Nors praėjusiais metais prasidėjusi COVID-19 pandemija laikinai pristabdė verslą, krovinių gabenimas Lietuvoje ženkliai augo. Vien šių metų antrąjį ketvirtį jūrų transportu į šalį įvežta 77 proc. daugiau krovinių nei pernai tuo pačiu laikotarpiu. Šilumos siurblių oras-vanduo ir oro kondicionierių platintojai teigia, kad vis dėlto situacija nėra tokia gera – dėl stringančios gamybos ir logistikos trūksta įrangos komponentų bei kyla įrenginių kainos.
„Didžiausią iššūkį gabenant krovinius į Lietuvą patiriame dėl smarkiai išaugusių logistikos kaštų – jūrų transporto kainos, palyginti su priešpandeminiu laikotarpiu, augo net iki 8 kartų. Negana to, nėra kito pasirinkimo, vežėjai net nesiruošia mažinti pervežimo kainos“, – teigia NØRDIS šilumos siurblius Lietuvoje platinančios „Baltic Refrigeration Group“ Šildymo ir kondicionavimo skyriaus vadovas Mindaugas Beniušis.
Augo ne tik krovinių pervežimo kainos, bet ir gabenimo trukmė – jei anksčiau kroviniai iš Kinijoje esančių didžiųjų gamintojų gamyklų iki Europos keliaudavo 1,5 mėn., šiuo metu krovinių tenka laukti ir 3 mėn.
„Situacija tokia, kad kai kurios šildymo įranga prekiaujančios įmonės Lietuvoje laukia įrangos nuo vasaros pradžios – labiausiai trūksta komponentų, komplektuojamųjų dalių. Taip yra dėl to, kad poreikis šildymo įrangai augo, o gamybos mastas vis dar nepasiekė priešpandeminio lygio. Gamyba stoja ne tik dėl COVID-19 saugumo reikalavimų, bet ir dėl ribotų pajėgumų. Štai šiuo metu Kinija dar vis neišsprendžia elektros energijos sutrikimų problemos bei trūkumo, kas taip pat turi įtakos mažesnėms gamybos apimtims“, – komentuoja M. Beniušis.
Šilumos siurblių kaina taip pat augo – ne tik dėl pabrangusios logistikos, bet ir dėl augusių bei dar tebekylančių metalo, plastiko ir kitų gamybai svarbių medžiagų kainų.
„Jau kurį laiką gamintojai koreguoja savo produkcijos kainas atsiųsdami naujus kainoraščius kas 1-2 mėn., ko anksčiau niekada nebūdavo – turėdavome nustatytas kainas bent metams į priekį ar ilgiau. Didžiąją dalį išaugusios savikainos padengiame mes, platintojai, tačiau kainų augimą pajuto ir pirkėjai“, – aiškina M. Beniušis.
Norintiems įsigyti šilumos siurblį nėra netinkamo meto – nors specialistai ragina namų šildymu pasirūpinti rudens pradžioje, šilumos siurblius oras-vanduo galima montuoti ir žiemą, jei tuo metu name dar negyvenama. Tačiau šiuo metu norint įsigyti šilumos siurblį gali tekti palaukti mėnesį ir daugiau.
„Šiuo metu, kai visas pasaulis susiduria su įvairios įrangos vėlavimais, laimi tie platintojai, kurie pasirūpino didesniu įrangos užsakymu į sandėlius palankesnėmis kainomis. Lapkričio pradžioje laukiame į Lietuvą atvyksiančio didelio krovinio su NØRDIS šilumos siurbliais oras-vanduo. Tokio kiekio pirkėjams turėtų užtekti iki kitų metų pavasario, dalis įrenginių jau yra rezervuoti. Nors įrangos laukėme ilgai, vis dar galėsime pasiūlyti priešpandeminę kainą“, – pasakoja „Baltic Refrigeration Group“ atstovas.
Pasak pašnekovo, neužtikrintumas rinkoje apsunkina pardavimų planavimą, tačiau net 30 proc. per pandemiją augusios kietojo kuro kainos, kaip ir vartotojų noras šildytis labiau ekologišku ir ekonomišku būdu, skatina šilumos siurblių populiarumą.
„Didesnį susidomėjimą šilumos siurbliais oras-vanduo lemia ir pastaraisiais metais augę individualių namų pardavimai – vis daugiau žmonių nusprendžia kraustytis į priemiestį, norėdami turėti savo kiemą ir daugiau privatumo, o besirenkant šildymo būdą apsvarstomas ir šilumos siurblys, kaip vienas efektyviausių ir pigiausių šildymo variantų“, – sako M. Beniušis.
Aplinkosaugos sprendimus siūlančio portalo „GreenMatch.co.uk“ duomenimis, šildymas šilumos siurbliu oras-vanduo gali sutaupyti iki 30 proc. šildymo kaštų, lyginant su įprastais šildymo būdais.