Europos Komisija dar praėjusių metų spalio mėnesį pradėjo tyrimą, siekdama išsiaiškinti, ar Kinijos elektromobilių gamintojai nesinaudoja nesąžiningomis pastarosios šalies vyriausybės subsidijomis.
Komisija nustatė, kad elektromobilių gamintojų gaunamos subsidijos iškreipia konkurencines sąlygas ir pamažu žlugdo vietos gamybą. Dėl šios priežasties buvo nuspręsta taikyti papildomus mokesčius, kol vyksta derybos su Kinijos valdžios institucijomis. Tačiau tai supykdė ir kitų šalių gamintojus.
Gavusi atsiliepimų iš automobilių gamintojų, kurie gali būti paveikti planuojamų pokyčių, Europos Sąjunga šiek tiek pakoregavo savo siūlomus tarifus Kinijos elektromobiliams ir padarė nedidelę nuolaidą vykstančiame prekybos ginče.
Tačiau patikslintais tarifais vis tiek užkraunama didelė našta Kinijos automobilių gamintojams, o tai kelia susirūpinimą dėl protekcionistinių tendencijų ES. Iš pradžių buvo siūloma taikyti nuo 17,4 iki 38,1 proc. tarifus įvairiems Kinijos elektromobilių gamintojams, įskaitant „SAIC Motor Corp“, „Geely Automobile Holdings Ltd“ ir BYD.
Po pakartotinio svarstymo ES šiek tiek sumažino šiuos tarifus – dabar jie svyruoja nuo 17,4 iki 37,6 proc. Nors šie pakeitimai gali atrodyti nedideli, jie yra nuolaidžiavimas Kinijos elektromobilių gamintojams, kurie lobistiškai pasisakė prieš tarifus.
Pakeisti tarifai jau liepos 4 dieną taps laikinais, o jei Kinijos valdžios institucijų ir Europos Sąjungos derybos žlugs, jie bus galutinai patvirtinti lapkričio mėnesį. JAV bendrovė „Tesla“, kuri paprašė būti įtraukta į tyrimą, galutiniame etape gali gauti atskirą, individualiai apskaičiuotą muito normą. Šis įvykis rodo, kad tyrimas yra sudėtingas ir kad ateityje gali būti atliekami tolesni koregavimai.
2023 metų spalio mėnesį pradėtu ES antisubsidijų tyrimu siekiama spręsti susirūpinimą keliančius klausimus, susijusius su Kinijos elektromobilių gamintojų, kurie, kaip įtariama, naudojasi vyriausybės subsidijomis ir sudaro nesąžiningą konkurenciją. Tačiau Kinija griežtai pasipriešino tarifams, vadindama juos protekcionistiniais ir ragindama ES ginčą spręsti dialogu ir konsultacijomis.
Reaguodamos į Kinijos susirūpinimą, abi šalys susitarė pradėti konsultacijas šiuo klausimu. Šios diplomatinės pastangos rodo norą rasti bendrą kalbą ir išvengti tolesnio prekybos ginčo eskalavimo. Tačiau dėl to, kad ES ir toliau taiko muitus, net ir šiek tiek juos pakoregavus, kyla abejonių, ar derybos bus sėkmingos.
Tarifai neabejotinai turės įtakos Europos rinkoje veikiantiems Kinijos elektromobilių gamintojams, tokiems kaip „Nio“ ir „XPeng“. Abi bendrovės bendradarbiavo atliekant tyrimą, tačiau nebuvo atskirai atrinktos, o tai reiškia, kad joms bus taikomas vidutinis svertinis 20,8 proc. tarifas. Nors šis muito mokestis yra šiek tiek mažesnis nei anksčiau skelbtas 21 proc., jis vis tiek gerokai pabrangina jų transporto priemones ir gali trukdyti jų konkurencingumui Europos rinkoje.