Atostogos skamba gerai, bet tik tada, kai jos nėra priverstinės. „Audi“, kaip ir daug kitų technologinių bendrovių, pateko į daugeliui nežinomos krizės gniaužtus. Stoja automobilių gamyba ir „Audi“ bosas Markusas Duesmannas yra priverstas pripažinti – automobiliai vėluos ir laikinai be darbo liks apie 10 tūkstančių darbuotojų. Ir tai nėra tik „Audi“ problema.
Stoja automobilių gamintojai © „Audi“
Kas nutiko? Jei domitės kompiuterių naujienomis, žinote, kad praeiti metai buvo šiek tiek keisti. Į rinką buvo išleista daug naujų produktų, tokių kaip vaizdo plokščių. Jos ne tik yra geresnės nei praeitų kartų produktai, bet ir kainuoja santykinai mažiau. Tik jų neįmanoma įsigyti – parduotuvėse jų nėra.
Aišku, taip nutiko dėl tos mažesnės kainos, bet tai – tik dalis istorijos. Trūksta ir kitų kompiuterių dalių, žaidimo konsolių ir net kai kurių naujų dėvimos elektronikos gaminių. Trūks ir automobilių.
Puslaidininkių krizė – štai kas nutiko. COVID-19 puslaidininkių (ypač įvairių procesorių) gamintojams kirto iš visų pusių. Sergantys darbuotojai ir sutrikusios gamybos grandinės yra tik dalis istorijos. Kita dalis – namuose įstrigę žmonės, kuriems reikia naujų kompiuterių, žaidimo konsolių ir kitų elektronikos prietaisų. Modernūs automobiliai iš esmės yra kompiuteriai ant ratų. Ypač elektromobiliai, kurie yra itin modernūs, protingi ir turi išmanias baterijų valdymo sistemas. Procesorių reikia ir įvairioms stabilumo/pagalbinėms vairavimo sistemoms, ir multimedijai, ir gamyklų įrenginiams. COVID-19 pandemija sudavė smūgį visai puslaidininkių pramonei ir to rezultatai nuraibuliavo per visą pramonę.
Be to, JAV prezidento Donaldo Trumpo politika, nukreipta prieš technologijų perdavimą Kinijai, tikrai nepadėjo. Kai kurios kompanijos savo procesorių gamybą perkėlė iš Kinijos SMIC į Taivano TSMC, kurios gamyklos staiga buvo užverstos užsakymais.
„Honda“ jau sustabdė „Civic“ gamybą Jungtinėje Karalystėje, su viltimi ją atnaujinti vasario gale. „Toyota“ praneša apie didžiulius gamybos sutrikimus Kinijoje. Kenčia ir „Ford“, „Fiat“ ir kiti gamintojai. Štai „Audi“ ir „Volkswagen“ atskleidė, kad sutrumpino net 19 tūkstančių darbuotojų darbo laiką Vokietijoje. „Volkswagen“ dar 2020-ųjų pabaigoje atskleidė, kad labiausiai nukentėjo populiariojo „Golf“ gamyba, o „Bosch“ teigia, kad gauna žymiai mažiau puslaidininkių produktų nei turėtų. Ir tai – dar ne pabaiga.
„Audi“ bosas Markusas Duesmannas interviu „Financial Times“ minėjo, kad neplanuotų atostogų gali tekti išleisti daugiau nei 10 tūkstančių darbuotojų. Šią situaciją jis pavadino „krize ant krizės“, aišku, turėdamas omenyje gamyklas ir tiesiogiai paveikusią COVID-19 pandemiją. Sergantys darbuotojai, naujas darbo režimas ir darbo erdvės pasidalijimas, kritę automobilių pardavimai ir dar dėl komponentų trūkumo sulėtėjusi gamyba.
Kadangi puslaidininkių trūksta visiems, prireiks laiko, kol gamyba atsigaus. Pirmiausia jų gaus kompiuterių bendrovės – AMD, „Nvidia“, „Intel“ ir kitos. „Volkswagen“ tikisi, kad gamyba paspartės antrąjį 2021-ųjų ketvirtį, o vėliau visai normalizuosis. Procesorių su laiku atsiras, tačiau pirmiausia jų gaus didieji užsakovai, o automobilių gamintojai lauks trupinių.