Kinijos elektrinių automobilių rinka gali klestėti, tačiau, remiantis ilgalaikėmis ataskaitomis, augimas lėtėja. Kinijos valstybės taryba yra tokia susirūpinusi dėl pažangos – tiksliau – jos trūkumo, kad svarsto galimybę pratęsti kai kurių transporto priemonių atleidimą nuo mokesčių dar bent 4 metams.
Kinija nuo 2014 metų atleido NEV nuo pirkimo mokesčio, o tai leido sutaupyti apie 1 300 eurus vienai transporto priemonei. Išimties idėja buvo skirta paskatinti elektrinių ir hibridinių transporto priemonių paklausą. Atleidimas nuo mokesčių turėjo baigtis 2020 metais, tačiau buvo pratęstas iki praėjusių metų pabaigos.
Praėjusių metų rugsėjį Kinijos vyriausybė sutiko toliau pratęsti politiką, o 2023-ieji turėjo būti paskutiniai metai, kai bus suteikta paskata. Dabar, kai paaiškėjo naujausi pardavimo duomenys, vyriausybė permąsto savo poziciją. NEV pramonės augimas labai sulėtėjo, o vienas iš būdų jį paskatinti būtų tolesnis atleidimo nuo mokesčių taikymas.
2022 m. Kinijos atleidimas nuo pirkimo mokesčio sudarė stulbinančius 6,8 mlrd. RMB – tai 895 680 650 eurų nesurinktų mokesčių. Tai tikrai nemaži pinigai, tačiau reikia turėti omenyje, kad lėtesnių pardavimų pasekmės galėtų išplisti į įmonių veiklą, o kalnai skolų liktų nesumokėti ir dešimtys tūkstančių darbuotojų netektų darbo.
Atleidimas nuo pirkimo mokesčio yra vienintelė šiuo metu Kinijoje taikoma paskata. Ankstesnės pirkimo paskatos (panašios į JAV elektromobilių mokesčių kreditą) šiems metams nebuvo atnaujintos, todėl nauji elektromobiliai tapo kur kas brangesni nei buvo prieš metus. Pastarieji elektromobilių kainų mažinimai, nors ir agresyvūs, nepasiekia tokių rezultatų, kokių buvo tikėtasi.
Sunku patikėti, kad Kinijos elektromobilių rinka lėtėja. Nuo šių metų sausio iki balandžio Kinijos automobilių gamintojai pardavė 1,8 mln. NEV, tai yra 36 proc. daugiau nei tuo pačiu laikotarpiu pernai. Problema yra augimas – tas pats skaičius pernai buvo 124 proc. didesnis nei 2021 metais.
NEV rinkai bręstant, ji tampa prisotinta – Kinijoje yra beveik 100 transporto priemonių markių, kurių dauguma dabar siūlo bent kelis elektromobilius. Elektromobilių revoliucija pamažu tampa norma, o tai reiškia lėtesnį augimą, galiausiai vedantį į stabilią transporto priemonių rinką, kurios, ironiškai, nepakanka Kinijos ekonomikos stabilumui.