Automobilių rinkoje Kinija niekada nebuvo reikšmingas žaidėjas, tačiau prasidėjus elektromobilių bumui – situacija pasikeitė kardinaliai. Žemesnė jų kaina vilioja daugelį, o tuo pačiu ir kelia grėsmę vietos gamintojams. Naujausia prognozė gali sukelti dar didesnį susirūpinimą.
Kinija yra pagrindinė ir vis aršesnė pasaulinės elektromobilių ir akumuliatorių pramonės žaidėja. Ji pasirengusi užimti didesnę pasaulinės automobilių rinkos dalį savo nebrangiais, pažangių technologijų ir stilingais elektromobiliais.
Konsultacinės įmonės „AlixPartners“ ataskaitoje prognozuojama, kad iki 2030 metų Kinijos automobilių gamintojai užims net 33 proc. visos automobilių rinkos, o šiuo metu ji sudaro apie 21 proc. Paprasčiau tariant, jau po ketverių metų kas trečias parduodamas automobilis bus kinų prekės ženklo, o šiandien tai yra kas penktas automobilis.
Kinija yra pagrindinė ir vis aršesnė pasaulinės elektromobilių ir akumuliatorių pramonės žaidėja. Ji pasirengusi užimti didesnę pasaulinės automobilių rinkos dalį savo nebrangiais, pažangių technologijų ir stilingais elektromobiliais.
Ši tendencija kelia nerimą didiesiems JAV ir Europos gamintojams, kurie mieliau plės savo rinkos dalį, nei stebės, kaip ji mažėja. „AlixPartners“ ekspertai sako, kad seniesiems automobilių gamintojams reikia greitai keisti savo strategiją arba rizikuoti tapti nebereikalingais.
„Automobilių gamintojų, kurie tikisi ir toliau veikti pagal įprastus principus, laukia ne tik šiurkštus pabudimas – jų laukia atgyvena“, – teigė „AlixPartners“ automobilių ir pramonės praktikos pasaulinis vadovas Andrew Bergbaumas.
Didžioji dalis šio augimo vyks milžiniškoje Kinijos rinkoje, kurioje vietiniai gamintojai jau daugelį metų lenkia Europos ir Amerikos žaidėjus. Tačiau Kinijos automobilių bendrovės taip pat ruošiasi rimtai pasaulinei plėtrai. „AlixPartners“ teigimu, jų parduodamų transporto priemonių dalis už Kinijos ribų padidės nuo 3 proc. šiais metais iki 13 proc. 2030 metais.
Kinija mažiausiai dešimtmetį daug investavo į savo elektromobilių pramonę ir viską, kas su ja susiję – nuo akumuliatorių gamybos iki ličio perdirbimo ir kasybos. Dėl to šios šalies automobilių gamintojai gerokai lenkia konkurentus, kai kalbama apie sąnaudas ir technologijas.
Dėl mažesnių darbo sąnaudų ir intensyvios vertikalios integracijos, tokiose srityse kaip akumuliatoriai, Kinijos prekės ženklai turi 35 proc. sąnaudų pranašumą prieš kitus gamintojus. Ekspertai taip pat pažymi, kad Kinijos įmonės gavo daug dosnesnes subsidijas nei jų kolegos iš Vakarų. Strateginių ir tarptautinių studijų centro tyrimo duomenimis, nuo 2009 iki 2023 metų Kinijos vyriausybė elektra varomiems automobiliams skirs beveik ketvirtį trilijono eurų.
Šio ekonominio pranašumo įrodymų ieškoti ilgai nereikia. „BYD Seagull“ – nedidelio hečbeko, kuris Kinijoje parduodamas už maždaug 10 tūkst. JAV dolerių, o automobilių ekspertus jis pribloškė savo aukšta kokybe. Kinijos bendrovės taip pat daugiau dėmesio skiria technologijoms ir dizainui. Pavyzdžiui, „Zeekr X“, kuriame yra stumdomas jutiklinis ekranas ar savaime užsidarančios durys – visa tai Kinijoje kainuoja apie 30 tūkst. JAV dolerių.
Be to, Kinijos įmonės itin greitai tobulina savo kuriamus produktus, todėl vartotojams jie išlieka nauji. „AlixPartners“ duomenimis, jie kuria naujus modelius maždaug dvigubai greičiau nei tradiciniai gamintojai – per 20 mėnesių, palyginti su 40 mėnesių.