Išlaidos skaitmeninei reklamai Lietuvos rinkoje per 2023 m. išaugo 8,7 proc., kas sudarė beveik 14,5 mln. eurų daugiau lėšų nei 2022 m. Daugiau nei pusė skaitmeninei reklamai skiriamų lėšų – 52 proc. iškeliavo iš vietinės rinkos ir atiteko tarptautinėms technologijų milžinėms. Skaitmeninė reklama tapo rinkodaros šerdimi, įmonės vis dažniau renkasi vaizdo formatus, tuo tarpu tradiciniai reklamos formatai atlieka pagalbinį vaidmenį, atskleidžia naujausi „IAB Baltics“ Baltijos šalių tyrimo duomenys.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Šie duomenys apie Baltijos šalių skaitmeninę reklamos rinką yra Europos skaitmeninės reklamos ir rinkodaros asociacijos (angl. „IAB Europe“) reklamos išlaidų tyrimo dalis. Tyrimų duomenys renkami 29-iose Europos šalyse. Jau antrus metus iš eilės į tyrimą įtraukiami duomenys iš Baltijos šalių.
Europos skaitmeninės reklamos ir rinkodaros asociacijos tyrime atskleidžiama, kad skaitmeninės reklamos išlaidos Europoje 2023 m. augo 11,1 proc. iki 96,9 mlrd. eurų. Tarp Baltijos šalių didžiausias augimas fiksuojamas Estijoje, kuris 2023 m. sudarė 10,1 proc. Lietuvoje fiksuotas 8,7 proc. skaitmeninės rinkos augimas, tuo tarpu Latvijoje 7,0 proc. Bendros skaitmeninės reklamos išlaidos visose Baltijos šalyse pernai sudarė apie 420 mln. eurų.
„Nors 8,7 proc. skaitmeninės reklamos augimas Lietuvoje yra gera žinia visai industrijai – nuo reklamos užsakovų ir žiniasklaidos agentūrų iki kūrybinio sektoriaus, tik nedidelė dalis šių pinigų atitenka vietos rinkai. Matome, kad reklamuotojai daugiausia naudojasi tarptautinių technologijų milžinių teikiamomis platformomis ir sprendimais. Tik pusė praėjusių metų skaitmeninės reklamos lėšų lieka vietinių reklamuotojų (žiniasklaidos priemonių savininkų) biudžetuose, didelė dalis lėšų iškeliauja už Lietuvos ribų“, – teigia sako Kaarel Oja, „IAB Baltics“ reklamos išlaidų grupės vadovas.
Kaarel Oja teigimu „Ši tendencija paskatino vietinės rinkos dalyvius permąstyti savo veiklos modelius ir kaip papildomą pajamų šaltinį naudoti, pavyzdžiui, mokamus prenumeratos paketus. Lietuvos rinkoje neabejotinai yra vietos inovatyviems reklamos sprendimams, kurie padėtų patenkinti prekių ženklų lūkesčius. Tam reikia plėtoti ir remti visą skaitmeninės reklamos ekosistemą, prie kurios taip pat dirba „IAB Baltics“.
„Nors Baltijos šalyse fiksuojamas augimas, reikia įvertinti infliacijos padarinius visai ekosistemai. Taip pat matome, kad norėdami konkuruoti su globaliomis platformomis vietos leidėjai turės dėti daugiau pastangų, kad didesnė dalis skiriamų lėšų skaitmeninei reklamai liktų vietinėje rinkoje. Antrus metus Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje vykdomas tyrimas aiškiai parodo, kad skaitmeninė reklama jau senai yra pralenkusi tradicines reklamos priemones“, – sako Mindaugas Reinikis, „IAB Baltics“ vykdantysis direktorius.
Skaitmeninei reklamai priskiriama reklaminių skydelių reklama, vaizdo įrašų reklama, mokama reklama socialiniuose tinkluose, paieškos reklama ir klasifikuota reklama (pvz., nekilnojamojo turto skelbimai, automobilių skelbimai).