Nepaisant besitęsiančios pandemijos iškeltų iššūkių, 2021 metai startuoliams, globaliu mastu, buvo itin sėkmingi. Pasak, „CB Insights“ atliktos analizės, investavimas į startuolius pasaulyje augo net 111 % ir pasiekė beveik 620,8 milijardų JAV dolerių. Ir nors Europa gavo greičiausiai augančio rizikos kapitalo investicijų regiono vardą, Julius Norkūnas, „Digital Aero“ generalinis vadovas, pastebi, kad „verslo verslui“ (B2B) segmente, inovatyvių sprendimų vis dar trūksta.
Praeitais metais rizikos kapitalo fondai buvo pirmaujantys investuotojai verslo sandoriuose. 2021-ųjų metų duomenimis, paskutiniame metų ketvirtyje jie sudarė net 30 % visų sandorių. Nepaisant to, tiesioginės įmonių bei įmonių kapitalo fondų investicijos taip pat rodė ženklų augimą, kartu sudarydamos net 18 %.
„Žiūrint į pačių sandorių vidurkį, pastebime, kad tiesioginių įmonių ir įmonių kapitalo fondų investicijų dydis, iš tikrųjų, lenkia daugelį kitų“, – teigia Norkūnas. „Tai rodo, kad kompanijos turi apetito, nes jos lygiai taip pat nori skaitmenizuoti savo procesus bei būti technologijų ir inovacijų sūkuryje.“
Tačiau, Norkūnas atkreipia dėmesį, kad tokiose industrijose kaip logistika labiausiai dominuoja B2B, arba „verslo verslui“ segmentas. Jis, deja, nėra tiek išvystytas kaip B2C – segmentas, skirtas vartotojams. Tad, ieškodamos startuolių B2B procesų skaitmenizavimui ir automatizavimui, ne viena kompanija susiduria su iššūkiais.
„Labai gaila, bet šiai dienai neturime didelio skaičiaus sėkmingų startuolių, veikiančių „verslo verslui“ segmente. Be abejo, mes matome nemažai startuolių skirtų vartotojų poreikiams – kaip efektyviau pirkti bilietus, sėkmingiau sekti bagažą ar pristatyti maistą į namus. Vis dėlto, labai didelis neskaitmenizuotų, neautomatizuotų dalių skaičius yra būtent B2B segmente ir čia, iš tiesų, trūksta gerų sprendimų.“
Šis inovacijų ir skaitmenizavimo sprendimų trūkumas pastūmėja nemažą dalį kompanijų pradėti kurti startuolius iš vidaus. Anot Norkūno, kompanijos puikiai supranta, kokios yra joms ar jų industrijai skaudžios vietos ir kaip jos galėtų būti sprendžiamos. Ne viena gerai žinoma kompanija per paskutinįjį dešimtmetį ėmėsi tokio modelio. Draudimo kompanija „AXA“, Nyderlandų bankas „ING“ bei, viena didžiausių aviacijos kompanijų, „Airbus“ pradėjo kurti startuolius viduje, matydamos inovacijų trūkumą savo industrijų sektoriuose.
„Kadangi rinka negalėjo pasiūlyti konkrečių sprendimų, šios kompanijos turėjo pačios imtis žingsnių. Jos negalėjo sėdėti sudėjusios rankas, nes kompanijos turi kurti čia ir dabar – skaitmenizuoti ir automatizuoti industriją, taip darydamos pokytį,“ – aiškina Norkūnas. „Šiuo keliu einame ir mes kaip grupė – „Avia Solutions Group“ – suprantame ir matome poreikį inovatyviems sprendimams aviacijos B2B segmente.“
2021 metų pabaigoje „Avia Solutions Group“ įkurtas holdingas „Digital Aero Technologies“ yra skėtinė kompanija, apjungianti jau esamas technologines ir skaitmenines aviacines B2B kompanijas, sukurtas iš vidaus. Anot Norkūno, tai padeda ne tik šiems startuoliams greičiau augti ir plėstis, bet ir patenkinti jaučiamą sprendimų poreikį.
Jis taip pat pabrėžia, kad „Digital Aero Techologies“ kuria ir skatina kurti inovacijas B2B segmentui aviacijoje per įmonės rizikos kapitalo fondą „AeroCity Tech Ventures“. Fondas planuoja skirti apie 20 milijonų JAV dolerių investicijoms į inovatyvius sprendimus kuriančius aviacijos startuolius.
Didžiajai daliai startuolių kuriant sprendimus vartotojams, B2B segmentas, kuris dominuoja tokiose rinkose kaip aviacija, geležinkeliai ir transportas, lieka nuošalėje. Dėl siūlomų sprendimų trūkumo B2B procesų skaitmenizavimui, kompanijos imasi veiksmų pačios, taip kurdamos startuolius iš vidaus.