„Kovos su korupcija frontas“ susitikimo su Lietuvos Respublikos Prezidento patarėjais metu pristatė išsamią LR Atominės elektrinės įstatymo ir steigiamo Nacionalinio investuotojo grėsmių analizę bei prašo Prezidentą įvertinti pateiktas įžvalgas, prieš pasirašant Seimo priimtą įstatymo projektą.
„Kovos su korupcija fronto“ (KKF) atstovai, susitikę su Lietuvos Respublikos Prezidento ekonominės ir socialinės politikos grupės patarėjais, pristatė grėsmes, atsiradusias Lietuvos Respublikos Seimui balsavus už ydingą LR Atominės elektrinės įstatymo projektą. Pasak vieno iš KKF idėjos iniciatorių Lino Sabaliausko, Nacionalinio investuotojo kūrimas ir naujos atominės jėgainės statyba – iš tiesų visos valstybės rūpestis, todėl frontas tęsia savo veiklą ir atliko išsamią įstatyme paliktų teisės spragų, dėl jų kylančių rizikų ir turimų teisinių priemonių jų valdymui analizę.
Prezidento patarėjams pristatyta analizė siekia atkreipti Prezidento dėmesį į tris pagrindines klausimų grupes:
- Nacionalinio investuotojo reglamentavimas poįstatyminiais aktais – įstatyme Nacionaliniam investuotojui skirti tik 2 straipsniai, todėl svarbiausi Nacionalinio investuotojo valdymo, akcininkų tarpusavio santykių klausimai paliekami poįstatyminiams teisės aktams – tai neužtikrina tinkamos teisinės bazės ir pakankamo skaidrumo atominės elektrinės projektui;
- Valstybės (ne)kontroliuojamas Nacionalinis investuotojas – įstatymo nuostatos neužtikrina valstybei Nacionalinio investuotojo kontrolės, nes įtaka gali būti prarasta ar sumažėti keliais atvejais:
- jeigu įstatuose sprendimų priėmimui bus numatyta kvalifikuota balsų dauguma;
- jeigu bus sudaryta atitinkama akcininkų sutartis;
- jeigu bus sudaryta balsavimo teisės perleidimo sutartis;
- jeigu UAB „NDX Energija“ gaus veto teisę ar UAB „NDX Energija“ pritarimas bus privalomas;
- jeigu UAB „NDX Energija“ skirs Nacionalinio investuotojo direktorių, daugumą valdybos ir/ar stebėtojų tarybos narių;
- Nepakankamai reglamentuotas (neskaidrus) bendrovių vertinimas, akcijų mainai – nuo pasirinkto vertinimo metodo tos pačios bendrovės vertė gali skirtis šimtais milijonų litų, tačiau Seimas šio klausimo nenagrinėjo. Prieš akcijų mainus ypač svarbu:
- AB „Lietuvos energija“ turtą pervertinti rinkos verte;
- įvertinti, ar UAB „NDX Energija“ yra atleidžiama nuo įsipareigojimų pagal AB „VST“ privatizavimo sutartį vykdymo;
- siekiant užsitikrinti Nacionalinio investuotojo kontrolę, Lietuvos valstybė turėtų mainyti visas turimas AB „Rytų skirstomieji tinklai“ akcijas, o įstatymas numato galimybę mainyti tik dalį turimų akcijų;
- įstatyme nėra aptartas vertintojo parinkimo klausimas – nuo vertintojo kvalifikacijos bei nepriklausomumo labai priklauso jungiamų bendrovių vertė, kas lems ir Lietuvos valstybės dalies Nacionalinio investuotojo bendrovės įstatiniame kapitale dydį.
Atskiras klausimas, kurio įstatymas taip pat nenagrinėjo – kas apskaičiuos ir atsakys už galimą žalą valstybei, jei sukurta bendrovė nuspręs nestatyti atominės elektrinės?