Kinijos automobilių gamintojai itin aktyviai skverbiasi į Europos rinką. Bendrovės ne tik siūlo vis daugiau savo elektromobilių europiečiams, tačiau ir ketina statyti gamyklas. Apie tokius planus patvirtino ir BYD, kuri ruošiasi atidaryti pirmąją savo elektromobilių gamyklą Europoje.
Europa nėra vienintelis regionas, kuris domina Kinijos gamintojus. BYD atstovai paklausti apie planus savo būsimą elektromobilių gamyklą Meksikoje panaudoti eksportui į JAV rinką, „BYD America“ prezidentė Stella Li patikino, kad tokio variantos nesvarsto, nes investicijos į elektrinį mobilumą čia mažėja.
„Mes neplanuojame ateiti į JAV. Tai įdomi rinka, bet labai sudėtinga, kalbant apie elektromobilius“, – patvirtino ji ir pridūrė, kad gamykla, kurią BYD ketina statyti Meksikoje bus skirta vietinės rinkos poreikiams patenkinti.
Aiškėja, jog net ir norėdami BYD vadovai gali būti priversti atsisakyti planų įžengti į JAV rinką. JAV prezidentas Joe Baidenas įsakė ištirti saugumo riziką dėl galimo Kinijos elektromobilių eksporto į JAV, kuris gali būti sukurtas siekiant išvengti muitų ir netgi gauti subsidijas, pavyzdžiui, federalinius mokesčių kreditus su gamyklomis, esančiomis Meksikoje.
Praėjusį mėnesį JAV gamybos aljansas paskelbė ataskaitą „Kinijos egzistencinė grėsmė Amerikos automobilių pramonei ir jos maršrutas per Meksiką“, kurioje perspėjama apie Kinijos dalių ir transporto priemonių gausėjimą. Čia minimi ir bendrovių planai įrengti parduotuves, kas leistų netiesiogiai įžengti ir į JAV rinką.
Atrodo, kad Baltieji rūmai išgirto šį perspėjimą, nes prezidento J. Bideno administracija paskelbė pareiškimą, kad nacionalinio saugumo sumetimais pradėjo tyrimą dėl rizikos, susijusios su Kinijos išmaniųjų automobilių importu.
„Dauguma automobilių šiais laikais yra „prijungti prie tinklo“ – jie tarsi išmanieji telefonai ant ratų. Šie automobiliai yra prijungti prie mūsų telefonų, prie navigacijos sistemų, prie kritinės infrastruktūros ir juos gaminusių įmonių. Tokios transporto priemonės iš Kinijos galėtų rinkti neskelbtinus duomenis apie mūsų piliečius ir mūsų infrastruktūrą ir siųsti šiuos duomenis atgal į Kinijos Liaudies Respubliką“, – teigiama prezidento administracijos išplatintame pranešime.
JAV prezidento komanda pažymi ir tai, jog elektriniai automobiliai gali būti pasiekti nuotoliniu būdu, o Kinijoje taip pat yra taikomi ribojimai iš užsienio atkeliaujančiai produkcijai.
„Taigi, šiandien skelbiame apie precedento neturinčius veiksmus, siekiant užtikrinti, kad automobiliai JAV keliuose iš tokių susirūpinimą keliančių šalių kaip Kinija nepakenktų mūsų nacionaliniam saugumui. Nurodėme savo prekybos sekretoriui atlikti tyrimą ir imtis veiksmų, reaguojant į galimas rizikas“, – pažymima pranešime.
Žvelgiant į JAV ir Kinijos santykių istoriją, nuspėti tokio tyrimo rezultatus neturėtų būti sudėtinga. Daugelis tikriausiai pamena, kokias pasekmes turėjo draudimas, nutaikytas prieš Kinijos technologijų bendrovę „Huawei“. Kaip bebūtų, tai gali būti naudinga JAV elektromobilių milžinei „Tesla“.
Amerikos automobilių gamintojams tai galėtų būti naudinga, nors „Tesla“ savo ruožtu planuoja pati statyti „Gigafactory“ gamyklą Meksikoje, kurioje bus daug Kinijos komponentų gamintojų ir medžiagų tiekėjų iš „Giga Shanghai“. Būtų sudėtinga išlaikyti pusiausvyrą, nes šiuo metu apie 70 proc. elektromobilių tiekimo grandinės yra iš Kinijos.