Automobilių rinkoje per pastaruosius keletą metų įvyko nemažai pokyčių. Vis daugiau populiarumo sulaukia elektromobiliai, o daugelis gamintojų jau dabar orientuojasi būtent į tokius automobilius. Žinoma, vis labiau populiarėja ir Kinijos bendrovės, kurios savo produktus atgabena ir į Europą.
Europos Sąjunga oficialiai pradėjo antisubsidijų tyrimą dėl iš Kinijos importuojamų elektrinių transporto priemonių. Šis žingsnis sukėlė Kinijos vyriausybės ir pramonės atstovų pasipriešinimo bangą, kurie tyrimą laiko protekcionistine priemone.
Kinijos elektromobilių gamintojai ES rūstybė užsitraukė po to, kai paaiškėjo, jog šios transporto priemonės į Europos rinką patenka dirbtinai sumažintomis kainomis. ES teigia, kad tai kelia grėsmę jos pačios elektromobilių pramonei. Europos Komisija jau pradėjo tyrimą dėl šios situacijos.
Kinijos prekybos ministerija išreiškė „didelį nepasitenkinimą“ tyrimu, teigdama, kad jame trūksta įrodymų ir jis neatitinka Pasaulio prekybos organizacijos (PPO) taisyklių. Ministerija taip pat atkreipė dėmesį į trumpą ES konsultacijų laikotarpį ir į tai, kad ji nepateikė tinkamos konsultacinės medžiagos, o tai, anot jų, pažeidžia Kinijos teises.
Kinijos automobilių gamintojų asociacija (CAAM) pritarė ministerijos pareiškimams ir tyrimą pavadino „akivaizdžiu protekcionizmo aktu“. Asociacija pabrėžė, kad Kinijos elektromobilių rinka yra labai konkurencinga ir nėra apsaugota subsidijomis. Jie įspėjo, kad ES veiksmai gali sutrikdyti pasaulinę automobilių tiekimo grandinę ir sulėtinti pasaulinę elektromobilių pramonės plėtrą.
Verta pastebėti ir tai, jog Europos Komisijos tyrimas pradėtas negavus jokio oficialaus skundo iš Europos Sąjungos. Nepaisant to, pažymima, jog yra surinkta pakankami įrodymų, jog pigių ir subsidijuojamų elektromobilių iš Kinijos antplūdis gali pakenkti regiono automobilių rinkai.
Esamą situaciją puikiai iliustruoja ir naujausi duomenys. Komisija pažymėjo, kad Kinijoje parduodamų elektromobilių dalis Europoje išaugo iki 8 proc., o iki 2025 metų gali pasiekti 15 proc. Jie mano, kad Kinijos gamintojai naudojasi įvairių formų subsidijomis, įskaitant dotacijas, lengvatines valstybinių bankų paskolas, mokesčių sumažinimą ir nuolaidas. ES mano, kad šios subsidijos sudarė sąlygas pigiam importui į Europą.
Skelbiama, jog šis tyrimas turėtų būti atliktas per artimiausius 13 mėnesių. Jei Komisija nustatys teisinį pagrindą, laikinieji antisubsidijų muitai gali būti nustatyti per devynis mėnesius nuo tyrimo pradžios. Tiesa, esant tokiai įtemptai situacija pasigirsta ir siūlymai bendradarbiauti.
CAAM pabrėžė, kad Kinijos ir Europos automobilių pramonė turėtų būti partnerės, o ne priešininkės. Jų nuomone, automobilių sektoriaus augimas priklauso nuo sąžiningos konkurencijos, o ne nuo protekcionistinių priemonių. Asociacija išreiškė norą dalyvauti dialoge su ES pramone, kad būtų sprendžiami abipusiai rūpimi klausimai ir skatinama bendradarbiavimo plėtra.