Šiemet plėstis ketina maždaug trečdalis Lietuvos smulkių ir vidutinių verslų (SVV), rodo nauja „Luminor“ banko užsakymu atlikta šių įmonių vadovų apklausa. Ir nors du trečdaliai iš jų šiemet sieks auginti pardavimus arba gamybą, tačiau ketinimai kai kuriose kitose srityse pastebimai mažiau ambicingi nei plėtrą planuojančių Latvijos ir Estijos verslų.
Praėjusiais metais į plėtros galimybes investavo 28 proc. Lietuvos SVV, rodo apklausa. Šiuo rodikliu Lietuvos verslai – paskutiniai Baltijos šalyse; į plėtrą investavę nurodė 40 proc. Latvijos, Estijoje – 37 proc. įmonių vadovų.
Investicijų sprendimams Lietuvoje praėjusiais metais įtakos turėjo ir aukštas EURIBOR – 26 proc. šalies verslų nurodė vis dar atidžiai stebintys EURIBOR situaciją, 19 proc. dėl jo augimo apsvarstė išlaidas ir labiau taupė, o 12 proc. atidėjo paskolų reikalaujančius planus.
„Matyti, kad verslui norėtųsi daugiau apibrėžtumo ir aiškesnių ženklų, jog 2024 m. ekonomikos situacija gerės. Jeigu, kaip prognozuojama, per pirmus kelis šių metų mėnesius pamatysime, kad ECB daugiau nebekels EURIBOR ir net pradės jį mažinti, tuomet, tikėtina, daugiau verslų atnaujins savo verslo plėtros planų įgyvendinimą”, – sako Darius Tamašauskas, „Luminor“ banko Verslo klientų skyriaus vadovas.
Šiemet – pirmenybė pardavimams ir gamybai
Apklausa rodo, kad šiemet plėstis ketina trečdalis Lietuvos smulkių ir vidutinių įmonių.
Iš jų 64 proc. numato didinti pardavimus arba gamybą, o 37 proc. pradės siūlyti naujas paslaugas ar produktus. Pastaruoju rodikliu Lietuvos SVV pastebimai konservatyvesni nei Latvijos ar Estijos verslai – pradėti siūlyti naujas prekes ar paslaugas ketina atitinkamai 46 ir 53 proc. investicijas planuojančių kaimyninių šalių SVV.
Be to, 28 proc. investicijas planuojančių Lietuvos SVV ketina plėsti savo infrastruktūrą naujoms paslaugoms ar produktams tiekti, o 22 proc. sieks didinti eksportą, rodo apklausa.
Verta atkreipti dėmesį, kad į el. prekybą investuoti planuoja tik 11 proc. investicijas planuojančių Lietuvos SVV (tai sudaro vos 4 proc. visų apklaustų SVV), nors net 58 proc. Lietuvos SVV visiškai nesinaudoja el. prekybos galimybėmis, pastebi D. Tamašauskas.
„Palyginus plėstis šiemet ketinančių įmonių planus Baltijos šalyse, šiek tiek nustebino, kad Lietuvos verslas yra mažiausiai linkęs investuoti į naujus produktus ar paslaugas bei el. prekybos plėtrą, nors būtent šios priemonės galėtų paspartinti Lietuvos verslo augimą, konkuruojant Europoje ar pasaulio rinkose“, – teigia „Luminor“ banko Verslo klientų skyriaus vadovas.
Lyderiaujama planuojant investuoti į žaliąją energiją
Ekspertas pažymi, kad 7 proc. Lietuvos SVV jau šiais metais ketina investuoti į žaliąją energetiką, 15 proc. planuoja tai padaryti per artimiausius 3–5 metus, kiti 21 proc. vis dar svarsto galimybes. 23 proc. SVV jau yra investavę į žaliąją energetiką.
„Nors praėjusiais metais augę energetikos kaštai vėliau stabilizavosi, panašu, kad suvokdamos galimą panašių scenarijų pasikartojimą ateityje įmonės pradėjo planuoti investicijas į alternatyvius energijos šaltiniu ar net jas įgyvendinti. Dar 2023-iųjų balandį vykdyta analogiška apklausa rodė, kad kas antra įmonė neplanavo tokių investicijų, o dabar jau 2 iš 3 įmonių tai bent planuoja ar jau įgyvendina su alternatyvia energija susijusias investicijas“, – pastebi banko atstovas.
Palyginus su Latvijos ir Estijos SVV, Lietuvos verslai šioje srityje lyderiauja. Anot D. Tamašausko, stebina, kad net 56 proc. Latvijos ir 46 proc. Estijos verslų į žaliąją energetiką investuoti net nesvarsto, o alternatyvia energija šiuo metu naudojasi tik 13 proc. Latvijos ir 18 proc. Estijos SVV.
„Luminor“ banko užsakytą smulkaus ir vidutinio verslo vadovų nuomonės tyrimą tyrimų agentūra „Norstat“ atliko 2023 m. spalio pabaigoje–lapkričio pradžioje. Tyrimo metu kiekvienoje Baltijos šalyse apklausta po 250 vadovų, dirbančių įmonėse, kurių darbuotojų skaičius neviršija 249 žmonių.