko išmetamo CO2 kiekis būtų apie 95 g/km, kai 2023 m. užfiksuotas 106,6 g/km, – reikalautų, kad automobilių gamintojai arba sustabdytų maždaug 2 mln. automobilių gamybą, arba sumokėtų baudas, kurios gali siekti 13 mlrd. eurų už lengvuosius automobilius ir dar 3 mlrd. eurų už mikroautobusus, rodo pramonės asociacijos ACEA skaičiavimai, pateikti dokumento projekte.
„ES išgyvena krizę, kurią sukėlė nedidelė elektromobilių paklausa tarp vartotojų ir nesąžininga trečiųjų šalių elektromobilių gamintojų konkurencija, o tai reiškia, kad ES pramonė nesugebės pasiekti šių mažinimo tikslų“, – teigiama neoficialiame projekte.
„ES pramonė neturės kito pasirinkimo, kaip tik gerokai sumažinti gamybą, o tai kelia grėsmę milijonams darbo vietų ES, kenkia vartotojams ir daro neigiamą poveikį ES konkurencingumui ir ekonominiam saugumui.“
„Renault“ generalinis direktorius ir ACEA prezidentas Luca de Meo jau pradėjo kalbėti, siekdamas atkreipti dėmesį į galimas milijardines baudas, kurios automobilių pramonei gresia dėl sulėtėjusios elektromobilių paklausos, o tai reiškia, kad dauguma gamintojų nuo kitų metų negalės laikytis griežtesnių ES CO2 taisyklių.
Duodamas interviu Prancūzijos radijui jis sakė, kad Europos Komisija turėtų būti „šiek tiek lankstesnė“ dėl būsimų tikslų. Pasak atstovo spaudai, ACEA dar nepasisakė ir neužėmė oficialios pozicijos šiuo klausimu. „Renault“ atstovas žiniasklaidai atsisakė komentuoti.
Žymi aplinkosaugos grupė „Transportas ir aplinka“ pasiūlymą atidėti naujų tikslų įgyvendinimą pavadino absurdišku, sakydama, kad automobilių gamintojai turėjo daug laiko pasiruošti ir po koronaviruso pandemijos naudojosi didelėmis pelno maržomis.
„Automobilių pramonės lobistų požiūris yra absurdiškas“, – rugsėjo 13 dienos pranešime teigė Marie Cheron, T&E France transporto priemonių politikos vadovė. „Nuo 2022 m. gamintojai gavo daugiau kaip 130 mlrd. eurų pelno ir turėjo daug metų pasirengti šiam tikslui. Dabar jie bando įvesti nepaprastąją padėtį, kad galėtų toliau pardavinėti taršius automobilius“, – piktinosi Marie.
Europos automobilių sektorių ištiko krizė, nes jis kovoja su pigia Kinijos konkurencija, didelėmis energijos sąnaudomis ir pragyvenimo išlaidų krize, kuri sumažino vartotojų paklausą elektra varomiems automobiliams. Tuo pat metu gamintojai turi ruoštis tam, kad nuo 2035 metų ES bus faktiškai uždrausta pardavinėti vidaus degimo varikliais varomas transporto priemones.
„ES automobilių pramonė investavo milijardus į elektrifikavimą, kad galėtų pateikti transporto priemones rinkai, tačiau kiti šiam perėjimui būtini komponentai nėra sukurti, o ES konkurencingumas mažėja“, – teigiama rugsėjo 12 dienos ACEA pareiškime.
Kad visa ES automobilių rinka atitiktų griežtesnes 2025 metų išmetamųjų teršalų taisykles, elektromobilių dalis tarp lengvųjų automobilių ir mikroautobusų turėtų sudaryti apie 20 – 22 proc., o šiuo metu šis lygis nesikeičia ir siekia mažiau nei 15 proc. lengvųjų automobilių ir daug mažiau mikroautobusų, teigiama projekte.
„Tai sudėtingas kelias“, – sakė Robinas Loosas, vartotojų lobistinės organizacijos BEUC energetikos transporto ir tvarumo skyriaus vadovo pavaduotojas. „Tačiau šie tikslai buvo nustatyti prieš šešerius metus. Šis paskutinės minutės raginimas atspindi tai, ko dalis pramonės gerai nenumatė“, – pabrėžė jis.
Didžiausia Europos automobilių gamintoja „Volkswagen Group“ bus viena iš tų, kuri greičiausiai neįvykdys tikslų. Bendrovė šią savaitę panaikino tris dešimtmečius galiojusią darbo vietų apsaugą Vokietijoje po to, kai praėjusią savaitę įspėjo, kad pirmą kartą gali tekti uždaryti gamyklas didžiausioje Europos ekonomikoje.
Ilgalaikėje perspektyvoje ES planuoja iki 2035 metų palaipsniui nutraukti naujų vidaus degimo varikliais varomų transporto priemonių pardavimą, o 2026 metais šis tikslas turi būti peržiūrėtas.
Šį mėnesį „Jefferies“ analitikas Philippe'as Houchoisas pastaboje rašė, kad „Volkswagen“ padėtis tarp Europos automobilių gamintojų yra prasčiausia siekiant laikytis griežtesnių 2025 metams numatytų CO2 taisyklių.
P. Houchoisas teigė, kad reguliavimo institucijos gali būti atlaidesnės, o 2025 metų taisyklės gali paspartinti pramonės pajėgumų restruktūrizavimą.