Paslaugos tampa vis didesniu „Apple“ pajamų šaltiniu. Tiesą sakant, įvairios prenumeratos ir kitos paslaugos „Apple“ pagal generuojamas pajamas „Apple“ buhalterijoje nusileidžia tik „iPhone“ pardavimams. Tačiau Europos Komisija mano, kad „Apple“ tokią poziciją pasiekė nesąžiningai.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
„App Store“ – tai „Apple“ programėlių parduotuvė. Turint omenyje, kad „Apple“ įrenginiai naudoja unikalią programinę įrangą, tokios parduotuvės egzistavimas nėra keistas. Tačiau įstatymų leidėjai visame pasaulyje kartais ima svarstyti, ar ta parduotuvė turėtų priklausyti tik „Apple“ – juk tai jai suteikia galimybes spausti kompanijas, kurios kuria tiesiogiai su „Apple“ programomis besivaržančius produktus.
Pavyzdžiui, ar „Spotify“ turi lygias galimybes varžytis su „Apple Music“? Greičiausiai, kad ne – juk „Apple“ turi geresnes galimybes „Apple“ produktams siūlyti „Apple“ programas. Išeitis, žinoma, yra – trečiųjų šalių programėlių parduotuvės. Bet norėdama „Apple“ gali spausti ir jas. Juolab, kad „App Store“ visada yra pasiekiama lengvai tiesiai iš naujo telefono ekrano.
Daug kam tai gali pasirodyti kaip nedidelė problema – juk „Apple“ tiesiog tiekia programas savo įrenginiams. Tačiau muzikos programėlė nėra integrali išmaniojo telefono dalis. Visi gamintojai turėtų turėti lygias galimybes vartotojams pasiūlyti savo programėles. Tačiau „Apple“ turi įrankių riboti savo konkurentus. Taip, galima parsisiųsti „Spotify“ ne iš „App Store“, bet tam reikia papildomų žingsnių, o „Apple“ padarė viską, kad naudotojai manytų, kad programėlės už „App Store“ ribų gali būti nesaugios. Taigi, „Spotify“ turi mokėti „Apple“ vien už teisę būti „App Store“.
„Spotify“ apie tai skundėsi dar 2019 metais. Europos Komisija pradėjo antimonopolinį tyrimą ir neseniai paskelbė preliminarius rezultatus, kurie rodo, kad „Apple“ gali sulaukti 27,5 milijardų dolerių baudos (10 % 2020-ųjų pajamų). EK nusprendė, kad „Apple“ pažeidžia ES konkurencijos taisykles bent jau muzikos transliavimo paslaugų rinkoje. „App Store“ taisyklės užgniaužia „Apple Music“ konkurentus. Kaip?
„App Store“ leidžia mokėjimus tik programėlės viduje. Be to, kūrėjai negali reklamuoti kitų būdų parsisiųsti savo programėles. Taigi, viskas ribojama į vieną programėlių parduotuvę ir visi mokėjimai keliauja per „Apple“ sistemas. Tai yra brangu, bet kartu taip stipriai ribojama veiklos laisvė.
Tai – tik proceso pradžia. Žinoma, „Apple“ nesutiks su Komisijos tyrimo rezultatais. Kompanija jau paskelbė, kad „Spotify“ moka „Apple“ tik už 1 % savo klientų, kuriuos įgijo per „App Store“. Tai yra, 99 % „Spotify“ klientų buvo įgyti be įmokų „Apple“.
Antimonopoliniai procesai prieš „Apple“ vyksta ir JAV bei Australijoje. Sunku pasakyti, kuo jie baigsis. „Apple“ argumentuos tuo, kad sukūrė ir palaiko stabilią platformą, kurios išlaikymas yra brangus. „Apple“ priešininkai teigia, kad „App Store“ sudaro nelygias konkurencines sąlygas su kitais „Apple“ produktais konkuruojančioms paslaugoms ir programoms. Klausimas tik ar šie procesai gali atnešti naudos vartotojams.